Beszámoló a Tanulj cirkuszt! programról  

Tanári vélemény:

A feladatok, eszközök, személyek önmagukban is motiválók a tanulók számára, továbbá az eszközök olyan képességeket fejlesztenek, amit a testnevelés tantárgy nem tud megadni. Az órák sikerélményben gazdagok. Több tanuló sikerrel oldja meg ezeket a feladatokat annak ellenére, hogy a testnevelés tantárgy nem a kedvence és másban sem igazán ügyes. Tanulóink várják ezeket a szerdai napokat, ahol 4 órát tartanak a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ készségfejlesztő munkatársai. Hálásak vagyunk nekik és a lehetőségnek, hogy egy egész napot ránk szánnak, hisz utazással együtt ez napi 8 órát jelent, amibe nem számít bele a felkészülési idejük.

További jellemzők:

  • Pontos érkezés: sohasem késtek egyetlen percet sem!
  • Két különböző férfi karaktert ismerhetnek meg a tanulók, ennek külön örültem, hisz a mi iskolánkban a diákok többnyire nőkkel dolgoznak együtt.
  • Óra felépítése: Bemelegítés, játék, főként kis csoportokban. Folyamatos bemutatás, segítségnyújtás, egyéni foglalkozás, folyamatos értékelés, óra végi értékelés. Megbeszélés a cirkuszi életről, munkáról, ez nagyon érdekel mindenkit. István és Tibor kommunikációs készsége kiváló, nagyon jól bánnak ezzel a korosztállyal. A fegyelmezésnél nem kiabálnak, elég, ha azt mondják: „Srácok figyeljetek egy kicsit” és már rend is van.
  • Mindig átöltöznek, nem jelennek meg utcai viseletben, ezzel is példát mutatva, képviselve a cirkuszt.
  • Az órán tanulóink megismerték, hogy mi a cirkusz, kik és mit dolgoznak ott, hogy hívják az egyes „foglalkozásokat”. Első alkalommal kislabdával zsonglőrködtek a diákok. Érdekes volt számukra a technika. Több tanuló kért azóta karácsonyra, szülinapra zsonglőr labdákat és a családnak is megmutatták a tudásukat.
  • Gyermekeink új játékokkal ismerkedtek meg, amiket a következő órákon már önállóan alkalmaztak: mire órakezdésre beértem a tanterembe, ők már önállóan bemelegítettek és játszottak. Öröm volt ezt látni.
  • Tibor és István folyamatosan mutatta be az eszközöket, minden órán megfelelően alkalmazták a kiscsoportos foglalkozást, differenciálást, mindig jutott mindenkinek eszköz. Az órák átgondoltak, szervezettek, mindig az ismert mozgás gyakorlására és új mozgásforma megtanítására épülnek, így a csoportok forognak az eszközök, feladatok között, így óra végére mindenki csinált mindent. Viszont a tanítás során jelen van a rugalmasság is, ha valakinek van kedvence, és azt szeretné gyakorolni arra is van lehetőség. Talán ez is az egyik oka annak, hogy a tanulók élvezik a munkát. A gyerekek megismerkedtek a tányérral való zsonglőrködéssel, a kötélen járással, az egykerekű biciklivel, a golyón állással és a hengeren egyensúlyozás technikájával is, valamint nagyon sokan elsajátították a gólyalábakkal való járást is. A szakképzett készségfejlesztők megtanítják a gyerekeinknek a szakkifejezéseket is, például megtudtuk, hogy az ördögbot valójában virágbot.
  • Megbeszéltük, hogy tanév vége felé lesz egy kis „felmérő” a diákjaink részére, a fejlődésüket jeggyel fogjuk értékelni, amit beírok a KRÉTA rendszerébe. Örültem István és Tibor ötletének, ebből is látszik a munka iránti elkötelezettségük, motivációjuk és hogy érdekli őket a gyerekek fejlődése. A munkát minőséggel végzik, nem letudják.

Köszönjük a programnak, hogy változatossá teszi a testnevelés tantárgyat, olyan mozgásformákat tanít, amikre máshol nem lenne lehetőség.

 

 

A tanulók értékelése félévkor:

  • fejleszti az ügyességet, figyelmet, egyensúlyérzéket, reflexet, kitartást, koncentrációt – ezáltal fejleszti, hogy egy dologra tudjunk figyelni
  • tetszik a zsonglőrködés, kötélen járás, a játékok, amiket játszunk
  • István bácsi és Tibi bácsi jófejek, kedvesek, kézben tudják tartani az osztályt, segítőkészek, kedvesen segítenek, ha elakadok, segítenek és bíztatnak, megdicsérnek. Ha néha túllépjük a zajhatárt, akkor ránk szólnak.
  • jó a hangulat, nyugis óra, kikapcsol
  • dolgozatoknál egyre inkább nem izgulok
  • gyorsabban le tudok nyugodni
  • alig várom az év végét, hogy megtudjam, mennyit tanultam
  • növelte a magabiztosságomat
  • szabad lehetek (stresszmentes)

 

A megkérdezett tanulók 59%-a 5-ösre, 29%-a 4-esre értékelte az órát, ez a tanulók 88%-a.