Cirkuszi virtuális valóság
A januárban megrendezésre kerülő 14. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztiválon rendhagyó technikai újdonsággal, a cirkuszok közül elsőként egy virtuális valóság játékkal várjuk a látogatókat. Milyen élményben lehet részük azoknak, akik kipróbálják a valósághű élményt? Hogyan készült az egyedi fejlesztés és milyen területeken profitálhat az emberiség a virtuális valóságból? Interjú Szabó Andrással, a Code and Soda szoftverfejlesztő cég vezetőjével.
A kötéltáncos virtuális valóság játék egyedülálló, jól tudom?
A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ a január 11-én kezdődő, Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztiválra érkezőket, egy igazán különleges élménnyel szerette volna meglepni: a virtuális valóság programnak hála a látogatók a kötéltáncosok bőrébe bújva átélhetik, milyen érzés 7 méter magasan egyensúlyozni. Ez egy teljesen új fejlesztés, amit az elejétől fogva a Nemzeti Cirkuszművészeti Központ számára alkottunk, folyamatosan konzultálva a cirkusz vezetőségével és az ott dolgozó szakemberekkel.
VR játékokra szakosodtatok ezek szerint?
Nem elsősorban. A Code and Soda egy jelenleg tízfős, szoftverfejlesztő magyar vállalkozás, de foglalkozunk virtuális valósággal is. Örömmel tölt el, hogy az első, cirkusz számára készített virtuális élményjátékot mi készíthettük el.
Milyen kihívások elé állított titeket a cirkuszi világ virtuális térbe való helyezése?
Gyermekként én is sokat jártam a Fővárosi Nagycirkuszba, de felnőttként erre kevesebb lehetőségünk adódott. Szerencsénkre az intézmény a pandémia idején is tartott előadásokat, amelyeket online formában is elérhetővé tettek. Ezáltal lehetőségünk nyílt bepótolni a cirkusz nélkül töltött éveket. Ez nagy segítség volt, hisz először le kellett modelleznünk a Fővárosi Nagycirkusz belső terét. A részletek mellett arra is ügyeltünk, hogy megfelelően visszaadjuk a már ismert teret, azaz a manézst és a cirkuszi hangulatot. Miután ezzel megvoltunk, hosszan teszteltük mit élhet át egy kötéltáncos, milyen érzés a kötélen állni, haladni, hiszen ez adja az élmény lényegét.
Nagyon fontos számunkra, hogy minőségi munkát adjunk ki a kezünkből, ezért a viszonylag szűkre szabott határidő ellenére is emberfeletti munkával, de sikeresen teljesítettük a projektet.
Hogy néz ki a gyakorlatban ez a virtuális valóság játék?
A tapasztalataink összesűrítésével a lehető legkényelmesebbé és felhasználóbaráttá tettük a játékot, ami a fesztivál teljes ideje alatt, a Fővárosi Nagycirkusz előtti gömbsátorban várják majd a látogatókat. A játékot egyszerre egy ember használhatja, akit hostessek fognak segíteni. A játékosok kapnak egy virtuális szemüveget, amely szinte teljesen becsapja az érzékeket. A szemüveghez nem csatlakoznak kábelek, ezért viszonylag szabad mozgást tesz lehetővé, miközben el kell jutniuk a kötél egyik végétől a másikig. A szemüveghez fejhallgató is tartozik: a mutatványt a Fővárosi Nagycirkusz zenekara kíséri – pont, mint a valóságban – és sokak kedvence, Maka Gyula bíztatja a bátor vállalkozókat. A játék nem veszélyes, a valóságban nem sétálnak magasan, csak az agyukkal hitetjük el. Ráadásul a látogatók választhatják ki a virtuális magasságot, így a tériszonyosoknak sem kell aggódniuk.
A virtuális valóság egyre nagyobb teret hódít a világban. Hasznára válik az emberiségnek?
Úgy gondolom, hogy a virtuális valóság már az életünk része, de nem tudom megjósolni, hogy hogy ez milyen sebességgel és milyen formában fog elterjedni. Ez a technika még egy korai, kísérletező fázisban van, de már látszik, hogy a szórakoztatás élménye mellett a show business-ben, az oktatásban és a különböző tudományok terén is igen nagy hasznát vehetjük.
Szekáry Zsuzsanna