Otthon, édes otthon
Zsonglőrök és bohócok persze lesznek, akik hajléktalanokként egy szemétdomb lomjai közt élnek. Az Otthon, édes otthon című előadás kicsit cirkusz, kicsit színház, önfeledt és szívszorító produkció.
Időpont: 2012. május 29. 18:00-kor
Helyszín: Fővárosi Nagycirkusz
Jegyár: 100 Ft/ fő (ebben az esetben további kedvezmények nem érvényesek)
Jegyeket elővételben vagy az előadás előtt a Fővárosi Nagycirkusz jegypénztárában lehet váltani!
Az előadásról videó részletet erre a linkre kattintva tekinthet meg
További háttér információk az előadásról:
A Hajléktalan projekt
Az Otthon, édes otthon című előadást 2011 decemberében mutatták be az olaszországi Bagnacavalloban, 2012-ben pedig európai turnéra indul. Ennek egyik helyszíne a Fővárosi Nagycirkusz. Az alkotók februárban a IX. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztiválon rendezett konferencián számoltak be a Hajléktalan projekt és a szociális cirkusz tapasztalatairól.
A Hajléktalan projekt a cirkuszban a kulturális kifejezés lehetőségét és a társadalmi problémákra való reflexió eszközét látja. A társulatot olasz, magyar és lengyel tagok alkotják, így a közös munka maga is példázza az interkulturális dialógus. A projekt a társadalmi kirekesztettség ellen lép fel, ezzel erősítve a cirkusz gyakorlati „hasznát”.
Az Otthon, édes otthon című kelet-európai akrobatikus színházi előadást Primo Levi Ember ez?, Alekszandr Szolzsenyicin Ivan Gyeniszovics egy napja című műve, Beckett Godot-ra várva című drámája és a Teremtés Könyve inspirálta.
A szociális cirkusz
Az újcirkusz megjelenése – vagyis a színházi és táncelemek beemelése a cirkuszi produkciókba – radikálisan megújította a cirkuszt mint előadóművészetet, átalakította az artisták és a közönség közötti interakciót. A cirkusz funkciójának átértelmezése napjainkban is zajlik: az utóbbi években egyre gyakrabban esik szó a szociális cirkuszról, amely abból indul ki, hogy a cirkuszi tevékenység a fejlődés lehetőségét biztosítja a hátrányos helyzetben élő gyerekeknek és fiataloknak. Míg a hagyományos cirkusz fellépői különleges karakterek – a bohóc, a világ legerősebb embere, a gravitációval dacoló légtornászok –, akik tehetségük, speciális tehetségük okán különböznek a közönségtől, a szociális cirkusz esetében ennek ellenkezőjéről van szól: a nézők azonosulnak a szereplőkkel, közösséget vállalnak velük.
Az erős hagyományokkal rendelkező európai cirkusz, amely különböző kultúrákból érkező, különböző nyelvet beszélő művészeket fogad be, éppen a nyitottsága miatt alkalmas arra, hogy elősegítse a más etnikai és szociális háttérrel érkezők kommunikációját.
Az előadás a Hajléktalan. A cirkusz vándorlása című projekt része, amelyet az Európai Unió Kulturális program (2007–2013) támogatott. (Budget 2011. Cooperation Project Strand 1.2.1.)