Cirkuszpedagógiai készségfejlesztés az Óbudai Árpád Gimnáziumban
A cirkuszpedagógia a cirkuszi előadásokhoz kapcsolódóan a diákok szórakozását, készségfejlesztését és ismeretszerzését egyaránt szolgálja. A cirkuszpedagógia komplex módon fejleszti a művészi kifejezőképességet, a gondolkodást és a szociális képességeket, ezáltal a diákok személyiségét és osztályközösségét is. Olyan elemeket tartalmaz, mint a zene, a tánc, a sport, a mozgásterápia, a tanulás, az összefüggések felfedezése, miközben közös szórakozást, tapasztalatszerzést és újonnan átélt élményeket nyújt. Ösztönzi a diákokat az önkifejezésre és az önfejlesztésre, hozzájárul bátorságuk erősítéséhez és kockázatvállalási kedvük növeléséhez, segíti önismeretük kibontakoztatását: új tehetségeik és képességeik felfedezését.
A Fővárosi Nagycirkusznak a cirkuszpedagógián belüli három fő módszertana van, ezek közül az egyik a készségfejlesztést szolgálja, a Tanulj cirkuszt! program által.
Készségfejlesztő programunkban szakképzett készségfejlesztőink, Csürke Tibor és Hornyák István cirkuszi előadásainktól függetlenül járják az ország különböző iskoláit, ahol elsősorban felső tagozatos általános és középiskolások számára tartanak cirkuszi készségfejlesztő órákat. Ezek célja a komplex képességek erősítése, a koncentráció, a térérzékelés és a mozgáskoordináció fejlesztése. A cirkuszi készségfejlesztő foglalkozás egész évre vagy félévre szóló, órarendbe is beépíthető pedagógiai program.
Tegnap az Óbudai Árpád Gimnáziumban jártak, ahol első alkalommal tartottak készségfejlesztő foglalkozást indiai cserediákoknak és magyar diákoknak. Az első óra, az első lépésekkel kezdődött, a diákok a zsonglőrködés alapjait sajátították el először egy, majd két, végül három labdával. Amíg a huszonöt fős csoport egyik fele zsonglőrködött, a másik fele az egyensúly gyakorlatok közül a kötélen járást tanulta. Bár ez egy csoportos foglalkozás, a készségfejlesztők személyre szabottan, minden diákkal foglalkoztak.
Hornyák István szerint az ilyen foglalkozásoknál nagyon fontos, hogy olyan élményt kapjanak a fiatalok, amitől kedvet kapnak a folytatásra. A diákoknak sikerélményben és szociális csapatépítésben van részük, de ahhoz, hogy valódi eredményeket tudjanak elérni, folyamatos foglalkozásokra van szükség. Ezért a cirkuszművészet népszerűsítése mellett az a hosszú távú cél, hogy a cirkuszművészet beépüljön az iskolai oktatásba a testnevelés órák mellé.
A jókedvűen telt foglalkozás végén a diákok tanáraikkal együtt a golyó egyensúlyozás művészetébe kóstoltak bele. Sokan annyira belejöttek, hogy alig akarták elengedni a készségfejlesztőket.
Belley Kinga az Óbudai Árpád Gimnázium tanára tevékenyen részt vett az órán, élményeiről a következőket nyilatkozta: „Rendkívül jól éreztük magunkat. Fontosnak tartom a készségek fejlesztését, amikkel akár egy óra alatt is eredményt lehet elérni, mert az agy teljesen más részeit stimulálja, mint amit az iskolában általában használnak a diákok. Az iskolánkban tanít Számadó László matematika tanár, aki már beépítette az oktatási tematikájába a zsonglőrködést.”
„Nagyon jól éreztem magam, leginkább a zsonglőrködés tetszett, mert a zsonglőr családból származó legjobb barátnőm és a matematika tanárom már korábban mutattak nekem zsonglőr technikákat. Nagyon jó volt újra kipróbálni, örülnék neki, ha lennének még ilyen óráink” – osztotta meg velünk gondolatait Szűr Abigél diák.
Robert Amélia tanuló elmondása szerint az egész foglalkozást élvezte. Vicces és jó érzés volt kipróbálni magát ebben az új helyzetben. Nagyon szívesen újra részt venne a foglalkozáson.”
Szekáry Zsuzsanna