Elkezdődött a XIII. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál – Beszámoló az „A” versenyprogramról
A látványos parádé után Szijjártó Péter Magyarország külgazdasági és külügyminisztere nyitotta meg a rendezvényt. „Ez a nagyszerű esemény a cirkuszvilág figyelmének középpontjába állítja a fővárosunkat. Nagy büszkeség a magyarok számára, hogy a Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál immár 24 esztendős hagyománnyal rendelkezik és most is lehetővé teszi, hogy Budapesten lássuk vendégül a világ cirkuszművészeti elitjét. A magyar kulturális örökség fontos eleme a komoly hagyományokkal bíró cirkuszművészet, ami hatalmas nemzeti kincsünk – hangsúlyozta Szijjártó Péter.
Bizalom, egyensúly, csapatmunka és az erő szimbóluma az üzenete minden versenyprogramnak, így az első számnak is, amelyet a Peruból érkezett Duo Vitalys is prezentált erőemelő produkciójával. A Giunness rekorder páros elegancián és erőn alapuló erőemelő számukkal számos nemzetközi cirkuszfesztiválon aratott sikereket; a magyar közönség is hangos tapssal jutalmazta őket. A következő fellépő két fiatal hölgy volt, Anastasiya Dochanka és Anastasiya Putsiata Fehéroroszországból, akik lengőtrapéz produkciójukkal tavaly sikert sikerre halmoztak a különböző nemzetközi cirkuszfesztiválokon. A cirkuszművészetet azért is nevezik a bizalom művészetének, mert a fellépők csak egymásra és a tudásukra támaszkodhattak, ugyanis sem londzs, sem biztonsági háló nem védte őket a magasban.
A kecsesség után a humoré volt a főszerep, ugyanis a Fővárosi Nagycirkusz téli műsorában már nagy sikert aratott ukrán Equivokee bohóctrió robbant be a manézsba mókás zsonglőrszámukkal, majd az átszerelés alatt Maka Gyula műsorvezető társa, Kelly Endrész Bánlaki színésznő és előadóművész énekelt el egy dalt. Ezután az első magyar fellépő, a Duo Tessa következett az 1930-as éveket megidéző álló sitz számukkal, majd a nemzetközi zsűri bemutatása következett. A zsűri elnöke Peter Dubinsky, a Firebird Productions tulajdonosa. A neves szakemberekből álló zsűri tagjai: Fabio Montico, az Olasz Nemzetközi Cirkuszfesztivál elnöke, Gia Eradze, az Orosz Állami Cirkusz művészeti igazgatója, Joseph Bouglione , a Cirque d’Hiver Bouglione igazgatója, Maria Teresa Chirinos Versace, a Podartes Circus Perú igazgatója és producere, László Endresz, a Blackpool Tower Circus igazgatója és producere, Pavel Kotov, a Cirque du Soleil Senior casting directora, Sun Lili, a Kínai Nemzeti Cirkusz kreatív igazgatója és a Bejing Akrobata Iskola igazgatója, Vladimir Shaban, a Belarusian State Circus igazgatója, Vladislav Kornienko az Ukrán Nemzeti Cirkusz igazgatója, és Mata Zsuzsa, a Cirkusz Világszövetség ügyvezető igazgatója.
A Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál egyik különlegessége, hogy a magyarországi utazócirkuszok igazgatói egy külön zsűrit alkotnak, akik szintén díjazzák az általuk legjobbnak ítélt artistaművészeket. A magyar cirkuszigazgatók zsűrijének elnöke Eötvös Loránd, a Magyar Cirkuszigazgatók Szövetségének elnöke, az Eötvös Cirkusz igazgatója. A zsűri tagjai: Ádám Krisztina, a Budapest Utazó Cirkusz igazgatója, Richter Richárd, a Circus Richter Ricardo igazgatója, Kraj Edwárd, a Horror Cirkusz igazgatója, Varga Krisztián, a Las Vegas Vargas Cirkusz igazgatója, Wertheim István, a Wertheim Cirkusz igazgatója és Varga Robert Vargas, az Americano Vargas Cirkusz igazgatója.
A következő versenyprodukció a Black and White Fantasy különleges handstand száma volt. Fekete Péter kultúráért felelős államtitkár, a cirkuszművészet megújításáért felelős miniszteri biztos részt vett a XIII. Budapesti Nemzetközi Cirkuszfesztiválra készülő artistaművészek próbáin, amikor Pekingben meglátogatta a Nemzeti Akrobata Iskolát. Kérésére egészítették ki az öt főből álló, tízéves gyerekcsoporttal a díjnyertes produkciót. Az előadás tökéletes példával szolgál arra, hogy mikor és hogyan kell elkezdeni az artista növendékek képzését. A számot a közönség felállva tapsolta meg. Az Equivokee bohóctrió félresikerült bűvésztrükkjei után a Spanyolországból érkezett Duo Laos páros emelőszámában a férfi és a nő szenvedélyes kapcsolatát mutatta be, majd a Yakut Boys többszörös cirkuszfesztivál-díjas akrobatikus kínai karikaszámában adott számot magasfokú talajakrobatikai tudásáról.
A szünet után az eddig tizenöt nemzetközi cirkuszfesztiválon kitüntetett, orosz Virtuoso 5 csoport következett lengőpiedesztál számukkal, ami a cirkuszművészet folytonos megújulásának ékes bizonyítéka, ugyanis egy teljesen új szám, amihez új rekvizitet is kellett tervezni. Hatalmas bizalom és csapatmunka szükségeltetik ahhoz, hogy egymás vállán állva, majd kolléganőjét a homlokán egy perzsen egyensúlyozva átlendüljenek egyik piedesztálról a másikra. A produkció okozta feszültséget a bolondos Equivokee trió oldotta klasszikus bohóctréfáival, majd az etiópiai Trio Black Diamond gúlaszáma következett. Ezután a versenyprogram második magyar fellépője, a Baross Imre Artistaképző Intézet diákja, Szlavkovszki Zsolt lépett a manézsba, aki dupla hammock számával kápráztatta el a közönséget. Az átszerelés alatt Kelly Endrész Bánlaki elénekelte a Hallelujah című dalt, miközben a közönség soraiban spontán kigyulladtak a telefonok fényei. Az igazán megható pillanatot az Oroszországból érkezett Duo Parshins hangaperzs száma követte, majd a Jakutföld ősi energiáit megidéző Trio Attar zsonglőrszámával. Az Equivokee bohócok ismét gondoskodtak a rekeszizmok megdolgozásáról, majd az „A” versenyprogram méltó befejezéseként Oszétia vad sztyeppéinek hangulatát idézte meg az Alania Troupe dinamikus dzsigit számával.
Szekáry Zsuzsanna