Belső utazás a „Rengetegben”
A klasszikus cirkusz mellett elindult egy új út, a gondolatközlő, érzelmeket megmozgató cirkuszművészet. A Fővárosi Nagycirkusz a klasszikus cirkuszi előadások és a múlt tisztelete mellett, teret enged a kísérletezésnek és az ifjú művészek útkereséseinek. A két éve indult folyamat első állomása a töretlen népszerűségnek örvendő, eddig több mint ötvenezer nézőt vonzó Lúdas Matyi a cirkuszban című produkció volt. Ezt követte a Baross Imre Artistaképző Intézet Előadó-művészeti Szakgimnázium tanulóinak Shakespeare adaptációja, a Rómeó és Júlia, majd a XII. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztiválra készült, Hegymegi Máté rendezésében manézsba álmodott Egyenes labirintus és a Petőfi Irodalmi Múzeum Alkotni Arany! pályázatára készített Ágnes asszony.
Ennek a folyamatnak egy nagyon fontos állomásához érkezett a Fővárosi Nagycirkusz, ugyanis sikerült elcsábítani Kanadából Samuel Tétreault, a Cirque du Soleil egykori sztárját, a 7 Fingers formáció rendezőjét, akinek segítségével az Artistaképző Intézet volt, és jelenlegi diákjai a Cirkusz Sziget program keretén belül egy műsor-sorozatot adnak majd a Sziget Fesztiválon. A világhírű cirkuszművész-rendező először márciusban tartott az intézet középiskolás tanulóinak és néhány volt növendéknek egy workshopot, ami lényegében egy hetes tréning volt, ami a tanulás mellett arra is alkalmas volt, hogy Samuel Tétreault ki tudja választani az elképzeléseinek megfelelő fiatalokat, akik a Sziget Fesztiválon bemutatásra kerülő darabban részt tudnak venni. Először leszűkítette a kört huszonöt főre, majd tizenkilencen maradtak, akikkel elkezdte a produkció létrehozását, amit majd egy héten keresztül tekinthet meg a közönség.
A Rengeteg, egy különleges atmoszférájú, hamisítatlan, minőségi újcirkuszi előadás, amelyben megelevenedik egyfajta ősi, misztikus erő modern köntösbe csomagolva. A Rengeteg című darab a cirkuszművészet szinte összes ágát felvonultatja, a tehetséges fiatalok jóvoltából láthatunk: tissue, handstand, gurtni, hullahopp, drót-egyensúlyozó, zsonglőr, rúd, egykerekű bicikli, létra, trapéz, lábzsonglőr és ugródeszka számokat. A Baross Imre Artistaképző Intézet már végzett, valamit harmad-és negyedéves diákjait figyelve életre keltek a cirkuszművészet erényei: az erő, a harmónia, a bizalom, az egymásra figyelés, a fegyelem, a kitartás, az alázat, a szépség és az egyensúly.
De, hogy mi ennek az igazán látványos darabnak a története? Ezt minden nézőnek magának kell eldöntenie, miután kinyitotta a lelkét és az elméjét, hagynia kell sodortatnia magát a darabbal és egy belső utazásra kell indulnia. Számomra az erdő varázslatos lényei között megjelenő romboló ember, a belső nyugtalanságunkat és lelki békénket felkavaró démont jeleníti meg, az emberiség környezetre gyakorolt káros tevékenysége mellett. A természet összhangját, vagyis belső harmóniánkat időről időre megtöri a belső vívódás, vagy az ugródeszka szám által bemutatott kicsinyes versengés és megfelelni akarás, vagy a gurtni és levegő-karika számokkal prezentált elismerés hiánya és a fölényeskedés. Az egykerekű biciklin közlekedő favágó pedig görbe tükröt mutat a mindig magasabbra törő embernek, aki ezáltal szintén nem leli a nyugalmát. A majdnem két órás darab kilencven százaléka az erdőben játszódik, de amikor levontam a saját konzekvenciámat, hogy találjuk meg a kapcsolatot a belső énünkkel, valamint a bennünk nyugvó szellemmel és bátran csodálkozzunk rá a szépségre, Samuel Tétreault rendező egy hirtelen csavarral áttette a történetet egy középiskolába, ahol az élet kegyetlen mindennapjait mutatják be a színészi kvalitással is bíró artisták. Ebben az iskolában az önzés, a magány, a konfliktusok és a kirekesztettség az úr, de a végső üzenet az, hogy merjünk kilépni ebből a körből.
A Rengeteg egy igazi modern, világszínvonalú darab, folyton pörgő, vibráló jelenetekkel, tökéletesen eltalált zenével és lélegzetelállító cirkuszi produkciókkal, annyira sokrétű és mély mondanivalóval, amit napokig emészt a néző.
Szekáry Zsuzsanna