A Fővárosi Nagycirkusz zenei kulisszatitkai – Interjú Szakál László zenekarvezetővel
Miben különbözik egy cirkuszi zenekar vezetése például egy bárokban fellépő jazz zenekarétól?
A Fővárosi Nagycirkusz műsorainak fő attrakciói az artistaművészek. Ezért a zenekarunknak arra kell törekedni, hogy maximálisan kiszolgáljuk az artista produkciókat, vagyis teljes összhangban legyünk az artistaművészekkel. Le kell követnünk a mozgásukat a zenével, szervesen együtt kell lélegeznünk velük. Ez a legnagyobb különbség, mert amikor önmagában a zene a főszereplő, akkor az egy szabadabb helyzet.
Hogy valósul meg az artistaművész és a zenekar között lévő összhang?
Sok gyakorlással és próbákkal. Egy új produkció esetén először megkapjuk a bemutató videót és a zenét, amit áthangszerelünk a nyolc tagú fúvósokból, hegedűsből, billentyűsből, dobosból és basszusgitárosból álló zenekarunkra.
Mindig vannak kulcsfontosságú pontok egy produkcióban: trükk sorozatok, a talajakrobatáknál például bizonyos nagyobb ugrások, szaltók, zeneváltások. Az a lényeg, hogy zeneileg meg kell találni a fő pontokat egy trükk lezárásakor, vagy egy új trükk kezdetekor. Ezeket nagyon össze kell hangolni.
Nyilván, ha tökéletesen lezajlik egy produkció, akkor a forgatókönyv szerint megy le az elejétől a végéig. Viszont ha látom, hogy nem fog időben odaérni egy kellék, vagy hibázik az artista, rögtön mérlegelni kell, hogy mitévők legyünk. Ahhoz, hogy a következő két-három dramaturgiai zenei pont összhangban maradjon az előadással, esetleg ismételni kell, vagy visszaugrani valamennyit, hogy egyszerre érkezzen a művész a zenével a következő fontos ponthoz. Ezért kell nagyon ismernünk a produkciót.
Az artistaművészek nagyon ügyesek ebben, ők is ismerik a zenéjüket, hallgatják a műsorszám közben és úgy próbálnak dolgozni, hogy minden időben kijöjjön.
Zenekarvezetőként nem merül ki a munkája az artisták által hozott dalok áthangszerelésében, hiszen arra is volt már példa, hogy ön szerezte egy teljes előadás zenéjét…
Igen, az én nevemhez fűződik az először 2016-ban bemutatott Lúdas Matyi a cirkuszban című darab teljes zenei aláfestésének megírása és dalainak meghangszerelése. Fekete Péter Jászai Mari-díjas rendező fejéből pattant ki az ötlet, hogy dolgozzuk fel Fazekas Mihály történetét egy összművészeti cirkuszi mesejátékban, eredeti zenei világgal, úgy, hogy a hangszerek és a zenészek is szerves részei legyenek az előadásnak. Ez sikerült, mert főleg népzenei gyökereken alapult, de modernebb hangzásokat is beletettem.
Fekete Péter elmesélte a jelenet ötleteit, majd Pál Dániel Levente dramaturggal elképzeltük a helyzeteket. A közelben álló zongorán egyből meg is tudtam mutatni az eszembe jutó zenei hangulatokat.
A dalszerzés és maga a darab létrehozása nagyon inspiráló folyamat volt, ami a Fővárosi Nagycirkusz zenekarvezetőjeként nagyon szép fázis volt az életemben. Szép dalok születtek, amelyek szervesen kapcsolódnak a történethez. A Lúdas Matyi a cirkuszban számomra egy izgalmas, közös asszociációs műhelymunka volt.
Szekáry Zsuzsanna