Hópehely és jégkristály – Geometria a porondon

A Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai programjai közé tartoznak a több, mint három évvel ezelőtt elindított rendhagyó órák. Ezeken a cirkuszi előadások után tartott, az iskolai tananyaghoz kapcsolódó, negyvenöt perces, személyiségfejlesztő, interaktív órákon eddig több ezer diák vett részt.

Tegnap a matematikáé, azon belül elsősorban a geometriáé volt a főszerep. Számadó László hatalmas lelkesedéssel vetette bele magát a tanóra megtartásába, melynek első részében a hópelyhek felnagyított szerkezetét állította párhuzamba a műsorban látott csoportos artista produkciók kivetítőn megjelenő fotóival. Az alakzatok térbeli ábrázolásához stílszerűen zsonglőr karikákat használt.

Miután a porond szélén helyet foglaló diákokkal alaposan átismételte a háromszögszámokat, a bővelkedő számokat, valamint a hiányos-és tökéletes számokat, egy három kérdéses feladatsor megoldása következett.

A megoldások közös értelmezése és átbeszélése után, kapcsolódva a megtekintett téli műsorhoz és az évszakhoz, Számadó László bemutatta a diákoknak, hogyan lehet tökéletes hópehely-szerű díszítéseket készíteni papírlapokból és milyen eszközök szükségesek hozzá. Ezután egy karácsonyi ajándékötlettel fejezte be az óráját: a geometriai szerkesztést szemléltette a kivetítőn a hópelyhek megrajzolásával.

A rendhagyó óra végén, levezetés gyanánt, a diákok a manézsban különböző zsonglőreszközöket – buzogány, labda, karika, tányér – próbáltak ki a manézsban.

Biztos vagyok benne, ha anno én is ilyen játékos, szemléltető módszerekkel tanultam volna a matematikát, sokkal könnyebben megértettem volna az összefüggéseket, és nem egy távoli, száraz, unalmas tantárgyként maradt volna meg az emlékeimben.

Szekáry Zsuzsanna