Rendhagyó órák a Fővárosi Nagycirkuszban

Előadásaink után rendhagyó órákat tartunk a manézsban általános- és középiskolai tanárok közreműködésével.

Rendhagyó óráink célja az iskolában megszerzett tudás elmélyítése, az elméleti ismeretanyag gyakorlattá, élménnyé varázslása. A 45 perces foglalkozások során a diákok jobban megérthetik a már korábban tanult alapfogalmakat, valamint megismerkedhetnek új, érdekes jelenségekkel, folyamatokkal is. Tanáraink széleskörű módszertannal: az élménypedagógia, a kompetenciafejlesztés és az ismeretbővítés eszköztárával hozzák közelebb a tanulókhoz az előadás során látott produkciókat, miközben visszautalnak az előzetes információkra, és befogadhatóbbá teszik az iskolai tudásanyagot, vagy éppen új fogalmakkal ismertetik meg a tanulókat. Rendhagyó óráink során a Nemzeti alaptantervhez kapcsolódó, és a különböző tantárgyak kerettanterveihez szorosan illeszkedő témaköröket dolgozunk fel a cirkuszművészet eszköztárának segítségével, lehetőség szerint artistaművész szemléltető bevonásával. Olyan kapcsolódási pontokat keresünk a produkciók és a tananyag között, amelyek színesebbé, izgalmasabbá és érthetőbbé teszik az iskolai tanulást, és esetenként a helyi tanterv részévé is emelhetők.

Tanáraink és témaköreink:

FELELŐS ÁLLATTARTÁS

Tanulj a kutyáktól a kutyákról

Petró Eszter etológus, állattréner, kutyakiképző az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékén szerzett mesterdiplomát, majd végezte el a doktori iskolát. 2009 óta habilitációs kutyakiképző, jelenleg az Eötvös Loránd Kutatóhálózat Természettudományi Kutatóközpontjának Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézetének kutatócsoportjában folytatja tovább a kutya-ember kapcsolattal foglalkozó kutatásait. 

„Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél.” (Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg)

Az állatok jelen vannak a mindennapjainkban. Közelségük jótékony hatással bír. Számos dolgot megtanulhatunk saját magunkról is az állatokkal való közös munka során, amit aztán a mindennapi életben is kamatoztatni tudunk (kommunikációs készségek, koncentráció, együttműködés, pozitív visszajelzések) Ehhez azonban nélkülözhetetlen, hogy valóban ismerjük őket, a szükségleteiket, a viselkedésüket. Ismerjük meg a felelős állattartás mikéntjét! A felelős állattartás óra célja, hogy a gyerekek megismerjék az állatok igényeit, viselkedését, etológiáját (különös tekintettel a kutyák, macskák és lovak viselkedésére). Megtanulják, hogy hogyan tudnak velük kommunikálni és hogyan tudják tanítani őket. A foglalkozások játékos, interaktív formában zajlanak, képzett terápiás kutyáink bevonásával.

KOMPLEX TERMÉSZETTUDOMÁNY

UTAZÁS A JÉG BELSEJÉBE

Szüllőné Bíró Ágnes, az Alkotó Részecskék program megálmodója és Kerülő Tünde, a Tudástársadalom Alapítvány programjának koordinátora évtizedek óta óvodás- és kisiskolás korú gyermekek részére természettudományos ismeretek közvetítésével foglalkozik.

A program célja a cirkuszi előadáshoz kapcsolódóan interaktív, élményközpontú foglalkozást tartani az érdeklődő gyermekeknek, korosztályhoz igazodó értelmezésekkel. A gyermekek nem szemlélődők ezeken a foglalkozásokon, hanem tevékenyek és maguk is végrehajtják, megtapasztalják a feladatokat. Néhány hívószó a tematikából: oldódás, sűrűség, felületi feszültség, fagyás, kristályszerkezet. A feladatokat, kísérleteket a gyermekek maguk is kivitelezik egyénileg vagy csoportokban. Néhány kérdéskör: miért siklik a korcsolya a jégen, mekkorák a jéghegyek, hogyan készül nagy tömegben a jég, mit jelent a jég okozta erózió, mi az összefüggés a víz térfogatváltozása és a sűrűsége között, mi a különbség a hópelyhek és a jégkristály szerkezete között? – ezekre a kérdésekre is választ ad a jég belsejébe történő közös utazás.

MAGYAR IRODALOM

JÉGMETAFORÁK A MAGYAR NÉPMESÉKTŐL MADÁCH IMRÉIG

Fábián László magyar nyelv és irodalom, valamint mozgóképkultúra és médiaismeret szakos gimnáziumi vezető- és kutatótanár, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium tanára.

Az óra célja a magyar irodalomban felfedezhető, a jég különböző aspektusaival foglalkozó szépirodalmi művek és költemények számbavétele és elemzése. A népmesék jégmetaforáitól Madách Imre: Az ember tragédiája színein át egészen a XX. századi magyar irodalom legkiválóbb költőinek és íróinak jéggel kapcsolatos képzettársításit, jelentésrétegeit tárjuk fel és értelmezzük irodalomtanár vezetésével.

FIZIKA

KORCSOLYÁVAL A PORONDON - NYOMÁS VAGY SÚRLÓDÁS A JÉGEN?

Sinkó Andrea, a Szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium fizika és matematika szakos tanára, a Fizika a cirkuszban című könyv szerzője hosszú évek óta  keresi, kutatja a világegyetem törvényszerűségeinek kapcsolatát a cirkuszművészettel. 

A rendhagyó órák célja az iskolában tanult, sokszor bonyolultnak tűnő fizikai törvények és jelenségek élményszerű bemutatása a cirkusz különleges eszközeivel. Sűrűség, nyomás, súrlódás, halmazállapot, térfogatváltozás, tehetetlenségi nyomaték, piruett, fagyáspont – csupa olyan alapfogalmak, amelyek megértése sikeresebb lehet a cirkuszművészet segítségével. Miért lehet korcsolyával közlekedni a csúszós jégen? Miért tud könnyedén piruettezni a korcsolyázó? Hogyan lehet jeget varázsolni a cirkuszi porondra? Hogyan kerül Newton a jégre? A súrlódás valóban a mozgás ellensége? A cirkuszi előadáson és az azt követő rendhagyó órán választ kapnak az érdeklődő diákok.

MATEMATIKA

A jégvirágok és a hópelyhek matematikája – érdekességek a Fővárosi Nagycirkuszban

Számadó László matematikatanár, tankönyvíró, az Óbudai Árpád Gimnázium tanára. Több mint 70 tankönyv, feladatgyűjtemény elkészítése kapcsolódik a nevéhez. A matematikatanítás területén végzett kiemelkedő munkájáért számos díjjal tüntették ki: 1999-ben Ericsson-díjat, 2013-ban Bonis Bona – A Nemzet Tehetségeiért díjat, 2017-ben „Szupertanár”-díjat adományoztak neki.

A Fővárosi Nagycirkuszban 2016-tól rendszeresen tart rendhagyó matematikaórákat, ahová az ország minden részéből érkeznek általános iskolás és középiskolás diákok. A gyerekek számára a nem mindennapi helyszínen a matematika is izgalmasabb, érdekesebb lesz, mint az iskolában. A saját óráira is odavarázsolja ezt a rendhagyó hangulatot, a tanteremben rengeteg zsonglőrkelléket, játékot használhatnak a tanítványai. Az élményalapú matematikaórái kötődnek a cirkuszi előadáshoz és a tananyaghoz. Megtudhatják, hogyan kapcsolódik a matematika különböző ága a cirkuszi előadáshoz. Lesz szó számelméletről, geometriáról, kombinatorikáról, függvényekről. Természetesen mindig a résztvevő diákok korosztályának megfelelő szinten.

BIOLÓGIA

Egyensúlyérzékelés, légzés, koncentráció – biológiai alapfogalmak a cirkuszban

Kovacsics Bernadett, a Szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium biológia szakos tanára régóta foglalkozik az artistaművészek előadások alatti élettani folyamatainak változásával.

Egy jeges cirkuszi előadás után az alábbi kérdések merülhetnek fel egy cirkuszi órán: Milyen biológiai folyamatok hatnak az artisták szervezetében a produkciók közben? Milyen anatómiai tulajdonságokkal kell rendelkezniük a sikeres előadáshoz? Hol található az egyensúly-érzékelés központja? Mekkora terhelés éri a csontrendszert és az izomzatot a mutatványok alatt? Számtalan izgalmas kérdés, amelyek megválaszolására alkalmas a cirkusz. A rendhagyó biológia óra végére választ kapunk a felmerült kérdésekre.

Információk

RÉSZT SZERETNE VENNI A PROGRAMON? MIT KELL TENNIE? 

Foglaljon csoportos kedvezményes árú jegyeket diákjainak előadásunk egyikére, és jelezze értékesítő kollégánknál, hogy részt szeretne venni a rendhagyó órán is. Ezután töltse ki a jelentkezésre szolgáló regisztrációs űrlapot, és várja meg a kapcsolatfelvételt oktatási programvezetőnktől.

Amennyiben szívesen csatlakozna pedagógusként vagy osztállyal, tanulócsoporttal a Fővárosi Nagycirkusz programjához, vagy ha kérdése van az órákat illetően, keresse Sándor András, oktatási programvezetőnket a sandor.andras@circus.hu e-mail címen.

Felhívjuk figyelmét, hogy óráinkat minden esetben igyekszünk megtartani, de a változás jogát fenntartjuk! 

Időpontok

Jelentkezés
Skip to content