Különleges trükkök és szenvedély a porondon – Villáminterjú Nagy Ferenccel
A Rolling Wheel – Németh Zsófia és Nagy Ferenc – „röhnrád”, duplakarikaszámmal lépnek fel a Dinasztiák című műsorunkban. Villáminterjúnkban a duó férfi tagját kérdeztük a zsáner történelmi eredetéről és szenvedélyes produkciójuk különlegességeiről.
2008-ban végeztetek a Baross Imre Artistaképző Intézetben röhnrád szakon. Miért ezt a zsánert választottátok?
Amikor bekerültem az artistaképzőbe, fogalmam sem volt róla, hogy mi az a röhnrád, de mivel szinte az összes zsáner alapjait megtanították, ezért egyszer csak azt vettem észre, hogy be van írva a heti próbarendbe, hogy jelen kell lennem a röhnrádórán. 2005-ben öten kezdtük el tanulni négy lánnyal. Zsófi magától választotta, mert megtetszett neki, de én is hamar megszerettem.
A röhnrád egy német úriember, Otto Feick találmánya, aki egy kovács fia volt, és először gyermekként kísérletezett rönhrádszerű eszközzel, amit 1925-ben szabadalmaztatott, és egy év múlva kapta a röhnrád elnevezést. Hamarosan más országokban is nagy népszerűségre tett szert, versenyeket is rendeztek, és az 1936-os berlini olimpián is bemutatták 120 tornász segítségével. Hamarosan a cirkuszművészetben is elterjedt a használata. Az angol nyelv German wheel-nek nevezi, innen ered a művésznevünk is.
Mi a számotok különlegessége?
A sport területén általában unalmas, amit a röhnráddal csinálnak, jobbra-balra gurulnak és különböző formákat csinálnak a kerékben. Nekem viszont az volt az elképzelésem, hogy olyasmit valósítsak meg, amit soha nem láttam másoktól. Ezért kevertem az akrobatikát, az egyensúlyérzéket és a szertornát. Másoknál általában az szokott a trükk lenni, hogy állnak a karika tetején és egyensúlyoznak. Én viszont arra gondoltam, hogy mi lenne, ha tartanék még valakit a vállamon, mert attól lenne igazán jó ez a trükk. Tudtommal még senki nem állt fejen kéz nélkül a röhnrád tetején, ezért összesen másfél évig gyakoroltam ezt a trükköt először a földön, majd a röhnrádon.
A szám koreográfiája egy nagyon jó barátomtól, mentoromtól, Kovács Tibor balettművésztől, a Magyar Táncművészeti Egyetem tanárától származik. Elmondtuk, hogy milyen koncepciót szeretnénk, ő pedig minden mozdulatot ránk formált. Én a porondon kívül is hasonló habitusú karakter vagyok, Zsófi viszont egy csendes, visszahúzódó, alázatos ember, aki mindenkiben a jót látja. Abszolút kiegyensúlyozzuk egymást nemcsak a porondon, hanem az életben is.
Szekáry Zsuzsanna
Fotó: Urbán Ádám