Varázslatos utazás a gyermekkorba – tegnap tartottuk a Repülőcirkusz premierjét!

Már az előadás előtt Gianni és Daris Fumagalli derült perceket okozott a közönségnek, majd az előadást jelző gong után egy karmester paródiát láthattunk a Fővárosi Nagycirkusz kilenc főből álló, képzett zenészeinek segítségével, amit az artistaművészek látványos bevonulása követett. Itt lehetett először érezni, hogy a Repülőcirkusznak valami köze van a pár hete mozikba került, Tim Burton rendezte Dumbó című szuperprodukcióhoz, ugyanis Pál Dániel Levente dramaturgnak köszönhetően, Gábor Anita előadásában magyarul csendült fel a film leghíresebb betétdala. A párhuzam nem véletlen, ugyanis Kristóf Krisztián rendezte és koreografálta a film cirkuszi jeleneteit.

A magyar cirkuszművészetet a Trio Sárközy képviselte, akik elegáns és lendületes zsonglőrprodukciójukkal robbantak be a porondra, majd a műsor címadó produkciója következett Daniel Golla előadásában, amit szintén a csodálatos hangú Gábor Anita és a zenekar kísért. Mindenképpen ki kell térnem a Szakál László vezette, három díszes emelvényen helyet foglaló zenekarra, akik két produkció kivételével, rengeteg zenei váltással, folyamatosan játszottak, ezáltal igazi koncertélményben részesítve a közönséget. Csak miattuk is külön jegyeket lehetett volna szedni, elképesztő teljesítményt nyújtottak a profi zenészek!

Bár a Repülőcirkusznak dramaturgiailag semmi köze a Dumbóhoz, közös pontokat mégis fel lehet fedezni, többek között a következő fellépő esetében: Jana Posna ugyanis többször feltűnt bájos uszkárjaival a filmben és most a porondon sem okozott csalódást mókás barátaival.

A Fővárosi Nagycirkusz képzett tánckarának táncos-koreográfusa Szabó Réka táncosként szintén részt vett a filmben, amiből ihletet merített a Repülőcirkusz látványos koreográfiáihoz. Miután a tánckar a Polyák Eszter jelmeztervező által megálmodott korhű ruhákban felvezette a többszörös cirkuszfesztivál győztes Mongol Cirkusz Társulatot, egy incepciót élt át a közönség: mese a mesében. Egy gyönyörű marionett bábu és hét manó életre kelt egy izgalmas ugrókötél szám erejéig.

Ez az előadás már csak ilyen, csoda csodát ér, a közönség pedig csak kapkodja a fejét. Lena Dolinskaya, a Kijevi Cirkuszakadémia frissen végzett diákja egy direkt erre a műsorra készített csillárrekviziten mutatta be lenyűgöző kecsességgel, bájjal és eleganciával a műsorra készített koreográfiáját. Nehéz volt felocsúdni a látványból, de máris érkezett Daris és Gianni Fumagalli, akik a Keresztapa című film ikonikus dallamaira adtak elő egy ötletes hollywoodi filmrészletet.

Az eredetileg a sportakrobatikából érkező Trio Arabey gúlaszámában a szépség, az erő és a nőiesség dominált, amely még inkább kicsúcsosodott a becsatlakozó tánckarnak köszönhetően.

A szünet előtt Fekete Péter, az Emberi Erőforrások Minisztériumának kultúráért felelős államtitkára és dr. Borsós Beáta, a MACIVA ügyvezető igazgatója virággal köszöntötte fel hetvenedik születésnapja alkalmából a Magyar Artistaművészek és Cirkuszi Dolgozók Szakszervezetének elnökét, a Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével kitüntetett Eötvös Tibort.

A műsor talán még erősebb második fele a tánckar swing elemekkel tűzdelt felvezetése után, a Trio Dandy rúddobó számával vette kezdetét. A három lezser úriember jelenleg a zsáner legjobbjai, izgalmas produkciójukban többféle hármas szaltós ugrást mutattak be biztonsági kötél és szivacs nélkül! Ezután ismét a humoré volt a főszerep, az először Magyarországra csábított, a Monte-carlói Nemzetközi Cirkuszfesztivál Ezüst- és Arany-díjas bohócfivérei a közönséget bevonva hamisítatlan olasz hangulatot varázsoltak, miközben dőltünk a nevetéstől a klasszikus bohóctréfáknak hála.

Ezután Anastasia Trushina Eső című handstand produkciója következett, amelyet a 6. Monte-carlói Ifjúsági Cirkuszfesztiválon Ezüst-díjjal jutalmazott a zsűri. A következő világszám Oleg Spigin nevéhez fűződik, aki többszörös fesztiváldíjas Washington-trapéz produkcióját mutatta be. A lélegzetelállító számban kapaszkodás nélkül áll fejen a lengő trapézon, máskor viszont csak a szájával tartja magát.

Az elképesztő és adrenalindús produkció után Daris és Gianni Fumagalli, Maka Gyula konferanszié segítségével a rekeszizmokat vették célba magyarul elhangzó Kérek mézet! című entréjükben. Ezt a produkciót lehetetlen leírni, ezt át kell élni! Annyit viszont elmondhatok, hogy a Fővárosi Nagycirkuszban kétség kívül a világ egyik legjobb bohócpárosa lép fel.

A műsort a Mongol Cirkusz Társulat golyókon egyensúlyozó dobóakrobata száma zárta, amelynek magyar gyökerei vannak: a közönség még a negyvenes évek végén, a Sallai csoporttól láthatta először ezt a produkciót, amelynek technikáját átvették és továbbfejlesztették a mongol cirkuszművészek.

A látványos finálé után virággal köszöntötték Szabó Rékát és Kristóf Krisztiánt, miközben a Fővárosi Nagycirkusz csalogánya a Pál Dániel Levente által írt dalszöveget énekelte: „Képzelet repülj már” Ebben nem volt hiba, a kétórás műsor alatt egyik ámulatból a másikba estünk, önfeledten nevettünk, miközben egy varázslatos utazást tettünk nemcsak a század eleji cirkuszok grandiózus világába, hanem a saját gyermekkorunkba is, amikor még a szüleink ölében ülve élveztük a cirkuszművészet csodáját.

Szekáry Zsuzsanna