Rendhagyó órák a Fővárosi Nagycirkuszban

Előadásaink után rendhagyó órákat tartunk a manézsban általános- és középiskolai tanárok közreműködésével.

Rendhagyó óráink célja az iskolában megszerzett tudás elmélyítése, az elméleti ismeretanyag gyakorlattá, élménnyé varázslása. A 45 perces foglalkozások során a diákok jobban megérthetik a már korábban tanult alapfogalmakat, valamint megismerkedhetnek új, érdekes jelenségekkel, folyamatokkal is. Tanáraink széleskörű módszertannal: az élménypedagógia, a kompetenciafejlesztés és az ismeretbővítés eszköztárával hozzák közelebb a tanulókhoz az előadás során látott produkciókat, miközben visszautalnak az előzetes információkra, és befogadhatóbbá teszik az iskolai tudásanyagot, vagy éppen új fogalmakkal ismertetik meg a tanulókat. Rendhagyó óráink során a Nemzeti alaptantervhez kapcsolódó, és a különböző tantárgyak kerettanterveihez szorosan illeszkedő témaköröket dolgozunk fel a cirkuszművészet eszköztárának segítségével, lehetőség szerint artistaművész szemléltető bevonásával. Olyan kapcsolódási pontokat keresünk a produkciók és a tananyag között, amelyek színesebbé, izgalmasabbá és érthetőbbé teszik az iskolai tanulást, és esetenként a helyi tanterv részévé is emelhetők.

Tanáraink és témaköreink:

FELELŐS ÁLLATTARTÁS

Állati érdekességek vízben és levegőben

„Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél.” (Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg)

Az állatok jelen vannak a mindennapjainkban. Közelségük jótékony hatással bír. Számos dolgot megtanulhatunk saját magunkról is az állatokkal való közös munka során, amit aztán a mindennapi életben is kamatoztatni tudunk (kommunikációs készségek, koncentráció, együttműködés, pozitív visszajelzések) Ehhez azonban nélkülözhetetlen, hogy valóban ismerjük őket, a szükségleteiket, a viselkedésüket. Ismerjük meg a felelős állattartás mikéntjét! A felelős állattartás óra célja, hogy a gyerekek megismerjék az állatok igényeit, viselkedését, etológiáját. Megtanulják, hogy hogyan tudnak velük kommunikálni és hogyan tudják tanítani őket. A foglalkozások játékos, interaktív formában zajlanak, artistaművészeink és állataik bevonásával.

TudásRészecskék

Egyensúlyban a természettel - Hogyan hozzák egyensúlyba az életüket a sztyeppei népek?

A TudásRészecskék (Szüllőné Bíró Ágnes és Kerülő Tünde) több mint egy évtizede óvodás- és kisiskolás korú gyermekek részére interaktív módon történő természettudományos ismeretek közvetítésével foglalkozik.

Programunk célja a cirkuszi előadáshoz kapcsolódóan interaktív, élményközpontú foglalkozást tartani az érdeklődő gyermekeknek, korosztályhoz igazodó értelmezésekkel. A résztvevők nem csupán szemlélődnek, hanem tevékenyek és maguk is végrehajtják, megtapasztalják a feladatokat. Gondolkodtató tudományos játékok a témakörben: kísérletek a négy elemmel és mérnöki játékok az egyensúllyal. A foglalkozást 8-12 éves korig ajánljuk.

IRODALOM

Az ünnepek és a karácsony motívumainak megjelenése az irodalomban

Fábián László magyar nyelv és irodalom, valamint mozgóképkultúra és médiaismeret szakos gimnáziumi vezető- és kutatótanár, az ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Gimnázium tanára.

Interaktív tematikus barangolás az irodalom és a társművészetetek világában, Jókai Mórtól József Attilán át Babits Mihályig. Irodalmi művek és képzőművészeti alkotások segítségével tárjuk fel a cirkuszi előadás során látott motívumokat és szimbólumokat. A rendhagyó irodalomóra mindenki  számára ajánlott, aki érdeklődik a magyar és az egyetemes irodalomtörténet és a társművészetek párhuzamai iránt. Mindezt digitális tartalmakkal és online módszereken, valamint játékos feladatokon keresztül.    

FIZIKA

VÁGTA A PORONDON - MIT HOZ A TAVASZI SZÉL A SZTYEPPE FELŐL?

Sinkó Andrea, a Szombathelyi Kanizsai Dorottya Gimnázium fizika és matematika szakos tanára, a Fizika a cirkuszban című könyv szerzője hosszú évek óta  keresi, kutatja a világegyetem törvényszerűségeinek kapcsolatát a cirkuszművészettel. 

Mit hoz a tavaszi szél a sztyeppe felől? A sztyeppe illatát, az ostorpattogás dörrenéseit, a produkcióktól ámuló nézők tapsviharát…

A fizika óra a manézsba költözik, s a forgatónyomaték, az egyensúly, a hangrobbanás, a mozgási energia, a nyomás, az eredő erő most nem a tankönyv lapjairól, hanem a látott produkciókból köszön vissza. Itt nem lehet számolási hiba, mint a fizikapéldák megoldásánál egy órán, itt minden eredménynek pontosan ki kell jönnie! Az artisták a gyakorlások során finomítják a mozdulatokat, tanulják meg a nehéz trükköket, a diákok pedig tanári rávezetéssel fogalmazzák meg a trükkök mögött megbújó fizikai törvényeket.

Középpontban a matematika

A gondolkodás művészete

Számadó László matematikatanár, tankönyvíró, az NKE Óbudai Árpád Gimnázium tanára. Pályafutása során 78 tankönyv megírásában vett részt. Munkáját több rangos díjjal — köztük az Ericsson-, a Bonis Bona- és az Apáczai Csere János-díjjal — ismerték el. Gedeon Veronika matematikatanár, tankönyvíró, az NKE Óbudai Árpád Gimnázium tanára. 23 tankönyv szerzője vagy társszerzője, több tananyagfejlesztés aktív résztvevője. Kiemelkedő pedagógiai munkájáért Óbudai Pedagógiai Érdemekért kitüntetésben részesült.

A cirkusz porondján két testvér történetét látjuk, akik különbségeik ellenére a próbatételek során megtanulnak egymásra figyelni. De vajon a matematika világában is léteznek ilyen különbségek? Léteznek próbatételek? Rendhagyó óránk egy varázslatos utazásra hív: fedezzük fel együtt a matematika mesésen szép világát! Ez az óra azoknak is tartogat meglepetést, akiknek eddig a matematika nem volt a kedvence.

Irodalomóra a cirkuszban

Holle anyó nyomában – Mese, szimbólumok, értelmezés

Lőrincz Noémi magyar-filozófia szakos tanár, a Baross Imre Artista- és Előadó-művészeti Akadémia magyartanára, aki biblioterapeutaként is tevékenykedik. Irodalomtanításának középpontjában az eredeti szöveg feldolgozása, a színházi adaptációk értelmezése és az IKT-eszközök használata áll.

Mi történik, ha egy klasszikus mese kilép a könyvlapok közül, és életre kel a manézsban? Ez a rendhagyó irodalomóra nemcsak élményt kínál, hanem mélyebb értelmezési lehetőségeket is – szimbólumokkal, erkölcsi dilemmákkal, karakterekkel, amelyekről érdemes beszélgetni. A diákok egy különleges előadás révén kerülnek közelebb a történethez, a pedagógusok pedig eszközt kapnak ahhoz, hogyan lehet a művet kreatívan, élményszerűen feldolgozni.

Cirkusz, játék és a Te történeted

Kalandos tanulás a cirkuszban

Dézsi Szilárd színházi rendező és drámapedagógus. Pályája során számos színházban dolgozott, oktatási-nevelési programban és művészeti képzéseken vett részt. Ezek során elsajátította a cirkuszművészet tanulásmódszertanát, eszközrendszerét és a kreativitás fejlesztését. Hitvallása szerint a művészet a személyiségfejlesztés egyik  eszköze, ezért rendhagyó órái is ezt a célt szolgálják a manézsban.

A Holle anyó előadáshoz kapcsolódó cirkuszpedagógiai foglalkozás az előadás után fejlesztő játékokkal ismerteti meg a gyerekekkel a látott cirkuszi történetet és a produkciókat személyes tapasztalataikon keresztül. A résztvevők maguk is kipróbálhatják, elmesélhetik, a saját történeteiket beépíthetik a foglalkozásba. A rendhagyó óra a klasszikus élménypedagógia módszereivel, a felfedezés örömével hozza közelebb a cirkusz világát a gyerekekhez. A foglalkozást bármely korosztály számára ajánljuk.

Információk

RÉSZT SZERETNE VENNI A PROGRAMON? MIT KELL TENNIE? 

Foglaljon csoportos kedvezményes árú jegyeket diákjainak előadásunk egyikére, és jelezze értékesítő kollégánknál, hogy részt szeretne venni a rendhagyó órán is. Ezután töltse ki a jelentkezésre szolgáló regisztrációs űrlapot, és várja meg a kapcsolatfelvételt cirkuszpedagógiai programkoordinátorunktól.

Amennyiben szívesen csatlakozna pedagógusként vagy osztállyal, tanulócsoporttal a Fővárosi Nagycirkusz programjához, vagy ha kérdése van az órákat illetően, keresse Dézsi Szilárd, cirkuszpedagógiai programkoordinátorunkat a dezsi.szilard@circus.hu e-mail címen.

Felhívjuk figyelmét, hogy óráinkat minden esetben igyekszünk megtartani, de a változás jogát fenntartjuk! 

Időpontok

Hamarosan...