Franco Dragone: kozmikus energia földön, égen
Franco Dragone (1952. december 12. – 2022. szeptember 30.) olasz származású belga színházi rendező, a Cirque du Soleil egyedülálló cirkusz-színházi stílusának megalkotója, nagyszabású színházi előadások létrehozója, a tánc, a cirkusz, a technológia, a zene és a víz sajátos ötvözésének mestere. A világ egyik legkeresettebb művészeti vezetőjeként vallotta: „Minden apróságot, még a leghétköznapibbat is újra felfedezhetjük a képzelettel, mintha egy gyermek szemén keresztül látnánk.”
1952-ben született Cairanóban, egy dél-olaszországi kisvárosban. Hétéves korában családjával a belgiumi La Louvière bányavidékére költözött, mivel szülei szénbányában dolgoztak. Apja egy olyan líceumba íratta be őt, ahol sokoldalúan képezhette magát és szabadon választhatta meg az érdeklődési körét. Dragone a művészeteket választotta. A mons-i konzervatóriumban tanult drámát, ahol beleszeretett a commedia dell’arte-ba és a politikai színházba. Ekkor alkotta meg először saját műveit: a körülötte élők bánatát és álmait fordította át érzelmekkel teli, élő műalkotásokká. Pályafutását színészként kezdte, majd színházi és filmrendezőként dolgozott, és a színpadra állítást, a színházi vizuális kifejezést hamarosan már tanította is.
Az 1980-as években költözött Kanadába. Montrealban Guy Caron, a Nemzeti Cirkusziskola igazgatója meghívta őt, hogy tartson workshopokat az iskolája diákjainak és tanárainak. Dragone rendezte a cirkusziskola tanév végi előadását. Guy Laliberté 1984-ben, amikor megalapította a Cirque du Soleil-t, látta Dragone egyik előadását. 1985-ben Guy Caron, majd Franco Dragone is csatlakozott a Cirque du Soleil alkotói csapatához.
1985 és 1998 között Dragone, mint kreatív művészeti igazgató rendezte a Cirque du Soleil szinte összes rangos műsorát, többek között: Le Cirque Réinventé, Nouvelle Expérience, Saltimbanco, Quidam, Mystère, Alegria, O és La Nouba, miközben jelentős szerepet játszott a színházi és cirkuszi előadások egyedülálló ötvözésének kialakításában. Ismertsége nagymértékben megnőtt, miután megrendezte és bemutatta a Cirque du Soleil Mystère című produkcióját Las Vegasban, amellyel beépítette a cirkuszművészetet az amerikai szórakoztatóiparba, és ezzel megváltoztatta a Las Vegas-i produkciók jellegét. Mára világszerte közel 100 millió ember látta Dragone komplex alkotásait: cirkusz-színházait, musicaljeit, klipleit, mozifilmjeit és show-műsorait.
2000-ben megalapította saját cégét, a Franco Dragone Entertainment Groupot, amely kiemlekedően sikeres produkciókat hozott létre, mint pl. 2003-ban A New Day… című előadást Céline Dion főszereplésével a Las Vegas-i Caesars Palace-ban, vagy 2005-ben a Le Rêve című előadást a Wynn Las Vegasban – utóbbi showban főként tornász sportolókat szerepeltetett, és egyedi tervezésű vízi színpadot és búvár szereplőket is használt. 2010-ben, korábbi vízi színpadi tapasztalataira építve, megrendezte a The House of Dancing Water című makaói show-t, amely a világ legnagyobb vízi produkciója. A kifejezetten a vízi produkció céljaira épített, 30 méter belmagasságú, 2000 férőhelyes állandó színházban működő showban mintegy 70 táncos, úszó, akrobata előadóművész szerepel, tűz-, víz- és légköri effektek kíséretében. 2012-ben az Antwerpeni Egyetem doktori címet adományozott Franco Dragone számára, a színházművészet innovatív és kozmopolita megújítása elismeréseként.
Franco Dragone nem csupán a Cirque du Soleil, hanem az egész világ színház- és cirkuszművészetének páratlanul nagyhatású és egyedülállóan kreatív stílusépítésze, a tánc, a cirkusz, a sport, a technológia, a zene, a tűz és a víz ötvözésének legkiválóbb mestere volt. Színházi produkcióiban valamennyi érzéket, őselemet igyekezett vizuális nyelvvé alakítva megidézni. Művészi kifejezőeszközeit folyamatosan fejlesztette és változtatta annak érdekében, hogy minden újabb előadásával láthatóvá tegye a láthatatlant, és egyedi élményt nyújtson a nézők számára.
Nagyszabású műsoraiban jóval túllépte a megszokott kereteket, szó szerint feszegette a lehetséges határait. A La Perle-ben például, amely Dragone első állandó show-ja volt a Közel-Keleten, olyan mutatványok szerepeltek, hogy “az előadók óránként 15 kilométeres sebességgel repültek át a színpadon, mielőtt 25 méteres magasságból a 860 négyzetméteres medencébe ugrottak, és látszólag eltűntek, hogy másodpercekkel később visszatérjenek a szárazföldről”. Szakértők szerint a 2,7 millió liter újrahasznosított vizet tartalmazó színpad létrehozása mérnöki bravúr volt, mivel arról kevesebb mint egy perc alatt leengedhető volt a víz a szárazföldi mutatványokhoz.
Franco Dragone néhány nappal ezelőtt utazott Egyiptomba, egy új produkcióhoz keresett megfelelő történelmi helyszínt. Váratlanul szívrohamot kapott, és egy kairói kórházban meghalt. Egyik legújabb műsora, a kínai Xishuangbannában futó The Dai show képeivel tisztelgünk művészete előtt – méltóképpen ahhoz, ahogyan Franco Dragone tisztelgett ezzel a produkcióval a dai emberek világa előtt. Azok előtt, akik harmóniában élnek a természettel, akik ápolják az ősök legendáit, akiknek a világa összeköt minket a kozmosszal.
Joó Emese főmuzeológus
Borítókép: Ennio Cameriere