Ötvözni és közelíteni egymáshoz a cirkusz-és táncművészetet – Interjú Fejes Kitty tánckarvezető-koreográfussal
Mitől unikális a Fővárosi Nagycirkusz balettkara? Milyen elvárásoknak, hagyományoknak és újításoknak kell megfelelniük? Hogyan lehet ötvözni a cirkusz- és a táncművészetet? Milyen módszerekkel és irányokba képzik tovább magukat, és miért elengedhetetlen a szerepük a cirkuszi előadásokban? Fejes Kitty-vel, a Fővárosi Nagycirkusz balettkarának egyik vezetőjével és koreográfusával beszélgettünk.
Tavaly ősszel újjáalakult a Fővárosi Nagycirkusz balettkara. Miért volt erre szükség és mi a táncművészek feladata az előadásokban?
A Fővárosi Nagycirkusz a világ egyik legnevesebb kőcirkusza, amely egész évben több különböző, világszínvonalú előadást mutat be a közönségnek. Az intézmény már az 1971-es újranyitásakor olyan balettkarral rendelkezett, akik sokrétű képzettségüknek köszönhetően tovább emelték az artista produkciók fényét és nemzetközi hírnévre tettek szert. Tehát a helyszín és a hagyományok köteleznek, hogy újra olyan balettkarunk legyen, melynek tagjai jártasak a műsorok eltérő koncepciójához illeszkedő stílusirányzatokban.
A cirkusz-és a táncművészet a modern cirkusz kezdete óta összhangban van egymással. A táncosok néha egy trükk vagy egy zsánerprodukció kiegészítéseként, díszítéseként, néha pedig két produkció közötti önálló, átkötő számként jelennek meg a porondon. A maximumot kell nyújtaniuk, ami nagyon nehéz, mert az artistaművészekhez hasonlóan a táncművészek is egy területre szakosodnak, a Fővárosi Nagycirkuszban viszont számtalan műfajra nyitottnak kell lenniük. A tizenkét tagú balettkarunk közül vannak, akik a latin tánc, mások a versenytánc vagy a modern tánc területértől érkeztek és értek el kiemelkedő – világ-és Európa bajnoki – eredményeket.
Milyen műfajokban kell otthonosan mozogniuk?
A show táncok, a latin táncok, a revütáncok ismerete alapvető elvárás egy cirkuszi balettkar esetében, viszont mostantól még inkább teret kap a kortárs tánc, ami által olyan elemeket kell elsajátítaniuk, ami eddig idegen volt a számukra.
Úgy tudom, hogy emellett néhány hónapja artista zsánereket is elkezdtek tanulni.
Így van, Pósfai Zoltán irányításával a Művésztelepen heti pár alkalommal, személyre szabottan gyakorolnak olyan zsánereket, mint a levegőkarika, a golyón sétálás és zsonglőrözés, az egykerekűzés vagy a páros balanszgyakorlatok. Jelenleg még teszteljük, hogy kinek, milyen zsáner illeszkedik leginkább a testalkatához és a fizikumához. A táncosoknak nincs könnyű dolguk, mert a napi tánctréningek és fellépések között erre is időt kell szakítaniuk.
Azt szeretnénk elérni, hogy ne váljon teljes mértékben ketté az artista- és a táncos szám, hanem egy nagyon finom átjárás legyen a két világ között. Manapság az artistaművészek sem csak a trükköket mutatják be egy-egy kiállással, hanem komolyan megkoreografált, táncos betétekkel fűszerezett produkciókat mutatnak be. Ezért úgy gondoljuk, hogy a táncművészeknek is egy-egy artista elemet elsajátítva ötvözniük és egyúttal közelíteniük is kell egymáshoz ezt a két izgalmas művészeti ágat. Természetesen nem törünk artista babérokra, a táncosok megmaradnak az egyszerűbb kunsztoknál.
Hogyan fogadta a balettkar ezt az új kihívást?
Először megrettentek, hogy nekik kell lengeni a trapézon és bonyolult trükköket bemutatni, de erről szó sincs. Viszont nagyon sok alaptechnikára meg lehet őket tanítani. Rendkívül élvezik, hogy már tudnak három karikával dobálni anélkül, hogy folyamatosan leesne, vagy felemelkednek a levegőbe karikán és néhány elemet összekötve be tudnak mutatni egy kisebb koreográfiát. Ez egy hatalmas dolog, mert ha valaki soha életében nem végzett a levegőben biztosítókötél nélkül ilyen mutatványokat, nem is tudja, hogy milyen félelmetes. Apránként haladunk és emeljük őket egyre magasabbra, hiszen az erejük és a hajlékonyságuk megvan hozzá, még egy kis bátorságot és sok-sok gyakorlatot kell szerezniük.
A balettkar nemrég egy workshopon is részt vett. Milyen új tudásra tettek szert a táncművészek?
Az egyhetes intenzív, nyári workshopunkra vendégelőadókat is hívtunk és igyekeztünk a legkülönbözőbb műfajokból – hip-hop, modern tánctechnika, ritmikus alapú néptánc alapú funky, jazz, emeléstechnika, partnering – egy átfogó képzést nyújtani. Erre azért van szükség, hogy minél több stílussal találkozzanak, és a műsorok rendezői koncepcióihoz alkalmazkodva felkészültek legyenek és teljes erőbedobással tudjanak dolgozni. Bár a táncművészeink nagyon elfoglaltak, igyekszünk nem túlterhelni őket és időt biztosítani a regenerációra.
Mik a balettkar tervei a közeljövőben?
Az őszi workshopon ismét készülünk a táncosoknak valami újdonsággal, például beemeljük a programba a néptáncot is, ami szintén egy új kihívást jelent majd számukra. Valc Szabolcs tánckarvezető társammal elkezdtük a balettkar felkészítését a karácsonyi műsorra, miközben folytatják az artista zsánerek gyakorlását a Művésztelepen is.
Szekáry Zsuzsanna
További interjúkat és híreket ide kattintva olvashatnak.