Januárban Budapestre figyel a világ!
Az első Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivált 1996-ban rendezték meg a Magyar Cirkusz és Varieté (MACIVA) szakemberei. Az akkori igazgató, Kristóf István és fia, Kristóf Krisztián munkájában és a fesztivál létrejöttében sokat segített Varjasi László, Eduardo Murillo impresszárió és Franz Czeisler Tihany, magyar származású cirkuszigazgató.
A világ legjobbjai között számon tartott, rangos, nemzetközi elismerésekkel kitüntetett artistaművészek idén négy kontinensről érkeznek, hogy összemérjék egymással kimagasló tudásukat, és bemutassák a magyar közönségnek a cirkuszművészet sokszínű művészeti értékeit.
A produkciókat rangos szakmai zsűri bírálja el: több, mint száz cirkuszigazgató, impresszárió, cirkuszi szakember és művészeti vezető érkezik a világ egyik legrangosabb cirkuszművészeti seregszemléjére több, mint húsz országból.
A Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztivál egyik különlegessége, hogy a magyarországi utazócirkuszok igazgatói egy külön zsűrit alkotnak, akik szintén díjazzák az általuk legjobbnak ítélt artistaművészeket.
A Nemzeti Cirkuszművészeti Központnak, mint nemzeti előadó-művészeti intézménynek egyik kiemelt feladata, hogy megismerje és megismertesse, Magyarországra hozza a világ távoli kultúráit, amelyekből az adott országra jellemző egy-egy szeletet kapunk az artistaprodukciók által.
Az „A” és „B” versenyprogramok mellett külön kulturális csemege a fesztivál nulladik napján, január 7-én, a Művésztelepen, 19 órától bemutatásra kerülő, Pál Dániel Levente és Kalmár Ákos alkotópáros által megálmodott Szent Boszorkány című darab, amely egy összművészeti színpadi nyelv keresésére tett alkotói kísérlet. A cirkuszi zsánerszámokat a magyar néptánc és a fizikai színház formanyelvével keverve egy olyan fantáziavilágba hívja nézőit, mely újdonság lesz dramaturgiájában, színpadi nyelvében és zenei világában is.
A Lyrical Circus Late Night Show – Egyéjszakás kaland című, csak erre az alkalomra összeállított műsorban január 10-én, 22 órától a Fővárosi Nagycirkuszban etűdök, történetek és hangulatok elevenednek meg a költészet, a zene és az artistaprodukciók szimbiózisában.
A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ kiemelt gondot fordít a több száz éves tradíciókkal bíró magyar cirkuszművészet hagyományainak ápolására és a jövő artistagenerációjának nevelésére, pályafutásuk segítésére. Ezért január 10-én, 13 órától a Newcomer Showban a jövőre hetvenéves Baross Imre Artistaképző Intézet ígéretes tehetségei mutatják be tudásukat a közönségnek és a külföldről érkező szakembereknek.
A Fővárosi Nagycirkusz kiemelt figyelmet fordít a cirkuszművészet oktatás-nevelésben betöltött szerepére, a cirkuszművészet szellemi és anyagi kulturális örökségének megőrzésére és innovációjára. Ezért a fesztiválhoz két további program kapcsolódik: január 9-én, 14 órától a Szépművészeti Múzeumban UNESCO Szakmai Konferenciát tartanak a Cirkuszi kulturális örökségről. A nemzetközi konferencia a cirkuszművészet hazai és nemzetközi, szellemi és anyagi kulturális örökségének aktuális kérdéseivel foglalkozik. A plenáris előadások és kerekasztal beszélgetések keretében tudományos kutatók, egyetemi oktatók, muzeológusok és cirkuszi szakemberek több nézőpontból járják körül a cirkuszi kulturális örökség fogalmát és a cirkuszi előadó-művészet értékeinek porondon kívüli reprezentációs lehetőségeit. A program része a magyar cirkuszi kulturális örökség muzealizálásának, a hazai cirkuszmúzeumi fejlesztés kezdeti lépéseinek és első eredményeinek szemléltetése. A programban kiemelt szerepet kap a cirkuszművészet „Az emberiség szellemi kulturális örökségének reprezentatív listájára” történő multinacionális felterjesztésének bemutatása.
Január 10-én, 10 órától ECA Szakmai Konferencia lesz a Mezőgazdasági Múzeumban. A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ a fesztivál alatt olyan nemzetközi cirkuszpedagógiai konferenciát hív életre, amely hozzájárul a szakmai kapcsolatok erősítéséhez és a külföldi gyakorlatok megismeréséhez. A szimpózium két nagy témája az artistaképzés és a cirkuszi utazó gyerekek oktatása-nevelése. Az European Circus Association (ECA) szakmai konferenciáján részt vesznek mindkét szakterület jeles előadói és kutatói, valamint bemutatkoznak a világ vezető artistaképző intézményei és az idén hetvenéves Baross Imre Artistaképző Intézet. A szimpóziumon szó esik majd az artistaképzés jövőjéről, és a felnövekvő, fiatal artistaművészek hazai és nemzetközi szakképzéséről. A konferencia otthont ad továbbá az European Network for Traveller Education (ENTE) szervezetének bemutatkozására is, ahol a résztvevők megismerhetik, hogyan történik a nem iskolarendszerben tanuló, utazó cirkuszos gyerekek tanítása.