A kulisszák mögött – Konferanszié
A színház világából érkezett Maka Gyula immár hét éve a Fővárosi Nagycirkusz arca, ugyanis legtöbbször őt látja a közönség, legyen az egy előadás, sajtótájékoztató vagy online közvetítés. Elmondása szerint ez egy hálás szerepkör, és szakmai szempontból is komoly dolog egy ilyen nívós, nemzeti intézményt képviselni. Nagyon sok pozitív visszajelzést kap a nézőktől és az olvasóktól. Például van egy kedves 50–60 fős társaság, akik minden új előadást megnéznek, és hoznak neki egy üveg italt ajándékba. Mindig csak annyit kérnek, hogy a jelmezbe bújt konferansziéval készíthessenek egy csoportképet, aminek ő mindig nagy örömmel tesz eleget.
A Fővárosi Nagycirkuszban ráadásul a konferanszié nemcsak egy kikiáltó szerep, hanem komoly színészi feladatok társulnak hozzá. Főleg az elmúlt négy évben, amióta színházi jellegű előadások is szerepelnek az intézmény repertoárján. Gyuszinak konkrét szerepei vannak, amiket az igazgatóság Pál Dániel Levente dramaturggal és a kreatív csapattal közösen álmodik meg, majd a dramaturg vele egyeztetve is alakít bizonyos szerepeket, karaktereket, amik megfelelnek az újcirkuszi- és a klasszikus cirkuszi műfajnak is. Utóbbi esetében szintén egy dramaturgia mentén fut az előadás, így akkor sem csak artista számok követik egymást az előadók nevével felkonferálva.
Maka Gyuszi szerint kifejezetten jó, hogy váltják egymást a színházi és klasszikus cirkuszi tematikájú előadások. Az utóbbira tökéletes példa a világhírű gentleman zsonglőr, Kristóf Krisztián által tavaly nyáron rendezett Repülőcirkusz című műsor, amelynek az egyik sztárfellépője a világ egyik leghíresebb bohóca, Fumagalli volt. Amikor a híres nevettető a Fővárosi Nagycirkuszba érkezett, nagyon ismerős volt Gyuszi számára. Egyszer csak eszébe jutott, hogy gyermekként, amikor a nagybátyja a Roncalli Cirkuszban zenészként dolgozott, az olasz páros is fellépett. Gyuszi 4-5 éves volt akkoriban, és ki kellett vinni az előadásról, amikor a piros uniformisba bújt, felállított hajú Fumagalli következett, ugyanis félt tőle. Érdekes pályaív, hogy 28 évvel később, fél éven át nap mint nap együtt dolgoztak, és a privát életben is szoros barátságot kötöttek, bár az utóbbi viszony a legtöbb fellépővel fennáll.
Gyerekkora óta egyébként nemcsak nagybátyja, hanem édesapja által is kötődik a cirkusz világához, aki évekig a németországi Et Cetera Varietében volt zenész. Kérdésünkre, hogy szerinte miben különbözik a cirkusz és a színház világa, elmondta, hogy a színházban a monodrámákon kívül nagyon ritkán van egyedül a színész a színpadon, a cirkuszban viszont egy rövidebb időszakot leszámítva mindig egyedül áll a manézsban. Ezért egy ideig szokatlan volt számára, hogy ő adja át az egész történetet. Egy kötöttebb színházi jellegű cirkuszi előadásban ritkán kell improvizálnia, de az előfordul, hogy áttesz máshova szövegeket, ha a manézs történései úgy kívánják, ezért folyamatosan figyelnie kell.
Leegyeztetik a zenekarral, hogy egy artistaprodukció után következő taps zene meddig menjen, mikor szólaljon meg a konferanszié, kell-e alá zenei aláfestés. Ha van tánckar, velük is egyeztet, bár két szám közötti szerelés alatt inkább a bohócok vagy ő tölti ki az űrt, mert a tánckarnak is kell hely, egy ember viszont bárhová állhat. Ilyenkor javarészt a porondosok munkáját figyeli. Összegezve, a színházban a színésznek a partnerére kell figyelnie, a cirkuszban viszont az összes történésre.
A koronavírus-veszély miatt kialakult helyzettel kapcsolatban megosztotta, hogy a Fővárosi Nagycirkuszban élő online közvetítéseket tartanak a nézőinknek Cirkusz+ címmel, hogy senki ne maradjon cirkusz nélkül. Izgalmas tartalmak, interjúk, cirkuszpedagógia, kulisszatitkok, artisták próba közben, régebbi nagysikerű adások láthatók az előre beharangozott időpontokban az intézmény Facebook oldalán.
„Az első adás alatt, március 15-én, 13 ezren néztek minket, és annyira koncentráltam rá, hogy mindent elmondtam-e és már csak el kell köszönnöm, hogy hirtelen elfelejtettem a szerep nevemet” – emlékezett vissza az első online adásra, majd megosztott egy régebbi vicces történetet is. „ Előadás közben éppen felszereltek egy fliegende hálót, én legelöl álltam teltház előtt a pisznin, és mondtam a szövegemet, amikor mögöttem hallottam egy nagy reccsenést. Gondoltam, az emberek is hallották, de mondtam tovább a mondandómat. Ekkor a nagy orgánummal rendelkező istállómesterünk, Szabó Lajos a befutóból bekiabálta, hogy „Gyuszika, elmarad a szám!” Hallottam, hogy innen-onnan felkuncogtak a nézők, így bemondtam a mikrofonba, hogy ahogy önök is hallották, a következő szám technikai okok miatt elmarad” – osztotta meg egyik kedvenc baki történetét Maka Gyula, majd egy újabbal folytatta.
„Nagyon „híres” vagyok a mozgáskultúrámról. A tánckar csinált egy konga számot az idei tavaszi műsorunkba, amelyben én is benne lettem volna, de Szabó Réka Zsófia koreográfus végül kivett belőle, mert inkább nevetséges lettem volna, mint szexi látványeffekt. Így végül a fináléban próbáltam a Despacito című számra pár mozdulatot bemutatni. Amikor megkívánja a műsor, énekelek is. Az előbb említett dalból körülbelül két nap alatt kellett két versszakot megtanulnom spanyolul, de a premieren annyira izgultam, hogy az első versszak után inkább láláláztam, és néha benyomtam a Despacito szót bizonyos helyekre, miközben tapsoltattam és énekeltettem a közönséget. Minden eszembe jutott a tacótól a sombreróig, de jó hangulatot csináltam, élvezte a közönség. A premiereken, az élő bejelentkezéseknél és a sajtótájékoztatókon jobban izgulok. Hívő ember vagyok, ezért minden előadás előtt, mielőtt belépek a manézsba, keresztet vetek, ami egyfajta biztonságérzetet ad.”
Hozzá kell tenni, hogy az ilyen bakik ritkán fordulnak elő, ugyanis Gyuszi az artistaművészekhez hasonlóan mindig alaposan felkészülve és a személyes gondjait maga mögött hagyva lép a manézsba. Ennek köszönhetően a XIII. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztiválon nagy megtiszteltetés érte, ugyanis egy magyar-angol előadóművésszel, Kelly Endrész Bánlakival közösen vezették a műsorokat, aminek elismeréseként a világ cirkusztörténetében elsőként, a konferansziékat is elismerték a Blackpool Tower Circus Különdíjával.
Szekáry Zsuzsanna