Interjú Polyák Eszterrel a Szikramanók – Karácsonyi kaland a cirkuszban jelmeztervezőjével

Miért lettél jelmeztervező?

Régebben nem igazán találtam a helyem a világban. Úgy éreztem, hogy a személyiségemnek ki kell tűnnie a tömegből. Mivel manapság elvárják tőlünk, hogy alkalmazkodjunk, ne akarjunk lázadni, ezért az emberek sokszor meg sem próbálkoznak azzal, hogy esetleg olyan ruhákat vegyenek fel, amiben jól érzik magukat, mert félnek a többség csodálkozó, olykor lenéző tekintetétől. Szerintem fontos, hogy megismerve önmagunkat, minél jobban kifejezzük öltözködésünkkel a belső lényünket.

Számomra az önkifejezés évek óta az öltözködésben nyilvánul meg, ezért elengedhetetlen, hogy olyan külsővel jelenjek meg, ami után megfordulnak az utcán. Fontosnak tartom, hogy az emberek ne váljanak tömegcikkeké, egymás klónjaivá, mert az egyediség sokkal mélyebb értékeket rejt.

Hol és kitől tanultad a divattervezés fortélyait?

2012-ben lehetőségem nyílt arra, hogy a Floridában élő festőművész bátyámnál tölthessem a nyarat. Az ő biztatására kezdtem el komolyan venni a divat iránti érdeklődésemet.

Rövid időn belül „Sushi” keze alatt megtanultam varrni, aki azon túl, hogy nemzetközileg ismert Drag Queen, önmagának és kollégáinak is tervez és készít pompázatos ruhakölteményeket, mindemellett újra és újra aktív résztvevője a New Yorki divathetek színfalak mögötti világának.

Amerikai tanulmányutam előtt még csak saját ruhatáramat alakítottam át, hogy egyedibbé varázsoljam. Hazatérve az iskolapadban azon kaptam magam, hogy tanulás helyett elvontabbnál-elvontabb ruhaterveket rajzolgatok a füzeteimbe.

2014-ben kezdtem meg tanulmányaimat a Budapesti Metropolitan Egyetemen, ahol divattervezést tanultam, itt szereztem meg a BA diplomámat.

2017-ben a Gombold Újra! pályázat első 15 döntőse közé kerültem a diplomamunkámmal, ami azóta Új-Zéland egyik legnagyobb pályázatára is behívásra került.

Hogyan jellemeznéd a tervezői stílusodat?

A tervezési stílusomat, inkább egy extrémebb, elvontabb kategóriába tudnám sorolni, melyek főleg színpadi platformokon állják meg a helyüket. Már-már a jelmez kategóriába sorolható a legtöbb darab, ezért a kreációim többnyire kifutókon, videoklipekben, televíziós műsorokban, fellépéseken és show-kban jelentek meg.

A “donat-E-shirt” jótékonysági póló projektemben olyan előadókkal dolgoztam együtt, mint a Wellhello, Péterfy Bori, a Magna Cum Laude, Pásztor Anna, Tarján Zsófi, a Quimby, Pély Barna és Sena Dagadu.

Hogy kerültél kapcsolatba a cirkusz világával?

Az első találkozásom a cirkuszművészettel, egy újcirkuszi előadással, a Rengeteg – Looking out-tal kezdődött, amelynek rendezője a kanadai Samuel Tétreault-t, a Cirque du Soleil egykori sztárja, a 7 Fingers formáció rendezője, a darab szereplői pedig a Baross Imre Artistaképző Intézet volt, és jelenlegi diákjai. A darab jelmeztervezője a szintén kanadai származású, Camille Thibault-Bédard volt, aki mellett sikerült jobban elmélyülnöm a cirkusz varázslatos világában.

Miért fontos és miből áll egy jelmeztervező munkája?

A cirkusz főként a látványról szól, aminek a jelmezek is szerves részét képezik. Fel kell mérni az előadás lényét, majd megálmodni egy jelmezvilágot, mindezt megfűszerezve különlegesebbnél különlegesebb kiegészítőkkel, hogy az egy teljes képként táruljon a nézők elé.

Az artisták és táncosok jelmezeivel kapcsolatban, nem csak a különleges megjelenésre kell odafigyelni, hanem arra is, hogy a különböző mozgásformákat kellőképpen szolgálja a jelmezek felépítése is.

Milyen koncepció alapján készült a Szikramanók és a karácsony szellemének jelmeze?

A Szikramanók esetében elsősorban a szikrára próbáltam reflektálni az anyaghasználatban, ezért esett a választásom az irizáló anyagokra. A manó megjelenést kicsit lazább, bohókásabb ruhadarabokkal próbáltam teljessé tenni, így születtek meg a Fővárosi Nagycirkusz csillogó Szikramanói.

A Szikramanók irizáló ruhadarabjai mellé igen élénk színeket társítottam, viszont a karácsony szellemét alakító Maka Gyula jelmezénél a letisztult és elegáns stílus dominál. Mivel ő a Szikramanók vezetője, ezért nála a fehér szín kapta a főszerepet, de természetesen ő sem marad csillogás nélkül, mint ahogyan Gábor Anita sem, aki szintén fontos szerepet tölt be Gyula társaként az előadásban.

Szekáry Zsuzsanna