A kulisszák mögött – Szakmai vezető  

A Fővárosi Nagycirkusz kulisszái mögött olyan emberek dolgoznak, akik elhivatottsága, szakértelme és szakmai alázata nélkül nem jöhetne létre a cirkuszi csoda. Közéjük tartozik az átfogó munkát végző cirkuszszakmai vezető is, amiről Graeser József „Dodi” mesélt nekünk.

Graeser József „Dodi” a Fővárosi Nagycirkusz szakmai vezetője 1966-ban kezdte pályafutását, édesapjával együtt léptek fel a Szovjetunióban egy gumiasztalszámmal. Ekkor alkottak meg egy új produkciót, a „hintát”. Feleségével, Graeser Józsefné Bettivel 1973 óta partnerei egymásnak a porondon és azon kívül is. Hintaszámukkal bejárták az egész világot, 1973-tól 2000-ig léptek fel közösen. Graeser József ezután továbbra is a cirkusz világában maradt, Angliában három éven át dolgozott műszaki vezetőként, 2012 óta a Fővárosi Nagycirkusz szakmai vezetője.

A Fővárosi Nagycirkuszban végzett munkáját az Európai Cirkuszszövetség a 11. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztiválon díjjal ismerte el, tavaly tavasszal pedig feleségével együtt Művészi életpálya elismeréssel tüntették ki több évtizedes és magas színvonalú artistaművészeti életútja, valamint példamutató munkája megbecsüléséül. Idén pedig március 15. alkalmából Magyar Arany Érdemkereszt kitüntetést kapott.

Kérdésünkre, hogy szakmai vezetőként mi a feladata, röviden annyit válaszolt, hogy tulajdonképpen minden. Nem tud róla, hogy más cirkuszban lenne ilyen pozíció, ugyanis a szakmai vezető egyesíti a művészeti vezetőt és a kapcsolattartót is.

Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy segít a vezetőségnek az új műsoroknál a számok kiválasztásában, a műsorok összeállításában, a próbafolyamatokban, emellett több műsor rendezése fűződik a nevéhez. A műsor alatt előfordulhatnak olyan problémák, amiket azonnal meg kell oldani, ezért minden előadást személyesen felügyel. Ha történik valami nem várt esemény, utasítást ad a hangtárnak, a fénytárnak, a zenekarnak és a műszaknak, megváltoztathatja a műsor sorrendjét.

Graeser Józsefnek tehát mindenre oda kell figyelnie, ami az előadás alatt történik, valamint a két műsor közötti átállás ideje alatt arra, hogy folyamatos legyen az előző előadás leszerelése, a rekvizitek elszállítása. Ügyel rá, hogy a következő műsor művészeinek rekvizitjei időben megérkezzenek, koordinálja azok felszerelését, az artisták szobabeosztását, de még a takarítás megfelelő sorrendjét is.

Nemcsak a műsorszámok alatt van az artistaművészek segítségére, hanem az egyéni problémáikkal kapcsolatban is bátran fordulhatnak hozzá, legyen az a megfelelő autószervíz, vagy a legjobb orvosi ellátás felkutatása. Az utóbbiban nagy segítségére van a Fővárosi Nagycirkusz sajtófőnöke, Marosi Antal, akinek ismeretsége révén, mindig a lehető leghamarabb és a legjobb kezekbe kerülnek az artistaművészek.

Természetesen elengedhetetlen, hogy olyan segítői legyenek, akikre támaszkodhat. Meggyőződése szerint egy főnöknek nemcsak az a dolga, hogy értsen ahhoz, amit csinál, hanem az is, hogy ki tudja választani azokat az embereket, akikben megbízik és értenek a munkájukhoz. „Hosszú évek alatt a Fővárosi Nagycirkuszban kialakult egy olyan hozzáértő, lelkiismeretes csapat, akikben maradéktalanul megbízom, legyen az a fény-, hang-, videótár, a zenekar, a porondmunkások, vagy Antoni Gábor üzemeltetési vezető, aki szintén rengeteg alkalommal van a segítségemre.”

Graeser József nagyon büszke rá, hogy a műsorok utáni stábbulin az artisták nagy ovációval köszöntik, de ha nem tudnak személyesen elbúcsúzni, mindig hagynak számára egy üzenetet, amelyben megköszönik a hozzáállását és a segítségét. „Szerintem ezt azzal értem el, hogy tisztességgel, becsületesen, a hét minden napján dolgozom és egy adott helyzetből igyekszem mindenki számára a legjobbat kihozni. Számomra ez nemcsak egy munka, ez az életem. Ahogy a kollégáimnak is, mert ebben a művészeti ágban nem lehet másképp csinálni, csak szívvel-lélekkel.”

Szekáry Zsuzsanna