Különleges zenei motívumok a Fővárosi Nagycirkusz legújabb műsorában
Július 18-tól látható a Fővárosi Nagycirkusz legújabb műsora, amely nem mindennapi utazásra hívja a kikapcsolódni vágyókat a cirkusz-és a képzőművészetek, valamint a zene varázslatos világába. A rendhagyó műsor zenei aláfestéséről beszélgettünk a Magyar Ezüst Érdemkereszttel kitüntetett Szakál László, zenekarvezetővel.
Milyen koncepcióra épül a Tündértánc – Nővarázs – Cirkuszi tárlatvezetés című műsor élő zenéje?
Az új műsor a női lét különböző aspektusait és a nőiséget helyezi előtérbe a cirkusz- és a képzőművészetek segítségével. A címe tökéletesen magába foglalja azt, amiről szó lesz az előadásban. Nyolc nőalakot ábrázoló világhírű festmény, valamint a legkülönbözőbb életkorú és élettörténetű szobrok jelennek meg a múzeummá avanzsálódott manézsban, így egy izgalmas kerettörténetben jelennek meg az artistaszámok.
Az új műsorok előtt Pál Dániel Levente dramaturggal közösen át szoktuk beszélni a kerettörténetet és a hozzá kapcsolható zenéket. Mivel egy képtárban barangolunk, adta magát, hogy Mogyeszt Petrovics Muszorgszkij orosz zeneszerző legismertebb, 1847-ben komponált zongoraciklusából a Promenade legyen a visszatérő motívum, ami elválasztja az egyes képeket és a hozzájuk kapcsolódó artistaszámokat.
Nagyon izgalmas feladat volt a zenekar számára, hogy ezt a szép és értékes zenét többféle stílusban átdolgozzuk, és mindig valahogy másképpen idézzük vissza a darab folyamán.
A Promenade témát megmutatjuk az eredeti verzióban, aztán kicsit kiszínezve nagyfilmzenei verzióban, lesz hatnyolcados, jazz-waltzeres, lesz egy egészen progresszív, alternatív már-már free jazz és egy fugetta verzióban.
Zenei vezető: Szakál László
Zenekar: Bálint Károly (zongora), Duka Tibor (basszusgitár),
Lakner Gábor (szopránszaxofon), Mátyus Attila (dob),
Nyári Gábor (hegedű), Oláh Antal (tenorszaxofon), Pipís Zoltán (trombita)
Milyen hangszerek szólalnak meg a darabban?
Az alapfelállással játsszunk: a nézők hallhatnak alt szaxofont, tenor szaxofont, trombitát, hegedűt, dobot, két elektromos zongorát és egy basszusgitárt, aminek a megszólaltatója időnként bőgőzni is fog.
Tavaly év végén modernizálták a Fővárosi Nagycirkusz hangszerparkját. Ez a nézők füle számára is észrevehető lesz?
Igen, ugyanis a legújabb Yamaha zongorákat szereztük be. Ezeken az elektromos zongorákon egy templomi kórus is meg tud úgy szólalni, hogy aki nem szakmabeli, nem mondja meg a különbséget, hogy igazi énekhangot vagy zongorát hall. Elképesztő, hogy manapság mire képes a modern technika. Mi is próbálunk haladni a korral, úgyhogy elég sok modern effektet használunk majd az előadásban.
A képzett zenészekből álló zenekar Muszorgszkij zongoraciklusának Promenade témáját többféleképpen is átdolgozták a Tündértánc- Nővarázs – Cirkuszi tárlatvezetés című darabhoz.
Ezáltal új lehetőségek nyílnak meg a zeneszerzést és a zenei repertoárt tekintve?
Az eszköztár azáltal szélesedik, hogy sokkal több mindenhez mer nyúlni az ember. Nyilván egy nyolctagú zenekarba nem mindig ülhet be egy hárfás vagy egy fagottos, amikor csak egy dal erejéig lenne rájuk szükség. Az új zongorák hangszínei azonban megoldják ezt a problémát, mive olyan elképesztő minőségben szólalnak meg, hogy öröm használni őket.
Szekáry Zsuzsanna
Fotó: Urbán Ádám