Fénytechnikai megújulás és kulisszatitkok – Interjú Szimeiszter Balázs fénytervezővel
A 2020. július 18-tól látható új műsorunkban egy varázslatos utazáson vehetnek részt a cirkusz- és a képzőművészetek szerelmesei. A múzeummá alakuló manézsban látható élő és élettelen műalkotásokhoz és a káprázatos artistaszámokhoz nagyban hozzájárul a teljesen megújult művészi világítás. Az innovatív technikai újdonságokról és a világítástechnika rejtelmeiről kérdeztük Szimeiszter Balázs fénytervezőt.
A hosszúra nyúlt leállási időszakban teljes megújuláson és korszerűsítésen esett át a Fővárosi Nagycirkusz művészi világítása. Mit jelent ez pontosan?
A szcenikai és világítási betáplálási mezőtől egészen a flexibilis digitális dimmerekig fel lett újítva a teljes hatásvilágítási rendszer a manézsban. Kicserélték az 1971-ben beépített fényszabályozást biztosító berendezéseket. Az analóg technika teljesen digitálissá lett alakítva, ennek köszönhetően Magyarország egyik legkorszerűbb eszközparkja került telepítésre.
A fénypáholyba bekerült egy új fényszabályozó berendezés is, ami ma a világon az egyik legmodernebb készülék. A grandMA 3-as fényvezérlő berendezés beszerzése elterjedtségéből adódóan jelentősen megkönnyíti az esetlegesen befogadott külső produkciók lebonyolítását is.
A világítási géppark is le lett cserélve még tavaly decemberben, ugyanis ez egy fokozatosan felépített és tervezett felújítás volt, most pedig ki lett építve hozzájuk a háttér, a flexibilis dimmerek és a betáprendszerük.
A hang- és fénypáholy is teljesen fel lett újítva, belsőépítészeti munkálatokat végeztek. Például a régi padlószőnyeg helyett új, antisztatikus padlószőnyeg és a fénypult méretéhez igazított új bútorzat került be, amin kényelmesen elhelyezhető a videó- és ledfalvezérlés is. A hatásvilágítás felújítását Pánczél Lajos indítványozta és felügyelte.
Az új hatásvilágítási rendszer még különlegesebb élményt nyújt a közönségnek
Ebből mit érzékel majd a közönség a Tündértánc – Nővarázs – Cirkuszi tárlatvezetés című műsor alatt?
Minden produkciónak más a koncepciója, ezért a fényvetők elrendezése is más, tehát nem mindig ugyanazokkal a világítási pozíciókkal dolgozunk. Világítástervezőként tudnom kell, hogy melyik fényvető mit tud, és hova kell rakni a megfelelő hatás elérése érdekében. A Tündértánc – Nővarázs című darab koncepciójának megfelelően át is pakoltuk az egész gépparkot, mert másfajta igényeket kell kiszolgálni, mint az eddigi produkcióknál.
Minden fényvetőnek megvan a specifikációja és tudni kell, hogy melyik mit tud és hol legyen. Mivel a darab középpontjában a cirkusz- és a képzőművészetek állnak, ezért a világításnak is alkalmazkodnia kell ahhoz a finom szépséghez és értékekhez, amelyeket a műsor közvetíteni fog.
Mi akkor dolgozunk jól, ha a közönség nem veszi észre, hogy világítottunk, csak érzi azt az érzést, amit meg akartunk jeleníteni. A mai világban minden csatornán elképesztően erős látványelemeket kapunk, így nehéz a mai kor közönségét lesokkolni a látvánnyal, ezért nem is ez a célunk. Hanem az, hogy a darabban megjelenő érzésvilágot minél jobban erősítsük, és a világítással olyan érzelmi töltetet adjunk, ami által a közönség úgy érezze, hogy összességében egy pompás műsort látott.
A Fővárosi Nagycirkusz harangkupolája is megújult.
Jelenleg gőzerővel zajlanak az új műsor próbái. Ez mit jelent a gyakorlatban a fénytárnak és a fénytervezőnek?
A fénytechnikusok elsősorban művészeti igényeket szolgálnak ki. A színházi világítás esetében általában csak a rendezővel és a díszlettervezővel folytat megbeszéléseket a fénytervező. A cirkusz világában viszont van egy rendező, valamint több artistaművész, ezért mindannyiuk igényének meg kell felelnem. Így olyan, mintha az embernek számtalan főnöke lenne.
Nem lehet előre dolgozni, mert nem tudom, hogy egy adott művésznek mire van szüksége, pontosan hol fog mozogni, hova kerülnek a rekvizitek, valamint az is fontos szempont, hogy ne zavarja őt a világítás. Ezért nagyon fontos, hogy részt vegyek a próbafolyamatban és folyamatosan konzultáljak nemcsak a rendezővel, hanem a fellépőkkel is.
A fénypult programozása gyakorlatilag egy IT programozás, hihetetlen mennyiségű paramétert kell rögzíteni egy számítógépes felületen. Ez időbe telik, de nem várhatom el, hogy az artista órákig lógjon a trapézon, mire megtalálom és beütöm az adott lámpa pozícióját, ezért gyorsan kell dolgozni.
Fontos, hogy az egész műsort a fények szempontjából összefésüljem, hogy egységes legyen. Ebben a Tündértánc – Nővarázs című műsorban rengeteg segítséget kapok a rendezőtől.
Szekáry Zsuzsanna
fotó: Urbán Ádám