A művészeti oktatás módszertana: blended learning cirkuszművészeti képzésben – Interjú dr. Kovács Lászlóval

Miért van szükség az e-learning oktatásra?

Az utazó-és külföldön tanuló artista gyermekek nem tudnak folyamatosan ugyanabba az iskolába járni, ami nagyon megnehezíti az oktatásban való részvételüket és fejlődésüket. Ezt viszont azzal a tapasztalattal a hátunk mögött, ami évek óta működik a Kodolányi János Egyetemen, át lehet hidalni. Be tudjuk kapcsolni élőben az utazó gyerekeket az iskolai tanórákra, ami által kétirányú, kép-és hang általi kommunikációs kapcsolat jön létre az osztályteremmel.

A gyakorlatban ehhez egy számítógép, egy projektor és online kapcsolat szükséges. A világ bármely tájáról bejelentkező diákok megjelennek a tanár képernyőjén, ami ki van vetítve, tehát látszik, hogy ki van jelen az online térben. A webkamerás kapcsolatnak köszönhetően a tanulók is látják, hogy mi történik az osztályteremben. A tanár a tábla helyett, a számítógép képernyőjét használja. Tehát amikor oda rajzol fel egy diagramot, vagy felír egy mondatot, az ugyanúgy megjelenik a távoktatásban részt vevő diákok monitorján. Ha a diák munkáját kell megnézni, vagy elemezni az osztályban, akkor a tanuló laptopjának a képét vetíti ki az oktató, amit az egész osztály meg tud nézni. Ez lehet akár egy ppt fájl vagy egy kézírásos munka, amit a tanuló lefényképez és feltölt a számítógépére.  

Ezek a módszerek a világban viszonylag jól ismertek, elsősorban ilyen típusú képzéseket belső céges tanfolyamok keretében indítottak. Mi egy, a felsőoktatásban ingyen elérhető szoftverrel dolgozunk, ami alkalmas az órák rögzítésére is, tehát felvételről is mehet az óra. Ez a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ által indított, Pekingben tanuló magyar osztály esetében lesz izgalmas, mert az időeltolódással is számolnunk kell. Ha a Kínában tanuló diákok nem tudnak bekapcsolódni az élő adásba, mert például próbafolyamatban vesznek részt, akkor rögzítjük az órát, bár tapasztalataink szerint az élő óra megfelelőbb. Ezt a módszert három éve alkalmazzuk, ezért ismerjük a nehézségeit, hogy miket kell elkerülni és pontosan tudjuk, hogy mire kell felkészítenünk a közismereti tanárokat.

Ezek szerint a tanároknak részt kell venniük egy tanfolyamon?

Igen, a tanfolyam már az előkészítő szakaszban van, a tavasz folyamán a Baross Imre Artistaképző Intézet Szakgimnázium közismereti tanárai részt vesznek az egyetemünk harminc órás felkészítő tanfolyamán. Ez nemcsak a streaming technika elsajátításáról szól majd, hanem arról is, hogyan fejlesszenek online tananyagot. Ezek sokszor egyszerű, technikai lépések, mint például, hogyan kell digitalizálni, egy szoftver segítségével online tesztet készíteni, vagy, hogyan lehet videót feltölteni.

Emellett egyfajta új oktatásmódszertani szemléletet is kapnak arról, hogyan tanulnak ma a diákok a gyorsan a rendelkezésünkre álló, elérhető információkat felhasználva. Ezzel a diákok általában tisztában vannak, viszont ehhez képest a hagyományos, tankönyv alapú közoktatás sokszor le van maradva. Van egy szakadék, amit át tud hidalni a kevert oktatás.

Az e-learning módszer alkalmazásával módszertani szempontból az oktató és az oktatás is nyer. Ez a módszer nemcsak arról szól, hogy a távol tartózkodó diákok – miközben tagjai lehetnek egy osztályközösségnek – valós időben részesülnek az oktatásban, hanem a közoktatás módszertani megújulásában is segíthet.

Szekáry Zsuzsanna

Fotó: Urbán Ádám