Lázár Ervin Program a Fővárosi Nagycirkuszban  

Magyarországon jelenleg az általános iskolás korú gyermekek 43%-a jár rendszeresen színházba, de az UNESCO által elfogadott „Szöuli deklaráció” és Magyarország Alaptörvénye szerint mindenki számára elérhetővé kell tenni a minőségi kulturális szolgáltatásokat. Ezért Magyarország egyedülálló kulturális intézményrendszerét igénybe véve, a kormány teljes lefedettséget biztosít az összes általános iskolás tanulónak.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az első évfolyam bábelőadáson vesz részt, a második évfolyam pedig előadó-művészeti produkción a saját oktatási intézményében. A harmadik évfolyam színházi előadást tekint meg, a negyedikesek komolyzenei vagy népzenei koncerten vesznek részt a saját oktatási intézményeikben. Az ötödik osztályosok színházi előadást tekintenek meg a legközelebbi játszóhelyen, a hatodikosok cirkuszművészeti előadásra utaznak. A hetedik osztályosok előadó-művészeti produkciót tekintenek meg az iskoláikban, míg a nyolcadikosok Budapestre látogatnak színházi előadásra. Ezen kívül nem csak a kulturális programok látogatása, hanem a magyar kultúra és ősi hagyományaink, valamint őshonos állataink megismerése is fókuszba kerül. A nemzeti identitás erősítését célzó programokról szóló 1042/2019. (II. 18.) határozat alapján Magyarország Kormánya a programban részt vevő tanulók számára térítésmentesen biztosítja a programokon való részvételt és az utazást.

 

A Lázár Ervin Program első szakasza – amelyben a Fővárosi Nagycirkusz is tesztelte az általános iskolások számára fejlesztett programot -, 2019. júniusában sikeresen lezárult. Az ezt követő időszakban az Emberi Erőforrások Minisztériumának Kultúráért Felelős Államtitkársága összegezte a tapasztalatokat, és meghatározta a program szervezeti kereteit a 2019/2020-as tanévre.

 

A program 2019. november 15-én a második szakaszába lépett, és ezzel egyidejűleg 2020. április 30-ig tartó időszakra hivatalosan is elindult. A Lázár Ervin Program olyan egyedülálló lehetőség a kulturális esélyegyenlőség megteremtésére, amely során az általános iskolai diákok lakóhelytől és szociális helyzettől függetlenül, életre szóló, komplett kulturális élményekkel gazdagodnak.

 

A Fővárosi Nagycirkuszba valamennyi hatodik osztályos tanuló ellátogat az ország egész területéről. Ez pontosan 98 219 tanulót jelent, akik a cirkuszi előadás mellett cirkuszpedagógiai foglalkozásban is részesülnek. A Fővárosi Nagycirkusz széles korosztályra szabott cirkuszpedagógiai programmal várja a Lázár Ervin Program által az intézménybe látogató hatodik osztályos tanulókat.

A cirkuszművészet nemcsak szórakoztató, közösségformáló erővel bír, hanem oktatási-nevelési feladatokat is ellátni képes előadó-művészeti ág. A Fővárosi Nagycirkuszban látottak kiválóan illeszkedhetnek a tananyaghoz, és beépíthetők a köznevelés iskolán kívüli tanulási programjaiba.

A Fővárosi Nagycirkusz munkatársai a Lázár Ervin Programban részt vevő diákok részére alapvetően két cirkuszpedagógiai módszertant dolgoztak ki, amelyeket alább ismertetünk.

A cirkuszi múzeumpedagógia a legújabb cirkuszpedagógiai szolgáltatás, amely elsősorban a Nincs mááásik! 130 éves a Fővárosi Nagycirkusz című cirkusztörténeti kiállításhoz kapcsolódik. A Fővárosi Nagycirkusz épületében folyamatosan látható kiállítás olyan szórakoztató tanulási környezet, amelyben a diákcsoportok a tantárgy-pedagógiából kilépve, játékosan és szabadon fedezhetik fel a cirkusz látható és láthatatlan érdekességeit, a manézs különleges használati tárgyait, az artista mozdulatokat és eszközöket illető sajátos cirkuszi szókincset, a cirkusz határokat feszegető különleges világát.

A „Fejetlenség a porondon” című múzeumpedagógiai játék a cirkuszművészet önálló megismerését segíti, és körülbelül 30 percet vesz igénybe. A játék kezdetekor valamennyi diák egyéni játéklapot kap, amelyet az előadás előtt és a szünetben is használhat. A diákok a játéklappal a cirkuszi porondmester segédeinek szerepébe lépnek, és teljesíthetik a kiállítás tablóin számukra felkínált játékos feladványokat. Mindenki saját életkori sajátosságainak megfelelően három feladványt teljesít, amelyekben speciális cirkuszi és iskolai tananyag tartalmak is megjelennek. Az izgalmas, nyitott kérdések megválaszolása és a tevékenységek kipróbálása után a diákok rendet tehetnek a porondon: domború pecséteket nyomhatnak a játéklapjukra, amivel helyére tehetik a porondmester, a bohóc és az oroszlán fejét.

A Lázár Ervin Programban részt vevő hatodik osztályos tanulók számára a Fővárosi Nagycirkusz munkatársai egy rendhagyó humán tanórához készített munkafüzetet és tanári segédletet is kidolgoztak, amelyet minden csoportot vezető pedagógus kézhez kap.

A pedagógiai segédanyag döntően a humántudományok (magyar nyelv és irodalom, erkölcstan, osztályfőnöki óra stb.) tananyagába illeszthető ajánlásokat és feladatokat tartalmaz. Célunk, hogy az előadást követő tanórai feldolgozást segítsük, és hogy a pedagóguskollégákat hasznos, a mindennapi munkájukban alkalmazható kiadvánnyal lássuk el. Arra törekedtünk, hogy egyrészt a tanulókat közelebb hozzuk a cirkuszi világhoz, megkedveltessük velük a szakmát, másrészt pedig fejlődjenek képességeik, bővüljenek ismereteik.

A munkafüzet egyes feladatai alkalmazkodnak a tanulók életkori sajátosságaihoz, a Nemzeti alaptanterv és a kerettantervek elvárásaihoz, így beépíthetőek akár az általános iskolák helyi tantervébe is. A kiadvány magába foglalja egyrészt a tanulóknak szóló munkafüzetet, másrészt a pedagógusoknak szánt háttéranyagot, tanári segédletet és ajánlást, módszertani gyűjteményt, valamint a megoldókulcsot. A cirkuszi előadás és az egyes produkciók tanórai keretek közötti feldolgozása a modern pedagógia elvárásai szerint történhet: az új ismeretek feldolgozása mellett nagy hangsúlyt kap a kiadványban a készségfejlesztés és az értékközvetítés.

A szövegértési, szövegalkotási és egyéb anyanyelvi kompetenciákat fejlesztő munkafüzet feladatai egy tantárgynál komplexebb tudást fognak át, mivel irodalmi, etikai-erkölcstani kérdéseket is érintenek. A munkafüzet alapvető célja, hogy a cirkuszi világhoz kapcsolódó ismeretanyagot közvetítsen, és ezt a tudást kompetencia- és élményalapúan rögzítse, mélyítse. A diákoknak a feladatok és a tanári ajánlás által bővülhetnek általános cirkuszi ismereteik (a cirkusz nyelvezete és sajátosságai, zsánerek, szuperképességek stb.), a konkrét produkció, a Hófödte álom – ősi cirkuszi mese című előadáshoz kapcsolódó tudása, valamint anyanyelvi és irodalmi ismereteik.

A tanulóknak például betűrenddel, helyesírással, elválasztással, a szavak szerkezetével (tő, képző, jel, rag), a szófajokkal, szólásokkal-közmondásokkal és mássalhangzótörvényekkel kapcsolatos gyakorlatokat is meg kell oldaniuk. Ezek a feladatok hol játékos, hol komolyabb formában, de illeszkednek a diákok előzetes tudáshoz, életkorához és a különböző oktatási dokumentumokhoz is. A feladatok után azok megoldását is közöljük a pedagógusokkal.

Ami pedig a konkrét előadást, a Hófödte álmot illeti, a kiadvány által a gyerekek megismerkedhetnek a messzi Jakutföld történelmével, nyelvével, kultúrájával, a táj természeti és éghajlati viszonyaival, a jakutok szórakozásával, valamint foglalkozásaikkal is. A tanárok iskolai munkáját olyan módszertani gyűjtemény egészítheti ki, ami az előadás során látott cirkuszi műsorszámokat dolgozza fel.

A november 15-én, a Fővárosi Nagycirkuszban, mint nemzeti előadó-művészeti intézményben elindult program a megkérdezett tanárok és diákjaik körében is a vártnak megfelelően nagy sikert aratott. A jakut artistaművészek lenyűgözték a közel kétszáz diákot és a csoportokat kísérő pedagógusokat egyaránt.

A Fővárosi Nagycirkusz minden munkatársa örömmel és nagy szeretettel várja az ország összes hatodikos diákját egy felejthetetlen kikapcsolódásra és egy életre szóló élményt nyújtó előadásra, amely nemcsak felhőtlen szórakozást biztosít, hanem olyan ismeretszerzési lehetőségeket is kínál, amely a maga nemében páratlan és egyedülálló lehetőség minden résztvevő számára.

Felhívjuk a kedves pedagóguskollégák figyelmét, hogy a program gyakorlati megvalósulásáról bővebben tájékozódhat honlapunkon, a Lázár Ervin Program menüpont alatt.