Műfajteremtő premier: Bemutattuk a Lúdas Matyi a cirkuszban című előadásunk

Lúdas Matyi története mindenki számára ismerős. Valaki még olvasta Fazekas Mihály eredetijét, valaki filmen látta, valaki színházban, valaki a rajzfilmet nézte rongyosra, valaki pedig a mesekönyvön tanult meg színezni, rajzolni és olvasni. A vele csúnyán elbánó uraság ellen hármas bosszút fogadó és azt furfangos módon végrehajtó kis parasztlegény mindannyiunknak megvan, története örök.

Amikor felvetődött, hogy cirkuszi körülmények között feldolgozzuk a művet, a felmerülő kérdések egy részére azonnal tudtuk a választ: hol vannak az alapanyag cirkuszi csúcspontjai, hová illeszthetők az artistaprodukciók, állatszámok, cirkuszi mutatványok. Olyan szépen rajzolódott ki előttünk a Lúdas Matyi cirkuszi megvalósítása, mintha eleve ide szánták volna, már Fazekas Mihály is a manézsba képzelte volna a történetet, ide álmodta volna. Csodálkoztunk is azon, eddig miért nem született erre cirkuszi vagy legalább cirkuszi elemeket használó produkció, ráadásul úgy, hogy Dargay Attila zseniális rajzfilmjének nem egy jelenete mintha a cirkusz világából nyerte volna az ihletet.

A kérdések másik részén viszont sokat gondolkoztunk: milyen legyen az előadás hangvétele és stílusa, hogyan tudjuk megtalálni azt a hangot, amely egyszerre szólítja meg a gyerekeket és a szüleiket, a jövőjüket tervezgető fiatal és az aranylakodalmukra készülő idősebb szerelmeseket, egyszerre azokat, akiknek a könyökén jön ki a történet és azokat is, akik talán most látják először.

Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatója, a darab írója és rendezője és alkotótársai – Pál Dániel Levente költő, a darab dramaturgja és Szakál László karmester, a darab zeneszerzője – hosszas kísérletezés és sok átbeszélgetett este után végül megtalálták a megoldást: a Lúdas Matyi a cirkuszban egy olyan produkció legyen, amely egyszerre merít az eredeti műből, a magyar népmesei motívumokból és ad választ korunk fontos kérdéseire.

Ez a látszólagos sokféleség pedig ne essen szét, ne vesszen el a tartalom és a mondanivaló, hanem alkosson egy olyan komplex egységet, amely egyszerre kezd el működni nagyon sok szinten. Az előadás világa így nyílt ki, így alakult át a cirkuszi előadás hazánkban műfajteremtőnek számító összművészeti produkcióvá, így kerültek helyükre a hangsúlyok, képek és jelentések. Ahogy a manézsban találkozik a népzene a jazz-zel vagy a funkyval, a klasszikus verslábak a rapszöveggel, a hagyományos cirkuszi számok a színészi karakterformálással, az állatszámok a bábművészettel, úgy áll össze ez az előadás is, és így fejti ki egyszerre sok érzékszervre ható módon a hatását.

[widgetkit id=”107″]