Varázslat a porondon – Interjú Németh Gáborral  

Mitől lesz valaki jó bűvész? Mi a varázslat titka? Milyen nehézségekkel kell megküzdeniük a bűvészeknek a cirkuszi porondon? A felnőtteknek ajánlott MAGIC – Show műsorunkban fellépő Németh Gáborral beszélgettünk.

Mikor kezdődött a bűvészet és illúzió iránti rajongásod?

A karrierem egy spontán felindulással kezdődött. 15 vagy 16 éves lehettem, amikor a városban mászkálva egy bűvészboltba botlottam. Bementem, mutattak egy trükköt, ami teljesen megragadott, ott el is dőlt: mivel szeretnék foglalkozni és, hogy minél több kunsztot szeretnék megtanulni.

 

Hogyan folytatódott ez aztán az utad?

Két mestertől tanultam, de elég korán a saját utamat kezdtem járni.

A karrieremben az első mérföldkő az volt, amikor egy óceánjáró luxushajó éttermébe kerestek bűvészt, aki a különböző fogások között szórakoztatja a vendégeket. 21 évesen, szinte nulla tapasztalattal elmentem a castingra, és amikor megkérdezték, hogy mennyi trükköt tudok, kapásból rávágtam, hogy ezret. Jó nagy túlzás volt, de bemutattam pár kunsztot, leellenőrizték az angol tudásomat, majd nyolc hónapon át jártam a világ tengereit és közben folyamatosan új trükköket tanultam.

Van bűvész, illuzionista példaképed?

Nagyon szeretem David Copperfield munkásságát, valamint közel áll hozzám az olasz Arturo Brachetti stílusa, aki az illúziót a quick change (gyorsöltöző számmal) kombinálja, miközben a 45 perces műsorában egy komplett történetet is elmesél. Elképesztő show-műsort csinál, ami a szakmabeliek között is nagy sikert arat.

 

Milyen saját trükkök, kellékek fűződnek a nevedhez?

Nem nagyon szoktam saját trükköket, és úgymond kellékeket kitalálni. Ez olyan, mint a tánc, nem akarok új tánclépést kitalálni. Biztos vagyok benne, hogy amit nóvumnak gondolok, valaki már kitalálta és biztos, hogy egy régi könyvben is említést tesznek róla. Ezért inkább a show elemei, az előadásmód az, amire hatalmas hangsúlyt fektetek, ezáltal válnak a trükkjeim egyedivé. Nem biztos, hogy teljesen újat kell alkotni, helyette inkább minden egyes résznek olyan körítést kell kitalálni, hogy az egyedülállóvá váljon; szerintem ez sokkal több lehetőséget rejt magában. A történetmesélést is fontosnak tartom, a közönségnek is arra van igénye, hogy az egymás után következő trükkök helyett a bűvészek az egész estés műsoraikat egy izgalmas dramaturgia köré építsék fel. Én is egy komplex ötlet, történet köré építem fel a saját műsoraimat.

 

Mi szükséges még ahhoz, hogy valakiből jó bűvész váljon?

Ez egy nagyon érdekes kérdés, mert szerintem mindenki másban számít jónak. Valaki nagyon jól tud technikásan kártyatrükköket mutogatni, viszont az előadói képességei fejlesztést igényelnek. Valaki nagyon jól tud előadni, ellenben nagyon egyszerű trükköket mutat be, de néma bűvészek is vannak, akik a trükkök mellett a gesztikulációjukkal és zenei betétekkel dolgoznak. Ahány illuzionista, annyiféle stílus, ezért szerintem teljesen szubjektív, hogy ki mit tart jónak. Ezt a nézőkre kell bízni, hogy érzik magukat előadás közben és után, felesleges szakmai kritériumok szerint mérni. A művész adja elő, amit elő akar adni, és érje el azokat a hatásokat a közönség soraiban, amit akar. Szerintem, ha egy bűvész eléri, hogy nem a trükkökre, hanem rá emlékezzenek, akkor számít jónak a szakmájában.

A karakternek fontosabb szerepe van.

A bűvészek általában színpadokon lépnek fel, ahol a közönség nem látja őket minden oldalról, viszont a cirkuszokban igen. Ez nehézséget okoz?

A cirkuszi tér limitálja a lehetőségeinket, mert vannak olyan trükkök, mutatványok, amik csak egy bizonyos szögből néznek ki jól, de ha más perspektívából nézzük, látszik, hogy működik és oda a varázslat. Viszont általában a szögérzékeny trükkök a legütősebbek. Vannak olyan kunsztok is, amiket bárhonnan lehet nézni. A cirkusz kör alakú manézsában olyan produkciókat kell bemutatni, amik magas színvonalúak, de nem is lepleződnek le. Ez egy nagyon nagy kihívás, ami rengeteg gyakorlást igényel.

A MAGIC Show rendezője, Fekete Péter arra kért fel, hogy a fellépők közül én legyek a kapocs az artisták és a nézők között. Ezért egy gondolatolvasós produkcióval lépek fel, a közönség soraiból kihívok öt nézőt, akiknek a fejében olvasva kell eldöntenem, hogy igazat mondanak vagy nem. Tapasztalataim szerint ez nagyon tetszik a közönségnek, mert azáltal, hogy részt vesznek benne sokkal inkább magukénak érzik a produkciót.

 

Mi a véleményed a MAGIC Show-ról, szükség van erre a Magyarországon hiánypótló előadásra?

Mindenképpen, mert véleményem szerint a bűvészetet sem a cirkuszművészet sem a színház nem igazán akarta magáénak tulajdonítani. Ez érthető, mert egy lovasakrobata-számot nem lehet összehasonlítani egy bűvész számmal, amiben kvázi csalnak. A színház pedig azért nem fogadja be, mert egyik bűvészműsornak sincs annyira komplex dramaturgiája, mint például Shakespeare Machbet-jének. Ezért a MAGIC Show egy jó kezdeményezés arra, hogy szorosabbra fűzzük a cirkuszművészet és a bűvészet kapcsolatát. A MAGIC Show a látványvilágot és a műsorszámokat tekintve könnyed kikapcsolódást ígér, ráadásul mivel olyan produkciókat is felvonultat, amiben a közönség is interaktívan részt tud venni, ezért jó érzéssel hagyják el a cirkuszt.

 

Szekáry Zsuzsanna

Fotó: Urbán Ádám