Rendhagyó óra a felelős állattartásról a Fővárosi Nagycirkuszban

Újabb rendhagyó cirkuszpedagógiai órát tartottak a Fővárosi Nagycirkuszban szeptember 15-én, a teltházas RAIN – Esőcirkusz műsor után. Az interaktív foglalkozást Petró Eszter etológus, állattréner, kutyakiképző, a Fővárosi Nagycirkusz állatvédelmi referense, valamint Ferenczi Tímea és Hargitai Ágnes kutyakiképzők tartották Tanulj a kutyáktól a kutyákról címmel, a Van helyed! alapítvány 7 és 15 év közötti hátrányos helyzetű fiataljai számára.

A felelős állattartás órák célja, hogy a gyerekek megismerjék az állatok igényeit, viselkedését, etológiáját, különös tekintettel a kutyák, macskák és lovak viselkedésére. A résztvevők megtanulják, hogyan tudnak kommunikálni velük és tanítani őket. A foglalkozás témája szorosan kapcsolódik az 5. évfolyam természettudományos ismereteihez.

Rendhagyó óra a felelős állattartásról szakemberek és képzett terápiás kutyák bevonásával
Fotó: Urbán Ádám

A Van helyed! alapítvány által pártfogolt gyermekek számára tartott foglalkozás játékos, interaktív formában zajlott, képzett terápiás kutyák bevonásával. A gyermekek félkörben foglaltak helyet a Fővárosi Nagycirkusz aulájában. Amint megérkeztek a kutyusok a trénereikkel, a kicsik szeme azonnal felragyogott és lankadatlan mosolyuk az edukáció végéig kitartott. Petró Eszter elmondta, hogy az állatok megfelelő tartása, táplálása és a mozgásirényük kielégítése mellett ugyanolyan fontos a megfelelő kommunikáció, ezért ez volt az óra fő témája. A Fővárosi Nagycirkusz állatvédelmi referense az óra elején felidézte, hogy a 19. század közepétől állatkerttel és cirkusszal is foglalkozó Carl Hagenbeck mondta ki először nyilvánosan, hogy dicsérettel és ne fizikai erőszakkal idomítsák az állatokat. „Kezdetekben mindenki kinevette, pedig ez egy nagyon fontos továbblépés volt az állatokkal történő foglalkozást tekintve. Annak ellenére, hogy manapság a kutyák többsége már nem a fajtájuknak megfelelő munkát végzik, szükségük van a feladatok elvégzésére, ám nem mindegy hogyan dolgoznak velük a gazdáik” – mutatott rá Petró Eszter, majd kollégáival a gyakorlatban is megmutatta a gyerekeknek a testbeszéd és a szavak fontosságát.  Padme a husky, Zsari az óriás uszkár és Bizsu az angol cocker spániel voltak a segítségükre, akikkel akadálypályán szemléltették az elhangzottakat. A trénerek először megmutatták a kutyákkal a feladatokat, majd a gyermekeken volt a sor, így téve interaktívvá az órát. Elsőként a formálást, vagyis a klikkerrel történő pozitív megerősítést és a dicséret fontosságát prezentálták. A kutyák tanításának első lépéseként megmutatták, hogy mennyire fontos az állatokra történő odafigyelés és a testünkkel történő megfelelő kommunikáció. „Minden kutya más személyiség, ezért máshogyan is kell dolgozni velük. Ezáltal azt is megtanulják a gyerekek, hogy mivel minden állat és ember más, oda kell figyelni a jelzéseikre és ennek megfelelően kell kialakítani velük a kommunikációt” – mondta Petró Eszter. A második fontos lépés, hogy megfelelő módon tudjuk dicsérni az állatokat. A kutyák bizony képesek leutánozni az emberek cselekedeteit, ezért harmadik tevékenységként ezt mutatták meg. A kutyákkal való kommunikáció sarkalatos pontja a bizalom, amit szintén a gyermekek bevonásával ismertettek a trénerek.

A gyerekek örömmel vettek részt a rendhagyó órán, ahol rengeteget tanultak az állatokkal történő helyes kommunikációról
Fotó: Urbán Ádám

A játékos, állatokkal közös, tudományos alapokon nyugvó feladatokban láthatóan örömmel vettek részt a gyermekek, akik nem csak az ember legjobb barátjáról, de önmagukról is sokat tanultak. Az ember és az állat bizalmon, pozitív megerősítésen és jutalmazáson alapuló kapcsolata nem csak a cirkuszművészetben, hanem a hétköznapokban is épp olyan fontos. Az állatok a mindennapi életünk fontos részei, akiket meg kell ismernünk, mert akkor tudunk velük együtt élni és valóban jól bánni. Azáltal, hogy a jövő generáció megfelelő edukációban részesül a felelős állattartás témakörében, egy szebb világot építünk, amelyben fokozottan érvényesül a bizalom, az egymás iránti tisztelet, az egymásra figyelés és az egyenlőség.

Rendhagyó óráink a Melyiket a kilenc közül? című előadásunk alatt is folytatódnak. Részletek és jelentkezés a további rendhagyó órákra: https://fnc.hu/rendhagyo-tanora/

Rendhagyó óráink egész évben folytatódnak az előadások után
Fotó: Urbán Ádám

A Fővárosi Nagycirkusz szakemberei 2016-ban, a világon egyedülálló módon és a cirkuszok közül elsőként dolgozták ki az előadásokhoz kapcsolódó rendhagyó cirkuszpedagógiai órákat. A különleges helyszínen történő edukáció célja az iskolában megszerzett tudás elmélyítése, az elméleti ismeretanyag gyakorlattá, élménnyé varázslása. A 45 perces foglalkozások során a diákok jobban megérthetik a már korábban tanult alapfogalmakat, valamint megismerkedhetnek új, érdekes jelenségekkel, folyamatokkal is. Tanáraink széleskörű módszertannal: az élménypedagógia, a kompetenciafejlesztés és az ismeretbővítés eszköztárával hozzák közelebb a tanulókhoz az előadás során látott produkciókat, miközben visszautalnak az előzetes információkra, és befogadhatóbbá teszik az iskolai tudásanyagot, vagy éppen új fogalmakkal ismertetik meg a tanulókat.

Szekáry Zsuzsanna