55 kilós cirkuszi kelléket irányít a manézsban – Villáminterjú Földváry Balázzsal

A Porond Ifjú Csillaga-díjjal elismert Földváry Balázs is fellép Dinasztiák című műsorunkban „röhnrád” duplakarika-számával. Villáminterjúnkban a röhnrád zsáner nehézségekkel és veszélyekkel teli elsajátításáról mesélt.

Az idén hetvenéves fennállását ünneplő Baross Imre Artistaképző Intézetben kezdődött a pályafutásod, ahol kitanultad többek között az akrobatika, a tánc, a pantomim és a zsonglőrözés művészetét. Miért választottad végül fő zsánerednek a szír kereket és a röhnrádot?

A szakosítás után ikária szakon öten indultunk el, majd négy év elteltével ketten végeztünk. Utána három barátommal egy BMX, illetve egy kötélszámot is csináltunk. Először a Cirque du Soleil társulat Quidam című műsorában láttam röhnrádszámot, ami teljesen elvarázsolt. Akkoriban még kevés cirkuszban adtak elő ilyen produkciót, ugyanis a rekvizit mozgatása kemény és egyenes talajt igényel.

A röhnrádszám távolról nézve nem is tűnt nehéznek, úgy gondoltam, hogy pár hónap alatt megalkotom a saját produkciómat. Ehhez képest egy éven át szenvedtem vele, mire a Fővárosi Nagycirkuszban el tudtam készíteni az első vállalható videót a produkcióról. A felkészülés első három-négy hónapjában felkértem tanárnak a Baross Imre Artistaképző Intézet akkori röhnrádtanárát, Hegedűs Zoltánt. Heti kétszer próbált velem, a többi napon pedig egyedül gyakoroltam. Eleinte ugyanis semmiképpen sem szabad egyedül elkezdeni a gyakorlást, valakinek meg kell fognia a röhnrádot, ugyanis nekem is rágurult a lábamra és a kezemre. Álmomban sem gondoltam volna, amikor először videón láttam, hogy ennyire veszélyes tud lenni.

Maga a rekvizit (cirkuszi kellék) 55 kiló, amit a testsúlyommal irányítok úgy, hogy arra gurul, amerre dőlök. Ehhez a zsánerhez jó kondi szükségeltetik. Amikor naponta kétszer léptem fel vele, nem volt szükségem más jellegű edzésre. Húsz évvel ezelőtt, először Angliába szerződtem le a röhnráddal egy utazócirkuszhoz.

Mitől különleges a produkciód?

Próbáltam egy tempós, fiatalos, lendületes számot megalkotni. A zenét nekem írták, amikor Abu Dhabiban egy angol produkcióban dolgoztam. Igyekeztem jól összeválogatni a trükkök sorrendjét, miközben bejárom a teljes manézst. Fontos szempont volt, hogy ne csak egyhangú, oda-vissza gurulásokból álljon a szám.

Alig várom, hogy ismét közönség elé léphessek, még ha online formában is. Nagy lehetőség ez egy artistának ebben a nehéz pandémiás helyzetben, amiért mindannyian köszönettel tartozunk a Fővárosi Nagycirkusz vezetésének.

Szekáry Zsuzsanna

Fotó: Urbán Ádám