Kraj Henrik fájdalmas sebek árán tanult meg precízen bánni az ostorral – Interjú  

Danka Noémi és Kraj Henrik is fellépnek Dinasztiák című műsorunkban látványos ostorszámukkal. Interjúnkban életútjukról, az ostor zsáner elsajátításáról és trükkjeikről, valamint a Dinasztiák című műsor jelentőségéről beszéltek.

Henrik te tradicionális cirkuszi családok leszármazottja vagy. Hogyan kezdődött a pályafutásod?

Kraj Henrik: Édesapám révén a nagy múltra visszatekintő Kraj, édesanyám által pedig a Donnert cirkuszi dinasztiából származom. A ’90-es években megújuló Donnert Cirkuszban nőttem fel, és sajátítottam el a cirkuszi zsánereket. Mivel a Kraj család egyik tradicionális száma a szabad létra, nekem is ez volt az első műsorszámom. Bár többféle zsánerben – lovasakrobatika, kézegyensúlyozás – kipróbáltam magam, egészen 1998-ig a szabadlétra volt a fő műsorszámom. Abban az évben ugyanis felléptem a Fővárosi Nagycirkusz western stílusú előadásában, ahol megismerkedtem az orosz Veslovski artistaművész duóval, akik ostorszámmal léptek a porondra. Teljesen beleszerettem a hat méter hosszú korbácsokkal bemutatott produkciójukba. A duó férfi tagja kézzel fonta a korbácsokat. Nekem is készített, a mai napig azokkal lépek fel. Huszonhárom évvel ezelőtt a Fővárosi Nagycirkusz porondján kezdtem el gyakorolni az ostorszámomat. Miután teljesen kiforrta magát, ez lett a fő számom, amivel Európa számos cirkuszánál felléptem. Kevesen mutatnak be ilyen produkciót, tudtommal az öreg kontinensen ketten-hárman vagyunk.

 

Mi fogott meg ennyire ebben a zsánerben?

Kraj Henrik: Eleinte a már említett Veslovski duó, akik hihetetlen előadásmóddal adtak elő egy olyan egyedi produkciót, amilyet előtte még nem láttam. Fantasztikusan bántak a korbácsokkal. A zsáner iránti szerelem a mai napig tart, minden percet imádok, amit a porondon töltök. A párommal két éve vagyunk társak az életben és a porondon is, és szerencsére olyan összhang van köztünk, aminek köszönhetően hiba nélkül adjuk elő a produkciónkat. Ez fontos számomra, ugyanis maximalista vagyok.

 

Mennyi időbe telt, mire elsajátítottad ezt a ritka zsánert?

Kraj Henrik: Eleinte több mint három éven át, szünet nélkül, napi hat-hét órán át gyakoroltam. Először 2001-ben léptem vele közönség elé, a családi cirkuszunkban. De a mai napig is sokat gyakorolok, mert a tanulásnak sosincs vége, mindig lehet jobbat csinálni. Viszont beletelt nyolc-tíz évbe, mire teljesen összeálllt a szám.

A Veslovski házaspártól csak az ostor használatának legelső lépését tanultam el, a többire magamnak kellett rájönnöm. Ki kellett tapasztalnom, hogy kell bánni a hat méteres korbácsokkal. Ezek sokszor fájdalmas és véres tapasztalatok voltak. Egy időben bukósisakot vettem fel, hogy ne csapjam ki a saját szemem, de olyan is előfordult, hogy szétnyílt a hátam.

Szóval rengeteg gyakorlást igényelt, mire megtanultam annyire profin bánni a korbácsokkal, hogy például ki tudjam ütni egy égő cigaretta parazsát.

 

A Dinasztiák című műsorban milyen trükköket láthat tőletek a közönség?

Kraj Henrik: Spanyol stílusban adjuk elő a számunkat, amelyhez a tánckar is asszisztál. A trükkök mellett fontos szerepet kap a táncművészet, ugyanis mi is bemutatunk flamenco és pasodoble elemeket.  

A trükkjeink között szerepel például, amikor egy kinyitott esernyőről lelógó szalagokat vagy a partnerem által tartott rózsák fejét csattintom le. Egy pezsgősüveg dugóját is lecsapom a korbáccsal, vagy eloltom egy gyertya lángját.

Kraj Henrik bámulatos precizitással bánik a hat méter hosszú ostoraival.

 

Noémi, te hogyan csöppentél a cirkusz világába?

Danka Noémi: Táncművész voltam, Debrecenben végeztem színházi táncos szakon egy művészeti szakgimnáziumban. Henrik a Diótörő című nagyszabású cirkuszi darab megálmodója és rendezője volt, aminek én voltam a koreográfusa.

Eleinte félelmetes volt az ostorszám, de hamar megtetszett, mert izgalmas és nagyon nehéz zsáner. Én csak egy alkalommal fogok korbácsot a kezembe, amikor egyet előre, egyet a fejem felett csapok, de ezek is rengeteg gyakorlást igényeltek.

Azonnal magával ragadott a cirkusz csodálatos világa, ezért tavaly előtt télen létrehoztam a saját levegőszámomat egy különleges, félhold alakú rekvizittel. A párom eleinte nem fogadta kitörő örömmel, ugyanis féltette a testi épségemet, de kitartottam az elképzelésem mellett. Mivel a táncnak köszönhetően jó fizikumom volt és a hajlékonysággal sem volt gond, viszonylag hamar be is mutathattam a számom a közönségnek. De aztán közbeszólt a pandémia.

 

Mi a véleményetek a Dinasztiák című műsorról?

Kraj Henrik: Akármilyen neves cirkuszban, szállodában vagy varietében léptem fel, számomra a Fővárosi Nagycirkusz porondja maradt az etalon, a legfontosabb cirkuszművészeti helyszín. Úgy tudom, hogy a Fővárosi Nagycirkusz fennállása óta nem volt még rá példa, hogy világhírű magyar cirkuszi dinasztiák tagjai egy műsorban lépjenek fel. Rengeteg világklasszis magyar artistaművész van, akiket csodálatos együtt látni a porondon négy különböző tematikájú műsorban. Ez cirkusztörténelmi jelentőséggel bír.

Emellett azt is meg kell említenem, hogy a pandémia miatt világszerte leállt a cirkuszművészet. Európában egyedül a Fővárosi Nagycirkusz tartott élő, cirkuszi előadásokat. Ez egy fantasztikus kezdeményezés. Sok hónapnyi kényszerszünet után hatalmas öröm számunkra, hogy ismét felléphetünk. Ez lelkileg és anyagilag is sokat jelent számunkra, hiszen mi erre a hivatásra tettük fel az életünket. A pandémia előtt soha nem dolgoztam a szakmámon kívül, de ebben a borzasztó helyzetben én is sok más pályatársamhoz hasonlóan építkezésen dolgoztam. Mindannyian köszönettel tartozunk a Fővárosi Nagycirkusz vezetésének, hogy visszaadták a reményt.

 

Szekáry Zsuzsanna

Fotó: Urbán Ádám