Hiánypótló lehet a Magyarországon épülő cirkuszművészeti központ
A franciaországi Auchban megrendezésre kerülő nemzetközi cirkuszművészeti fesztivál az egyik legrangosabb megmérettetés Európában. A seregszemlén 2007 óta nyílik lehetősége a professzionális szinten működő artistaiskoláknak, a FEDEC (European Federation of Professional Circus Schools) szövetség tagjainak a bemutatkozásra, valamint egy széleskörű, nemzetközi eszmecserére. A Baross Imre Artistaképző iskola növendékei egy különleges, egyedi produkciót mutattak be a fesztiválon, amelyen 10 iskola képviseltette magát Németországból, Kanadából, Nagy-Britanniából, Olaszországból, Dániából, Portugáliából, Belgiumból, Magyarországról, valamint Franciaországból, ahonnan két csoport is érkezett.
Az előadás után megrendezésre került angol nyelvű tanácskozáson a kínai rúdszámot bemutató Ádám és Benjamin válaszolt a feléjük záporozó kérdésekre. A beszélgetésen központi szerepet kaptak a cirkuszművészet aktuális témái, az artistaképzés módszerei, olyan kérdések merültek fel, mint: a klasszikus cirkusz útja, vagy a kortárs cirkuszművészet erősebb-e hazánkban; a napi 4-5 órás gyakorlás, tréning elegendő-e; milyen arányban szerepelnek az órarendjükben az előadó-művészeti, mozgáskultúra, valamint színművészeti órák az erőfejlesztő és trükk-technikai órákhoz viszonyítva. Mi a cirkusz küldetése? Történetmesélés, érzelmek, gondolatok közvetítése a porondon, vagy csupán a szórakoztató látvány?
Közép-Európában – sem tudományos, sem magas szakmai szinten – nincs központi szervezett képviselete az artistaművészetnek, az előadó-művészet eme különleges ágának. Magyarország e tekintetben hiánypótló szerepet kíván betölteni. Erről is szó volt az auchi cirkuszfesztivállal egy időben megtartott FEDEC szakmai tanácskozáson, ahol az európai cirkusziskolák szövetségének képviselői előtt Fekete Péter, a magyar cirkuszművészet megújításáért felelős miniszteri biztos fokozott érdeklődés mellett beszámolt a Magyarországon kialakítás előtt álló Európai Cirkuszművészeti Központról.