Innovatív, online élő közvetítések a Lázár Ervin Programban résztvevők számára  

A Fővárosi Nagycirkusz innovatív megoldást kínál a Lázár Ervin Program keretében elmaradt előadások pótlására, hogy a diákok ne maradjanak cirkuszművészeti és cirkuszpedagógiai élmény nélkül. Az egyedülálló ötletről és gyakorlati megvalósításáról Sándor András cirkuszpedagógust kérdeztük.

Röviden összefoglalva, miért jött létre a Lázár Ervin Program?

Tavaly november közepén hivatalosan is elindult a Magyarország Kormányának támogatásával megvalósuló és az Emberi Erőforrások Minisztériumának felügyelete alatt álló Lázár Ervin Program. A lényege, hogy lakóhelytől és szociális helyzettől függetlenül minden általános iskolás korú tanuló számára biztosítja tanévenként egyszer egy előadó-művészeti intézmény meglátogatását. Minden évfolyam más előadó-művészeti ág előadását tekinti meg, a hatodik osztályosok cirkuszművészeti élményben részesülnek. 

Milyen alternatív megoldást kínál a Fővárosi Nagycirkusz a hatodik osztályos tanulók számára?

Sajnos már tavasszal is, a koronavírus-járvány első hulláma okán szüneteltetni kellett a Lázár Ervin Programot, így még abból az etapból is sok gyermek van, akiket nem tudtunk fogadni, valamint a program a szeptemberben indult második hullám miatt sem tudott újra elindulni. Ezért döntött úgy a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ, hogy online, élő rendhagyó cirkuszpedagógiai tanórát biztosít ezeknek a diákoknak olyan formában, ahogyan az a cirkuszpedagógiai programunkban van. Tehát a cirkuszművészeti produkciók valamilyen sajátosságait, eszköztárát összekötjük a gyerekek által tanult tantárgyak ismeretanyagával.

 

Mit jelent ez a gyakorlatban?

Ezek 45 perces, rendhagyó foglalkozások, amelyekben a cirkuszi produkciók mellett általában valamilyen reál műveltségi területről származó tananyagok is bemutatunk: fizikát, biológiát, természetismeretet, környezetismeretet, a humán területről pedig társadalomismeretet vagy erkölcstant. Úgy tudom, hogy valóban egyedülálló, online élő közvetítések ezek, amelyek megvalósításán profi stáb dolgozik.

Az elhangzó tananyagok a hatodik és a hetedik osztályosok tananyagához illeszkednek azért, hogy akik nem tudtak eljönni a tavaszi első hullám miatt, ne maradjanak ki semmiből. Olyan fogalmak kerülnek tisztázásra a cirkuszművészet eszközeinek segítségével például a fizika tantárgyhoz kapcsolódóan, mint a szabadesés, a gravitáció, a helyzeti energia, az erő vagy a közegellánállás. A biológia vonatkozásában pedig az izomzat, a csontrendszer, a rágóizom vagy az állkapocs felépítése. A természetismeret tekintetében a kutyák és a macskák viselkedése vagy testfelépítése kerül a fókuszba.

Hogyan épül fel egy ilyen online cirkuszpedagógiai adás?

Az élő bejelentkezések alatt Maka Gyula, a Fővárosi Nagycirkusz konferansziéja elmond pár érdekes tudnivalót az éppen a manézsba érkező műsorszámról, amit utána összekötök a különböző tanulmányi kapcsolódási pontokkal. A 45 perces tanórákban négy-öt cirkuszpedagógiai produkció látható, amelyekből mindig kettőhöz kapcsolódik tananyag, ugyanis a többi műsorszám a gyerekek élményét és kikapcsolódását szolgálja.

 

Hogy jut el a tanulókhoz, és meddig láthatók az online adások?

A Fővárosi Nagycirkusz munkatársai felvették a kapcsolatot a tankerületekkel és az oktatási intézményekkel. Az iskolák egy zárt linken keresztül tudnak kapcsolódni az élő közvetítésekhez. Amikor elkezdődik az adás, a diákok akár az okostelefonjukról is követhetik azt az iskolapadból, de olyan visszajelzéseket is kaptunk, hogy tanórai keretek között, az okostáblára vetíti ki nekik a pedagógus az online közvetítést.

Minden héten, egészen december elejéig sugározzuk az élő adásokat, melyek mindig az adott hét utolsó munkanapjáig nézhetők vissza, utána törlődik a tartalom. Azért döntöttünk így, mert arra szeretnénk inspirálni az iskolákat, hogy ha nem is tudják élőben, de aznap valamilyen tanórán tekintsék meg az adásokat.

Szekáry Zsuzsanna

Fotó: Urbán Ádám