Nemzetközi cirkuszmúzeumi kapcsolataink újabb állomásai

Utazhatott volna hagyományos cirkuszi kocsikkal is Eötvös Susy, Kerülő Tünde és Joó Emese, amikor 2024 tavaszán visszaszállították nemzetközi partnereinkhez a Csodálatos cirkuszvilág című kiállítás kölcsönzött műtárgyait. Bizonyára nem 8 nap alatt teljesítették volna a 6000 kilométert és a 12 állomást, amelyeken ráadásul szakmai megbeszélésekre, cirkuszi előadások megtekintésére, gyűjtemények és kiállítások megismerésére és nemzetközi kapcsolataink fejlesztésére is sort kerítettek.

44 nap nyitvatartás és közel 10 ezer látogató fogadása után, 2024 február 29-én a Vajdahunyad várában bezárt a Csodálatos cirkuszvilág című nemzetközi cirkusztörténeti kiállítás – a nagyközönség számára. A Fővárosi Nagycirkusz nemzetközi menedzsere és cirkuszi muzeológusaink számára viszont ekkor kezdődött a kiállítás szakszerű lezárásának folyamata: a műtárgyvédelmi szempontoknak megfelelő bontás és csomagolás, az installáció elszállítása, a kiállítótér helyreállítása, a saját műtárgyak raktári rendezése, majd a hazai és nemzetközi kölcsönszerződéseknek megfelelő visszaadás és visszaszállítás.

A nemzetközi kiállításra Kazahsztánból, Oroszországból, Németországból, Franciaországból, Olaszországból, Hollandiából és Kanadából érkezett partnereink – magángyűjtők, cirkuszok, múzeumok, intézmények és alapítványok – több mint 300 műtárgyat kölcsönöztek, melyek között plakátok, fotók, kosztümök, rekvizitek egyaránt megtalálhatóak voltak. A legrégebbi kiállítási tárgy a párizsi Cirque d’Hiver (Téli Cirkusz) által kölcsönzött épületoromzat darab volt: egy lófej az 1840-es évekből. Több rendkívüli értéket képviselő műtárgy közül megemlíthető a veronai CEDAC Archívum 150 x 210 cm-es, The Circus című, Charlie Chaplint ábrázoló plakátja 1928-ból, vagy a bécsi Cirkusz- és Bohócmúzeum magyar artistáktól származó műtárgyai. Kiállítási partnereink közül többen is adományoztak értékes műtárgyakat a Magyar Cirkuszművészeti Múzeum közgyűjteménye számára, többek között a Cirque du Soleil cirkuszvállalat, Davio Casartelli olasz cirkuszigazgató, Cor Martens holland magángyűjtő és Roberto Fazzini olasz magángyűjtő, akiknek nagylelkűségét ezúton is köszönjük!

A nemzetközi kiállítás szigorú műtárgyvédelmi szabályok, tartalmi és formai követelmények és egyedi szerződésekben rögzített feltételek mentén valósult meg. Többek között, minden külföldi kiállító előírta a műtárgyainak kezelését, megfogalmazta a saját műtárgyaihoz kapcsolódó főszövegét, elkészítette a tárgyfeliratokat, emellett látványtervet készített és installációs igényeket is megfogalmazott, amelyet a budapesti házigazdák tiszteletben tartottak és megvalósítottak. A kiállítás működése során partnereink minderről fotó és videó riportokat, változatos beszámolókat kaptak, a kiállítás zárásakor pedig összefoglaló dokumentációt is küldtünk számukra – ami a kiállítási katalógus előkészítése is egyben.

A nemzetközi kölcsönzések kisebb részét külképviseletek segítségével, vagy személyes budapesti átadás-átvétellel zártuk, európai partnereinkhez pedig magunk szállítottuk vissza a műtárgyaikat. Az út során régi és új partnereinkkel szakmai megbeszéléseket folytattunk a cirkuszi gyűjteményekről és a tervezett kiállítási katalógusról, cirkuszi előadásokat és cirkuszi kiállításokat néztünk, kiadványokat cseréltünk, gyarapítottuk ismereteinket a különböző típusú cirkuszi gyűjtemények feldolgozási és reprezentációs módszertanát illetően. Hivatalos látogatásaink állomáshelyei voltak: Krone Cirkusz München, Roncalli Cirkusz Recklinghausen, Cirque d’Hiver Párizs, Moulin Rouge Párizs, Bormann Cirkusz Párizs, Cirkuszmúzeum Vatan, Cirkusz- és Illúziómúzeum Dampierre-en-Burly, Gilles Maignant Cirkuszmúzeum Levens, Roberto Fazzini Cirkusztörténeti Gyűjtemény San Cesario Sul Panaro, CEDAC Archívum Verona, Davio Casartelli Safari Ravenna, Cirkusz- és Bohócmúzeum Bécs.

Kiállító partnereiket egy oklevéllel is megajándékoztuk, amely igazolja és megköszöni együttműködésüket közös céljaink megvalósítása: a cirkuszművészet népszerűsítése és a nemzeti cirkuszi gyűjtemények gyarapítása érdekében. Az együttműködésben készült kiállítás szemléltette a nemzeti cirkusztörténeti gyűjtemények egyediségeit, megismertette a látogatókat a nemzetközi cirkuszvilág gazdagságával, és ráirányította a figyelmet a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ és a Nemzeti Cirkuszművészeti Múzeum, Könyvtár és Archívum magyar cirkuszi örökségvédelmi munkájára, amelyre ez a nagyszabású, Magyarországon mindezidáig egyedülálló kiállítási projekt épült.

Bízunk több hasonló, sikeres együttműködésben!

Kerülő Tünde muzeológus, Joó Emese főmuzeológus