Kosztümök és kulisszatitkok a Tündértánc – Nővarázs című műsorból  

A Fővárosi Nagycirkusz július 18-tól látható Tündértánc – Nővarázs – Cirkuszi tárlatvezetés című műsora a cirkusz- és a képzőművészetek találkozására épül. A formabontó előadás kosztümjeinek tervezéséről Polyák Eszter jelmeztervezőt kérdeztük.

 

Az intézmény tánckara különböző karakterű nőalakokat ábrázoló köztéri szobrokat és egy kisplasztikát fog életre kelteni. Mi alapján választottad ki a szobrokat?

Egyfajta kronológiai sorrendben haladtam, próbáltam kiemelni különböző életkorokat, meghatározó életeseményekkel egybekötve. Így az általános iskolás kislánytól indulva, a tinédzser lánytestvéreken át a menyasszonyig, majd a várandós kismamáig, és a már megszületett gyermekekért felelős anyuka után eljutunk a nagymamáig. Ami mindannyiukban közös, és ami alapján szűkítettem a kört, az a magabiztos női kisugárzás volt.

Tekintettel a pandémiás helyzetre, szerepet kap az előadásban egy doktornő szobra is, pontosabban az első magyar doktornő, dr. Hugonnai Vilma szobra, melyet Józsa Judit készített. Ezzel szeretnénk megköszönni és leróni a tiszteletünket az orvosok és ápolók előtt, akik ebben a nehéz helyzetben is megállás nélkül, értünk dolgoztak.

Jacky Poulier La Mulâtresse Solitude nevű szobrának jelmezterve

Gillian Wearing Millicent Garrett Fawcett-et ábrázoló szobrának jelmezterve

Kristen Visbal Fearless girl nevű szobrának jelmezterve

 

Mindig az egyedi ötleteid alapján készíted el a kosztümöket, az új műsor esetében viszont igazodnod kellett a szobrok öltözékéhez. Mennyire volt megkötve ezáltal a kezed, és mennyire tudtad belecsempészni a tervezés során a saját ötleteidet?

A női szobrok esetében azt az érzést szeretnénk a manézsba csempészni, mintha csak a fényképekről sétálnának le közénk a szobrok. Ezért a szobrokhoz hűen próbáltuk életre kelteni a jelmezeket. Inkább a technikai oldalról volt nagyobb kihívás, hogy mégis hogyan építsük fel a ruhákat, hogy ugyanazt a hatást keltsék.

Viszont a múzeumba betévedő iskolás kislány utcai jelmeze már nagyobb tervezési szabadságot engedett meg, ugyanígy a konferanszié múzeumőr karaktere, aki egy elegáns fekete alapon ezüsttel zsinórozott szettet kapott. Az iskolás kislány másik jelmezét, amely Jan Vermeer van Delft A Leány gyöngy fülbevalóval című festményből inspirálódott, a híres alkotáshoz hűen próbáltuk hitelessé tenni.

Józsa Judit dr. Hugonnai Vilmáról készített szobrának jelmezterve

Demeter H. Chiparus  The Secret (A titok) című alkotásának jelmezterve

 

Milyen anyagokat és kellékeket használtál fel a szobrok életre keltéséhez?

Szinte az összes ruhánál egy vastagabb anyaggal, a búvárruhákhoz használatos textillel – neoprénnel – dolgoztunk, mivel a szoborhatás eléréséhez elengedhetetlen a merev tartást kölcsönző anyag. Még ezen felül is néhol különböző anyagokkal próbáltuk még tovább merevíteni a jelmezeket. Ez alól egyedül a kismama ruhája kivétel, ahol a különleges szoborfelület megformálása érdekében egy másik anyaghoz nyúltunk.

Kellékek szempontjából is a szobrokhoz hűen próbáltuk reprodukálni a kiegészítőket, természetesen mindent fehérre varázsolva.

A Gelendzhik kikötővárosban álló Fehér menyasszony nevű szobor jelmezterve

Kínában, Shanghaiban, álló Nő gyermekével elnevezésű szobor jelmezterve

 

Tervezési szempontból melyik a kedvenc karaktered és miért?

Tervezési szempontból a konferanszié, Maka Gyuszi ruhája volt a kedvencem, mert esetében egy elegáns, modern, de mégis különleges múzeumőr megformálása volt a feladat.

Maka Gyula konferanszié múzeumőr jelmezterve

Szekáry Zsuzsanna