“A sztyeppe illata” című műsorhoz kapcsolódóan, a Fővárosi Nagycirkusz előtt álló mongol jurtában, Sántha István szociálantropológus Közép- és Belső-Ázsiában folytatott terepmunkáinak gazdag anyagából válogatott kiállítás látható. A kutató egészen közel hozza hozzánk a sztyeppe tőlünk messzi mindennapjait a sámánok, szenthelyek és szertartások képeivel. Kulturális antropológiai sorozatunk 3. része következik!
Az ázsiai füves pusztákon az eposzmesélők mellett más pusztai specialistákat: a sámánokat, gyógyfüveseket, kovácsokat is a karizmatikus emberek között tartják számon, akiket őseik álmukban, transz állapotban avatták be mesterségükbe. A szenthegy alatt szergéket (faragott oszlopokat) látni a puszta felől, melyekhez rokonságonként kötik lovaikat a szertartásra érkező nomádok, és az oda imákkal hívott ősök (szellemei). Az út mellett a rokonság területének határán barszát (kopjafát) állítanak, a belsejében kivájt üregben rejtve el egy-egy nagy sámán hamvait, maradványait.
Ezek, mint a terület gazda(szellemei), figyelik a rosszindulatú betolakodó-idegenek mozgásait. A belső szent liget rejtekében fekete áldozati állatok (kosok és kecskebakok) karókra tűzött irhái sorakoznak a hideg, északi ég irányába mutatva. Sámánok és sámánnők tartják fenn a kapcsolatot az ősökkel az élet és a halál kérdésében azok gyűlésein tanácsadóként fellépve.
A sámánnő transz állapotot elősegítő sámánbotokat (ongo modon) tart a kezében 1998 nyarán Nyugat-Burjátföldön. A sámánbotokat, mint más sámántárgyakat édesapjától örökölte, aki nagy sámán volt, képes volt transzállapotba kerülni szertartásai során. Érzékenyen kézbe tartva vibráció jön létre a két bot között. Transzállapotban szellemek költöznek a sámán testébe. A sámánnő szellemek, egykor itt élt ősök hangján szólal meg, mond jóslatokat a jelenlévőknek. (Sántha István felvétele)
Prokopi Ungustaev a nagy etnológus-sámánkutató Diószegi Vilmos (1923-1972) tofa segítőjének fia. Édesapja Diószeginek, míg ő nekünk segített a sámánizmus tofa módjának kortárs értelmezésében, át-, és megélésében. Az, hogy a helyi folklór együttes számára készített magának sámánruhát és a sámándobot nem zárja ki, hogy családi közegben is használja saját célok elérésére ezeket az eszközöket.
Az egyik legerősebb sámánok a tofák közül kerültek ki, akik a Kelet-Szajánban élnek. (Sántha István felvétele 1998 május-júniusában)
Sámánnők nem kaphattak hatalmat a hagyományosan férfi eszmék uralta nyugati burját társadalomban. Legalábbis erről nem szóltak szóbeli normák, narratívák. Sámánná (nagyanyó, töödej) csak tragikus haláleset után válhatott egy nő. Ezért a burját férfitársadalom tagjai éberen ügyeltek, nehogy megbántsanak egy egyedülálló idősasszonyt, hogy a halála után mint sértett gonosz szellem járjon vissza elsősorban az újszülötteket háborgatni. Tonja esete egy kicsit más, hiszen apjára, Ajdajra, transzra képes (ongo orulha) nagy sámánra hivatkozva már életében elkezdett, a tiltások ellenére elsősorban a családtagok körében, gyógyító sámán gyakorlatot folytatni. Sajnos saját gyerekei korán meghaltak, el kellet siratnia őket, nem láthatta őket felnőni. Szegénységben, nyomorúságan tengette életét, a falubeliek kenyéradományaira volt utalva. Szerencsétlen sorsa nem engedte, hogy élete kiteljesedjen.
Sámánnő akcióban, Nyugati-Burjátföldön 1997 nyarán (Sántha István felvétele)
A szenthegy lábánál, ahol a nyári nemzetségi (őstiszetelő-fehér) szertatásokat (tajlgan) tartják nemcsak a résztvevők kötötték ki lovaikat, hanem a helyiek hite szerint a szertartásra meghívott ősök szellemei is. Minden lókikötő oszlopnak három horizontális vályatja van (a felső-, a középső-, és az alvilágból érkező vendégek részére külön-külön). Minden társdalmi egységnek (nagycsalád, ágazat) saját lókikötő oszlopa van.
Szergék (lókikötő oszlopok) a nemzetségi szent hegy lábánál Nyugati-Burjátföldön 2000 nyarán. (Sántha István felvétele)
A nemzetségi lókikötő oszlopok mellett más oszlopokat is találni, melyeket barszáknak hívnak. A barszák az utak mentén a nemzetségi határoknál vannak felállítva. Belsejükben a területen élt egy-egy sámán hamvai vannak elrejtve. A barszák, mint gazdaszellemek ügyelik a terület nyugalmát, békéjét. Aki nyugton, békében szeretne élni, annak áldoznia kell ezeknek a szellemeknek. Más esetben a szellemek kétségbe kergetik a tiszteletlen arra járokat, rossz gondolatú utasokat.
Tajgai burját utazók fejezik ki tiszteletüket és kérnek védelmet utazásukra a hely evenki gazdaszellemétől, annak barsza-oszlopánál. (Sántha István felvétele Nyugati-Burjátföldön 2000 nyarán)
A nyugati burjátoknál többféle temetkezésnek van hagyománya. Az egyszerű emberek oroszosan földbe temetkeznek. A karimatikus személyek, köztük sámánok testét elégetik, hamavikból másnap jósolnak. A jóindulatú szellemek hamvait, csontmaradványait összeszedik, barszákba helyezik el. A harmadik temetkezést azoknak a sámánoknak tartják fenn, akiket villám csapott meg. Őket kihelyezik egy állványra (lesre), ahonnan vigyázzák a helyi emberek életét, mozgásait, gondolatait.
Karizmatikus személyek (többek között sámánok) égetéses temetője (jaranya) Nyugat-Burjátföldön 2000 nyarán. (Sántha Istvan felvétele)
Az áldozati állatot szimbolizáló húsdarabokat az áldozati oltáron felállított máglya tüzén keresztül juttatják el (áldozzák fel) a nemzetségi (fehér) szertartás (tajlgan) során az ősöknek. Így jutnak a szertartáson résztvevő családok képviselőiken keresztül az ősök áldásához a következő évre. Ezt a szertartást a nyári napforduló környékén tartják nemzetség vezetők irányítása alatt, sámánok közreműködésével.
Áldozati oltár (sere) a nyári nemzetségi áldozáson (tajilgan). (Sántha István felvétele Nyugat-Burjátföldön 2000 nyarán)
A fehér, áldást és szerencsét kieszközlő szertartásokat különböző társadalmi: a nemzetségi mellett, ágazati és nagycsaládi szinten is megtartják a nyugati burjátok.
Az ősöknek felajánlott porciók, melyek az áldozati állatokat szimbolizálják a nyári családi szertartáson (tajilgan) (Sántha István felvétele Nyugat-Burjátföldön 1998 nyarán)
A szertartás vezetői gondosan ügyelnek a vadász-zsákmány elosztásához hasonlóan arra, hogy minden résztvevő és vendég egyenlő nagyságú és minőségű pociót kapjon az áldozati állat húsából.
Családi áldozati porciók a nyári nemzetségi szertartáson (tajilgan). (Sántha István felvétele Nyugat-Burjátföldön 2000 nyarán)
Miután elmeséltem a helyieknek, hogy a sámán gyakorlatok érdekelnek, egyszer jelezték, hogy ha gondolom egyikük, egy tíz-tizenéves fiúcska majd elkísér egy barlanghoz, ahol a partizánok rejtőztek el. Azt tanították nekünk az egyetemen, hogy egy antropológusnak minden helyi kezdeményezést pozitívan kell fogadnia, még akkor is, ha elsőre nem tűnik túl izgalmasnak. Így indultunk el kísérőmmel a partizánok barlangjához. Útközben egy nyírliget mellett haladtunk el, ahol hirtelen áldozati állatok tömege sorakozott husángokon feláldozva a szemem előtt. A döbbenettől alig kaptam levegőt.
Feketekos (harahusza) áldozati liget. (Sántha István felvétele Nyugat-Burjátföldön 1993 januárjában)
Később, évek múltán nekem is alkalmam adódott, hogy egy ilyen szertartáson részt vegyek. A nagy betegségben szenvedő embereknek kell két-három évente feketekos áldozatot bemutatni az alvilág urának. A szertartás komolyságát és tikosságot jelzi, hogy a fekete (hideg) sámánizus lényege a tét, az élet és halál kérdése, amikor egy ügyes fekete sámán ki tudja cserélni a lelkeket, és nem az hal meg, akinek meg kellene, és így az maradhat életben, akinek tulajdonképpen meg kellett volna halnia. Ez egy (fekete) szertartás célja.
Feketekos (harahusza) áldozati állat feláldozandó része – az áldozati állat bőre nem szétbontva légutaktól és a tüdőtől, egy egységet alkotva. (Sántha István felvétele Nyugat-Burjátföldön 2000 őszén)
Az élet nagy titka a halál mellett a születés. A dolog komolyságára jellemzően, míg a halállal kapcsolatos szertartásokon, ha nagy nehézségek árán is, de részt tudtam venni, addig a születéssel kapcsolatos ritualékre sose kaptam engedélyt, még a legközelebbi barátom családjától sem, akik maguk is jól ismertek engem, együtt éltem velük.
A feketekosokat és kecskebakokat itt történetesen a születésért felelős sámánnőnek (töödej) áldozták fel azok a nők, akik nem tudtak teherbe esni. Ez a sámánnő, (halhin basagan) az életben egy könnyűvérű nő volt, akinek nem lehettek az életben gyerekei és akinek szörnyű, tragikus halállal kellett meghalnia. Így lett halála után sámánnő és gazdaszellem, aki a gyerekek születéséért felelős.
Weboldalunk cookie-kat használ, hogy jobb böngészési élményt kínáljon a felhasználóknak és emlékezzen beállításaira abban az esetben, ha később visszatér oldalainkra. Az „Elfogadás” gombra kattintva hozzájárul az összes süti használatához. Részletes beállításokhoz kattintson a Testreszabás linkre.
Ez a weboldal sütiket használ az Ön élményének javítása érdekében, miközben Ön a webhelyen navigál. Ezen cookie-k közül a szükség szerint kategorizált sütiket az Ön böngészője tárolja, mivel elengedhetetlenek a weboldal alapvető funkcióinak működéséhez. Harmadik féltől származó sütiket is használunk, amelyek segítenek elemezni és megérteni, hogyan használja ezt a weboldalt. Ezeket a cookie-kat az Ön böngészőjében csak az Ön beleegyezésével tároljuk. Önnek lehetősége van ezekről a sütikről is lemondani, azonban ezeknek a sütiknek a kikapcsolása hatással lehet böngészési élményére.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checbox-analytics
11 months
A sütit a cookie-k felhasználói beleegyezésének tárolására használják az "Analitika" kategóriában.
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checbox-others
11 months
A cookie-t az "Egyéb" kategóriába tartozó sütik felhasználói hozzájárulásának tárolására használják.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.