A porondon: Audrey Hepburn! – Interjú Váradi Évával  

A Váradi cirkuszi dinasztia tagja, a Porond Ifjú Csillaga-díjas Váradi Éva is fellép Dinasztiák című műsorunkban lábzsonglőrszámával. Interjúnkban a világhírű Váradi ugródeszkacsoport megalakulásáról, sikereik titkáról, valamint vadonatúj lábzsonglőr-produkciójáról mesélt.

Nagyapám, id. Weisz Nándor a sport területéről jött a cirkusz világába, majd megalapította saját családi cirkuszát. Az államosítás után három gyermekével létrehozta a Trio Váradi ugródeszkacsoportot. Az államosítás után a Magyar Cirkusz és Varieté Vállalathoz (MACIVA) kerültek, akik kiküldték őket a Moszkvai Cirkuszfesztiválra, ahol Ezüst-díjat kaptak. Később a testvérek házasságai és gyermekeik által bővült tovább a csoport, amely a Fővárosi Nagycirkusz 1971-es nyitó gálaműsorában is fellépett. Az ünnepi alkalomra az első hároméves amerikai turnéjukról érkeztek haza, amit a világ legnagyobb cirkuszánál, a Ringling Cirkusznál töltöttek el. Ezalatt végig a három manézsból a középsőben léptek fel, ami nagy elismerés volt.

Édesapám ifj. Weisz Nándor Jászai Mari-díjas, Érdemes Művész, Magyar Arany Érdemkereszttel kitüntetett artistaművész volt. Édesanyámmal, a lengyel származású Susek Irenával a régi Fővárosi Nagycirkuszban ismerkedett meg, aki jégtáncosként lépett fel egy francia jégrevüvel. Egymásba szerettek, majd ő is akrobata lett. Neki köszönhető a tánc és a mozgás iránti szeretetem, ugyanis rengeteget foglalkozott velem és a nővéremmel Dianával.

Miután a Váradi csoport 1994 januárjában felhagyott a fellépésekkel, édesapám a MACIVA Stúdiójában tanította a fiatal artistákat. A Dinasztiák című műsorban rajtam kívül két tanítványa, Tóth János (Trio Bokafi), Csibrák Brigitta (Richter Kevin csoport) és az unokája, Váradi Nándor is fellép.

Mitől vált világhírűvé a Váradi csoport?

Ez egy családtagokból álló szám volt, nem külsős sportolókat vettünk be. A tagoknak mindent meg kellett tanulniuk az első lépésektől. Sok szép nő volt a csoportban, szép kosztümöket viseltünk. A zenénket édesapám direkt a csoport számára íratta Bécsben, ami Johannes Brahms: Magyar táncok című művéből lett összerakva. Ezt a mai napig használják a cirkuszokban. Rengeteget próbáltunk, és különleges trükköket mutattunk be, amelyek közül többet a mai napig nem tudtak leutánozni. Például három ugródeszkán volt egy ugrássorozat, ami 18 tempóból állt, és abból indult ki az utolsó szaltó.

Édesapám ötévesen kezdett el tanítani, és hétévesen léptem fel először a csoporttal. Én is obermann lettem volna, ám tizenegy éves koromban kiderült, hogy a gerincem nem alkalmas erre a zsánerre. Lelkileg borzasztó volt ezt feldolgozni, mert nagy tehetségnek tartottak. Édesapám egy gerincgyógyásszal kitalálta, hogy mi lenne számomra a legmegfelelőbb, így vált belőlem lábzsonglőr. A zsánerbe egy cirkuszi szezon alatt szerettem bele, amikor láttam Dittmár Évát fellépni. Miután ő megerősítette, hogy lenne hozzá tehetségem, édesapám felvette a kapcsolatot Czirják Jancsi bácsival, aki nemcsak az első lépéseket tanította meg, hanem a rekvizitemet is elkésztette. Először magyaros kosztümben léptem fel, majd kialakult a saját, klasszikus stílusom.

A Váradi csoport fellépése a Fővárosi Nagycirkusz nyitógáláján 1971. január 14-én. Fotó: Gervai Imre gyűjtemény, Magyar Cirkuszművészeti Múzeum

Jól tudom, hogy egy teljesen új számmal lépsz fel a Dinasztiák című műsorban?

Igen, Füzy Anita a műsor egyik rendezője nagyon ráérzett, hogy mi illene hozzám leginkább: Audrey Hepburnként, az Álom luxuskivitelben című filmben látható stílusban lépek a porondra. Ez a nőies, elegáns stílus nagyon közel áll az egyéniségemhez. A film zenéjére Valc Szabolcs készített nagyon szép koreográfiát. Erre a lassabb zenére kellett felépíteni a trükköket, ami kihívás elé állított, ugyanis a lábzsonglőr egy pörgős, gyors zsáner. Ez egy teljesen új produkció, amit először a Fővárosi Nagycirkusz közönsége láthat.

Szekáry Zsuzsanna

Fotó: Urbán Ádám