Szalag-bálványok, áldozati szertartások és eposzmesélés az ősök megelevenítésére
A sztyeppe illata cirkuszi előadáshoz kapcsolódóan, a Fővárosi Nagycirkusz előtt álló mongol jurtában Sántha István szociálantropológus Közép- és Belső-Ázsiában folytatott terepmunkáinak gazdag anyagából válogatott kiállítás látható. A kutató egészen közel hozza hozzánk a sztyeppe tőlünk messzi mindennapjait a végtelen füves puszták, kereksátrak, kerekházak, ottélő emberek testközeli képeivel, és saját beszámolóival…
A füvespuszták illatáról a szárított birka-, és marhatrágya, valamint az erjedt tejtermékek szaga jut először eszembe, mindkettő a nomád állattartás velejárója, terméke. Előbbi esetében a tőzeg a kulcsszó, mely különböző autentikus formában fennmaradt számos rokon középázsiai kipcsak török és szomszédos mongol, valamint a magyar nyelvben is. Gyakorlati funkciója a fűtés, de használják tisztításra is.
Magam is többször tapasztaltam, milyen kegyetlen hideg uralkodik ősszel és télen a füvespusztán. Az uralkodó szél tovább növeli a hidegérzetet. Az átalános pusztai fa hiányban, más fűtő eszköz után kell nézni. Így jön a képbe a tőzeg, a szárított állati ürülék. A fűtés során a tőzeg kellemes illata lengi be a kereksátor belső terét, melyben otthonosan érzik magukat a nomád pásztorok.
Nyaranta az emberek a rokonság különböző szintjeit képviselve összejönnek a szülőföldön (tonto gazar), hogy helyi sámánok segítségével szükséges szertartásokat tartsanak. A szertartás elengedhetetlen része a füsttel való tisztítás. A bemutatandó áldozatot (alkohol, áldozati élet, édesség, az áldozati állat húsa) tisztítják meg a füsttel.
Füstölőhöz jegenyefenyő kérget, szárított kakukkfűvet és állati (marha, birka, kecske) ürülékből szárítanak. Utóbbiak a szertartás „fehér”, az ősökkel kapcsolatos szent jellegének magasabb fokát kifejezve a keleti, a mongol puszták felé mutatnak, ahonnan a „fehér” mongol törzsek a Bajkál nyugati partjára érkeztek a vándorlásaik során.
A nemzetségi szertartás során az áldozati állat húsát az értő kezek feldarabolják és nagy üstökben (togon) megfőzik. A füvespusztai nomádok máshol érzékelik a tisztaság határait, a számomra mosatlannak tűnő főtt belsőségek, az enyhén avasodó szalonna kedvenc ételeik között szerepelnek.
A tőzeg mellett a másik központi termimus az arhi (tejpálinka), mely nemcsak az ősöknek bemutatott szertartások áldozati itala, hanem fogyasztása az ünnepségeknek is szerves része. Kefír gombával beoltott tehéntej felét (kb. húsz liternyit) mindennap lefőznek, míg a maradékot még az aznap este ugyanennyi frissen fejt tejjel felöntik, hogy legyen este ideje a tejpálinka alapanyagának (kefír) megerjednie.
Minden család (külön háztartás) saját tejpálinkát áldoz a sámán (bő) segítségével a nyári nemzetségi szertartáson (tajlgan) ezzel a saját szerencséjüket biztosítva egész évre. A szertartás része az áldozat bemutatása is az ősöknek. A tejpálinka áldozása friss nyírfahajtás segítségével aranyszínű fakupából történik. A szertartás végét az jelenti, hogy a fakupát elhajítják, ha három kísérletből sikerül egyszer (minél hamarább) nyílásával felfelé a földre esni, szerencsét, a szertartás sikerességét jelenti.
A tej tekinthető az legelső, az egyik legtisztább és egyben a legősibb áldozatfajtának, melyet a nemzetségi („fehér”) szertartásokon áldoznak fel.
A pusztán keresztül mozgó szél megzörgeti a száraz növények leveleit, meglebegteti a családi vagy vadász bálványok (ongonok) szalagjait, életre keltve azokat.
A nyugati burjátok akkor áldoznak Kígyó-kánnak, amikor olyan tevékenységre készülnek, mely a kéz-, és lábfájás veszélyével jár, mint téli tajgai vadászatnál, amikor a ló nincs mindig tekintettel a lovas kilógó lábára és kezére (meg a fejére). Kígyó-kánnak van feje, teste és „lába”, mely egy komplex rituális domborzatra utal. Az áldozó hely (jelen esteben Kígyó-kán teste) egy melegforrást rejtő és kígyók lakhelyéül szolgáló hely pihenőjén található, ahol a kígyónak a birka legfinomabb részét, a hátszínét (mely „halhúst” szimbolizál) áldozzák fel nyársakon, színes szalagokkal, melyeket a kígyók előszeretettel fogyasztanak már szertartás folyamán is, mely arra utal, hogy az akció sikeres volt.
A családi bálvány (ongon) neve valójában „nő-bálvány” (ezi ongon), melynek gyakorlati jelentése a „családi-bálvány”. Két fekete filcből kivágott alak szimbolizálja a férjet és a feleséget.
A férfi bálvány egy köralakú nyírfa keretet (sámándob káváját?) és benne egy emberalakot szimbolizál, melyet liszttel kevert tejföllel etetnek a szertartások során, mellyel a család és a lakhely (a ház) békéjét, nyugalmát lehet kieszközölni.
A Nyérc-bálványnak (holongo ongon) való áldozással a vadász-szerencsét lehet kieszközölni. Vadászszezon kezdete előtt a sámán vagy más karizmatikus nemzetségi vezető segítségével imádkoznak a nyugati burjátok az ősöknek, emlegetik őket, hogy hagyják békén, felejtsék el a vadászokat, hogy elérhessék az „egy gondolat” (koncentrációs, transz-) tudatállapotát, mely segtíségével már intuícióikra tudnak hagyatkozni a vadászok, nem jelent gondot nekik, hogy merre induljanak el vadat keresni. Az „egy gondolat“képességgel csak a karizmatikus személyek, mint sámánok,nemzetségi vezetők, kovácsok, vagy eposzmesélők rendelkeznek, akik közvetlen kapcsolatot tartanak fenn saját őseikkel. Ezt a technikát a nyugati burjátok a mindennepi élet más terein használják, mint az üzleti életben, amikor nem ősökkel kikövezett szférában kell sikeresen működniük.
Az egykori hős tetteit, népének történelmi tragédiáját az eposzmesélő három éjen át regéli az ős egykori szálláshelyén segítve felidézni alakját, feldolgozni a traumát.
A kobzos jobb oldalán egy másik ősi hangszer a kil-kijak fedezhető fel. Ezen a hangszeren való hagyományos játék a hetvenes évek elejére gyakrolatilag kihalt Kirgizsztánban. Elzárt Tádzsikföldön élő kirgiz zárványokban sikerült megőrizni a hangszeres tudást, onnan került vissza a nyolcvanas évek végén a hangszer és a vele kapcsolatos hangszeres játék az anyaország zenei vérkeringésébe. Jelen esetben a progfi kobzos megörökölte nagyapja körtefából faragott hangszerét. Más hangszeren való játéktudása ösztönözte arra, hogy próbát tegyen a keze ügyében lévő hangszer megszólaltatására.
A koboz, bár manapság nők is játszanak rajta, hagyomanyosan mégis inkább férfi hangszernek tekinthető míg dorombot szinte kizárólag nők használnak. Ezek a nemi szerepek a hangszerkészítők műhelyében oldódnak fel.
Sántha István
szociálantropológus
„A sztyeppe illata” időszaki kiállítás minden előadásnapon 10:00-19:00 között ingyenesen megtekinthető.
Csoportos tárlatvezetés előzetes bejelentkezéssel igényelhető: museum@circus.hu