Értékközvetítés és élményalapú pedagógia
A rendezvény egy napindító meglepetésprogrammal indult: a Fővárosi Nagycirkusz jóvoltából, a Silver Power erőemelő duó kápráztatta el a közönséget, akik vastapssal hálálták meg a produkciót. A rendezvény háziasszonya és megálmodója Balatoni Kata, a nem mindennapi produkció után Szalay-Bobrovniczky Alexandrát, Budapest főpolgármester-helyettes asszonyát kérte fel a rendezvény megnyitására, majd Dr. Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős helyettes államtitkár és Dr. Szilágyi Péter nemzetpolitikáért felelős államtitkár tartott beszédet.
A rengeteg érdeklődőn átverekedve magam, hamar megtaláltam a Fővárosi Nagycirkusz standját, mert messziről kitűntek a Baross Imre Artistaképző Intézet Előadó-művészeti Szakgimnázium tehetséges diákjai, akik hullahopp, páros akrobata, zsonglőr és kézegyensúlyozó bemutatókkal szórakoztatták a látogatókat.
Kardos Katát, a Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai programjának koordinátorát kérdeztem arról, hogy mióta tart és miből áll az úttörő cirkuszpedagógiai programjuk. Kérdésemre elmondta, hogy több mint másfél éve tart, de az elképzelés két évre vezethető vissza, amit először ötletbörzével indítottak, hogy van-e rá igény. Cirkuszpedagógiai programjukat másfél éve kezdték el az akkori Lúdas Matyi a cirkuszban című előadással. A rendhagyó órákat a hétköznapi előadások után tartják az előadás megtekintése után a porondon, olyan órákkal, amik kapcsolódnak a közoktatási intézményekben megtanult tananyagokhoz, amiket visszaidéznek és megerősítenek az artistaművészekkel és a cirkuszművészetben használt eszközökkel. Több mint harmincöt óra és sok tapasztalat van mögöttük.
Programjukra van igény, a pedagógusok úgy mennek el tőlük, hogy viszik a jóhírüket, mert úgy gondolják, hogy megérte eljönniük, valamint a gyerekek és a szüleik is nagyon elégedettek a programmal, rengeteg pozitív visszajelzést kapnak. Nagyon jó tanári gárdát sikerült toborozniuk, akik nyitottak, rajongói a saját szaktantárgyuknak és a cirkuszművészetnek is. Kardos Kata felhívta a figyelmet, hogy vannak még helyek azoknak a tanároknak, akik úgy gondolják, hogy ők is tudnának interaktív órákat tartani a cirkusz manézsában. Az órák negyvenöt percesek, interaktívak, a gyerekeket bevonva együtt játszva tanulnak és értelmezik újra a már megtanultakat a porondon, hogy a hétköznapokban is hasznosítható tudást kapjanak.
Volt már matematika, biológia, fizika, irodalom és az alsó tagozatosoknak komplex összefoglaló óra. Kérdésemre, hogy az interaktív órákon tanultak jobban megmaradnak-e a gyerekek fejében, Kardos Kata azt válaszolta, hogy pedagógusként az a tapasztalata, hogy muszáj valami emlékhez, vizuális képhez kapcsolni a tanultakat, amik ezáltal könnyebben visszaidézhetők. Példaként a kerület és területszámítást hozta fel, amit ha a gyerekek lemérnek a porondon azért, mert szőnyeget akarnak rá tenni, akkor a területét kell tudni, de ha körbe akarják keríteni a porondot, akkor a kerületét. Ezáltal olyan gyakorlati információt kapnak, amit fel tudnak használni életük során, és össze tudják kapcsolni a számítás képletét az emlékkel. A Fővárosi Nagycirkusz cirkuszpedagógiai koordinátora szerint manapság kiemelten fontos, hogy a gyerekek hasznos, gyakorlati, és ne csak lexikális tudást kapjanak, amire nagyon sok lehetőség nyílik a cirkuszművészetben, mert nagyon sok értéket és információt hordoz, amit jobban ki lehetne aknázniuk a pedagógusoknak.
A cirkuszpedagógiai program célja, hogy a gyerekek ne csak a négy fal között, didaktikus módszerrel kapják meg az információt, hanem sikerélményként visszaidézhető élménytanulás legyen számukra. Kardos Kata kiemelte, hogy közoktatási feladatot látnak el, mert kiegészítik, alátámasztják az iskolai oktatást, amit úgy gondol, kezd elismerni az oktatási szakma is, mert egy éve megkapták azt a MÁV kedvezményt, amely lehetővé teszi a vidéki csoportok ingyenes utazását, amennyiben ilyen órára érkeznek a Fővárosi Nagycirkuszba. Kardos Kata büszkén mondta el, hogy eddig több ezren látogatták a rendhagyó órákat, volt, hogy egyszerre több mint száz gyermek vett részt rajtuk. Kardos Kata reményét fejezte ki, hogy az idő előrehaladtával egyre ismertebbé és népszerűbbé válik a cirkuszpedagógiai programjuk.
Szekáry Zsuzsanna