Plenáris ülés a Lázár Ervin programról

A plenáris ülést dr. Borsós Beáta, a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója nyitotta meg, majd Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára és a cirkuszművészet megújításáért felelős miniszteri biztos tartott előadást a Lázár Ervin program céljáról és küldetéséről.

Magyarországon jelenleg az általános iskolás korú gyermekek 43%-a jár rendszeresen színházba, de az UNESCO által elfogadott „Szöuli deklaráció” és Magyarország Alaptörvénye szerint mindenki számára elérhetővé kell tenni a minőségi kulturális szolgáltatásokat. Ezért Magyarország egyedülálló kulturális intézményrendszerét igénybe véve, a kormány teljes lefedettséget biztosít az összes általános iskolának.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az első évfolyam bábelőadáson vesz részt, a második évfolyam pedig előadó-művészeti produkción a saját oktatási intézményében. A harmadik évfolyam színházi előadásra utazik, a negyedikesek komolyzenei vagy népzenei koncerten vesznek részt a saját oktatási intézményeikben. Az ötödik osztályosok színházi előadást tekintenek meg a legközelebbi játszóhelyen, a hatodikosok cirkuszművészeti előadásra utaznak. A hetedik osztályosok előadó-művészeti produkciót tekintenek meg az iskoláikban, míg a nyolcadikosok Budapestre látogatnak színházi előadásra. Ezen kívül nem csak a kulturális programok látogatása, hanem a magyar kultúra és ősi hagyományaink, valamint őshonos állataink megismerése is fókuszba kerül – tájékoztatott a kultúráért felelős államtitkár.

Závogyán Magdolna, a Nemzeti Művelődési Intézet ügyvezető igazgatója, a kulturális intézmények szakmai rendszeréről, az általa vezetett intézmény fő céljairól, szakmai szolgáltatásairól, a feladatfinanszírozás szakmai mintaprogramjairól és annak országos eredményeiről tartott előadást.

Zalán János, a Pesti Magyar Színház igazgatója a kultúrafogyasztási trendekről, és a Lázár Ervin programmal járó felelősségről, kötelességekről és lehetőségekről beszélt.

Dr. Juhász Erika, a Nemzeti Művelődési Intézet szakmafejlesztési igazgatója, a jelenlévő harminc képzési csoportnak a Színháziskola képzési programjának céljáról, célcsoportjáról, a képzés felépítéséről, a MOODLE online tanulástámogató rendszerről és a képzés követelményeiről tartott átfogó előadást.

Kardos Kata, a Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai koordinátora előadásában a nemzeti előadóművészeti-intézmény cirkuszpedagógiai programjaiba nyújtott betekintést. A Kitűnő tanuló, a Tanulj Cirkuszt!, az Elsősök Csodaországban, a Rendhagyó órák és a cirkuszmúzeumhoz kapcsolódó foglalkozások mind segítik a gyermekek készségfejlesztését, ismereteik bővítését, kritikai- és történeti gondolkodásukat, kreativitásukat, önkifejezésüket és személyiségük fejlődését.

A plenáris ülés a Hófödte Álom – Ősi cirkuszi mese című műsor megtekintésével ért véget.

Szekáry Zsuzsanna