Megelevenedő, történetmesélő szobrok a Fővárosi Nagycirkusz új műsorában  

A július 18-tól látható Tündértánc – Nővarázs – Cirkuszi tárlatvezetés című műsorunkban egészen rendhagyó koreográfiát láthatnak a cirkusz- és képzőművészet kedvelői: köztéri szobrokat és egy kisplasztikát fog megjeleníteni a Fővárosi Nagycirkusz tánckara. Ennek kapcsán kérdeztük Szabó Réka Zsófia táncos-koreográfust.

Milyen koncepcióra épül a koreográfia?

Különböző karakterű nőalakokat fogunk megjeleníteni a szobrok által, akik a hétköznapjaink részei. Polyák Eszter jelmeztervező kutatta fel a szobrokat és tervezte meg számunkra azokat a kosztümöket, amik a szobrokon is láthatók.

Piedesztálokon állunk majd, mint a szobrok, amelyeket egy az egyben megtestesítünk. Olyan lesz, mintha egy múzeumban lennénk, csak ezek a szobrok életre kelnek a porondon.

Természetesen nemcsak mereven állunk majd, hanem minden szobor a saját karaktere történetét fogja elmesélni a táncosok mozdulatain keresztül. Minden szobornak van egy valós története, kit és milyen élethelyzetben ábrázol, mit érezhettek, miért készülhetett róluk szobor.  

A Tündértánc – Nővarázs – Cirkuszi tárlatvezetés című előadásban nem egy tipikus nagyszabású, revüstílusú koreográfiára kell számítani, hanem leginkább mozgásszínházi elemekre épül. Az egyes nők karakterének a megformálása a lényeg, a különlegességük, a személyiségük és az egyediségük. Ehhez még hozzáadódik a tánckar tagjainak saját személyisége is.

Szabó Réka Zsófia táncos-koreográfus a Shanghaiban álló Nő gyermekével elnevezésű szobor szerepében, amely az anyai büszkeséget, valamint a szülő és gyermek közötti harmóniát hirdeti. Fotó: Urbán Ádám

Koreográfusként bele kellett élned magad az összes szobor élettörténetébe, hogy képes legyél átadni a nézőknek pusztán a mozgás elemeivel?

Igen, megvizsgáltuk az alapvető tényeket a szobrokról, hogy mikor, hol, ki készítette és miért. Van köztük például anya, politikai aktivista, szabadságharcos, orvos, testvérpár vagy karakán kislány. Mindegyikük helyzetébe bele kellett képzelnem magam. Amikor összeállt bennem a szobor által ábrázolt nő karaktere, azonnal jöttek a mozdulatok inspirációi is. Ezek a karakterek köztünk élnek, így a közönség is könnyen azonosulhat velük és az általuk képviselt értékekkel, mint például a bátorság, az elszántság, az erő, az összetartozás vagy az egyenlőség.

Annyit még elárulhatok, hogy igényes, látványos és monumentális előadás lesz; a képzőművészetek és a cirkuszművészet által képviselt értékeket kötjük össze a táncművészettel.

Szekáry Zsuzsanna