Együtt lélegezni a közönséggel – Interjú Lkhagva Ochirral

A 14. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál Budapest Prix-díjasa, Lkhagva Ochir is fellép Tavaszváró – Fesztivál + műsorunkban. A világhírű artistaművészt balesetéről, az artistaművész hivatásról, testépítésről, Mongólia cirkuszi hagyományairól és tavaszi műsorunkról kérdeztük.

Nyugtassuk meg az olvasókat, hogy bár a műsorszámod közben lezuhantál a 14. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál gála-és díjátadó előadásán, jól vagy és nem esett komoly bajod.

Egy artistaművésznek 100 százalékban koncentrálnia kell a próbáin és a fellépésein; én sem engedhetem meg magamnak, hogy hibázzak. Mégis megtörtént, a díjátadó gála ebből a szempontból sajnos nem az én napom volt. Addig soha nem volt ilyen balesetem, ezért nem is számítottam rá, hogy leesek a székekből felépített tornyomról. Bár a felvételt visszanézve úgy tűnt, hogy megütöttem a hasamat, szerencsére jól érkeztem és csak a térdemet ütöttem be. Köszönöm a rengeteg aggódást és bíztató üzenetet, de nem esett semmi bajom. Már a Tavaszváró – Fesztivál + műsor premier előadásán is részt vettem, ami nagy örömmel töltött el.

Számítottál rá, hogy neked ítéli a rangos szakmai zsűri a fesztivál egyik legrangosabb elismerését, a Budapest Prix-díjat?

Nem számítottam rá, kellemes meglepetésként ért. Karrierem során eddig négy cirkuszfesztiválon vettem részt, de a budapesti nyújtotta a legnagyobb élményt. A fesztivál alatt is rengeteget tanultam, sok értékes tapasztalatot szereztem és értékes barátságokat kötöttem. Megtisztelő volt részt venni a világ egyik legnagyobb artista seregszemléjén, ahol valóban a legjobbak léptek porondra.

Lkhagva Ochir hét székből álló tornyon mutatja be trükkjeit. A világhírű artistaművész a Cirque du Soleil társulatának is oszlopos tagja volt.

Lkhagva Ochir hét székből álló tornyon mutatja be trükkjeit. A világhírű artistaművész a Cirque du Soleil társulatának is oszlopos tagja volt.

Miért választottad az artistaművész hivatást?

A cirkuszművészet iránti szenvedélyem gyermekkoromból fakad. Teljesen elvarázsoltak a televízióban és az élőben látott cirkuszi produkciók. Nagyon hálás vagyok a sorsnak, amiért azzal foglalkozhatok, amit szeretek. El sem tudom képzelni, hogy más hivatásom legyen.

Követve az álmaimat, 1997-ben kezdtem el a tanulmányaimat a Mongol Cirkusz Iskolában, ahol az edzőm tanácsára kaucsuk handstand (hajlékony kézenálló) lett a fő zsánerem, amit hét éven át tanultam és tökéletesítettem.

Milyen cirkuszi hagyományokkal bír Mongólia?

Mongóliában nagy hagyománya van a cirkuszművészetnek. A mongol artistaművészek híresek a saját stílusú, extrém hajlékonyságot igénylő kaucsuk számaikról. Világszerte ismeretes, hogy a mongol kaucsuk számok a cirkuszvilág egyik különlegességének számítanak.

Lkhagva Ochir számára nagyon fontos, hogy produkciója közben kommunikálhasson a közönséggel.

Lkhagva Ochir számára nagyon fontos, hogy produkciója közben kommunikálhasson a közönséggel.

Nem lehet könnyű elérni ezt az extrém hajlékonyságot.

Valóban nem, eleinte számomra is nehéz és fájdalmas volt, de ez alkati kérdés is, nem mindenki alkalmas rá. Sokan lemorzsolódnak azok közül, akik elkezdik. Általában tíz tanulóból végül hárman maradnak, mert nagyon nehéz és nem bírja a testük.

Ajánlatos minél fiatalabb korban elkezdeni a nyújtó gyakorlatokat. Négy kisgyermekem van, kettejüknek már tanítjuk a kaucsukot a feleségemmel.

Mikor és miért váltottál székhandstand számra?

Négy évvel ezelőtt bekerültem a Cirque du Soleil Crystal című cirkuszi jégrevüjébe, ahol a darab alkotói székhandstand számot kértek tőlem. Nem ijedtem meg az új kihívástól, viszonylag hamar összeállt a produkcióm. Végül azért maradtam ennél a zsánernél, mert különlegesnek tartom, teljesen más hangulata van egy ilyen számnak. Ráadásul a közönséggel is sokkal jobban tudok kommunikálni az előadás közben.

A mongol artistaművész elképesztő produkcióját a 14. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztiválon a szakmai zsűri Budapest Prix-díjjal ismerte el.

A mongol artistaművész elképesztő produkcióját a 14. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztiválon a szakmai zsűri Budapest Prix-díjjal ismerte el.

Tavaly világbajnok lettél egy testépítő versenyen. Miért kacsint ki egy artistaművész a testépítés felé?

A pandémia miatt bezártak a cirkuszok, megszűnt az összes szerződésem. Egy artista számára borzasztó érzés, ha nem léphet fel a közönség előtt, ezért a motivációm is lankadt a gyakorlást illetően. A kedvetlenségemet látva ajánlották, hogy induljak el a testépítő világbajnokságon. Két hónapon át keményen edzettem, teljesen meg kellett változtatnom az addigi edzéstervemet és a táplálkozási szokásaimat. Ez egyáltalán nem volt könnyű, majd a verseny után sem volt egyszerű visszaállni a cirkuszi tréningekre. De megérte, a felkészülés és a verseny nagy élményt és tapasztalatot adott. Büszke vagyok rá, hogy képes voltam túllépni a saját határaimon.

Mi a véleményed a Tavaszváró – Fesztivál + című műsorról?

Nagy örömmel tölt el, hogy a világhírű Fővárosi Nagycirkuszban léphetek fel. Ennek a cirkusznak van egy megfoghatatlan, különleges atmoszférája. Relatíve közel van hozzám a közönség, akikkel szinte együtt lélegzünk. Számomra nagyon fontos, hogy a produkcióm alatt kapcsolatot teremtsek velük. A Graeser József rendezte műsor igazán színes és változatos, tele világszínvonalú artistaprodukciókkal. A visszajelzések alapján a közönség is nagyon élvezi az előadást.

Szekáry Zsuzsanna

Fotó: Urbán Ádám

 

További híreink

www.budapestcircusfestival.hu