Szórakoztatva tanítani – Rendhagyó órák a Fővárosi Nagycirkuszban
Ezek a rendhagyó órák a 2017-es őszi műsorokon, a Rómeó és Júlia, valamint a Lúdas Matyi a cirkuszban előadásokon rendszeressé váltak. Minden egyes hétköznap tartott előadást egy rendhagyó óra követett, amin részt vehetett bárki, aki jegyet váltott az aznapi műsorra. Minden műsor így vagy úgy, de tematikusan kapcsolódott az adott előadás témájához.
Így a maffiakörnyezetbe ültetett Rómeó és Júlia előadás után ugyanúgy helyet kapott a drogok káros hatását bemutató rendhagyó óra, mint értekezés William Shakespeare koráról, vagy a Rómeó és Júlia hagyatékáról. Ezzel szemben a Lúdas Matyi a cirkuszban előadást olyan témák követték, mint a megbocsátás, a népmesei hősök és a humor, a mesében található számok jelentősége, valamint az állattartás.
Sokakban esetleg felmerülhet, hogy mi a létjogosultsága ennek a kezdeményezésnek, hiszen a cirkusz és az iskola két különböző dolog, az egyik a szórakozás, a másik a tanulás helye. Csakhogy ez nem igaz, hiszen a kettő szervesen összekapcsolódik, hiszen azt raktározzuk el magunkban a legjobban, ami felkeltette az érdeklődésünket. Ezt tudták már az ókori rómaiak, amikor megalkották a Homo Ludens kifejezést, ami egyaránt jelent tanuló és játszó embert, és pontosan ezen az elven alapulnak a kisgyerekeknek készült játékok, amelyek a készségeket fejlesztik.
A rendhagyó órák éppen azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy szórakoztatva tanítsanak. Az előadók maguk is a közönség tagjaiként nézik végig a műsort, amire az óra során végig vissza tudnak utalni, beszélve arról, hogy az általuk látottak miként illeszkednek az ő témájukhoz és tapasztalataikhoz az adott tárggyal kapcsolatban. Ilyenkor kiderül az is, hogy mi az, amiben a látottak megmozgatták, megérintették őket, vagy amit esetleg ők tanultak. Ugyanis a szórakoztatás – a jó szórakoztatás, legyen szó filmről, színházról vagy cirkuszról – mindig párbeszédet folytat a befogadóval, így sosem egyoldalú. Ugyanez igaz a tehetséges tanítók óráira, akik nem csak felmondják a tananyagot, de meghallgatják a tanulók véleményét.
Ez az élmény az, ami miatt érdemes volt beülni az eddigi rendhagyó óráinkra, és ami miatt érdemes lesz a jövőben, függetlenül mind az előadás, mind a műsor témájától, és nem csak gyerekek számára. Elvégre nem létezik olyan téma, amit ne ismerhetnénk meg új oldaláról.