Hivatalos sajtótájékoztatóval vette kezdetét az első Almati Nemzetközi Cirkuszfesztivál
A sajtótájékoztatón a hivatalos bevezetőket követően a társadalmat foglalkoztató komoly kérdések is felmerültek. Fekete Pétert, a CECA – Közép-európai Cirkuszművészeti Szövetség elnökét, az ECA – Európai Cirkusz Szövetség vezetőségi tagját, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatóját arról kérdezték, hogy az európai állatvédelmi helyzet kapcsán milyen tendenciák tapasztalhatók Európában és nem tartja-e félőnek, hogy az internet, az online jelenlét világában az emberek elfordulnak a cirkusztól?
Fekete Péter a rangos szakmai plénum és az újságírók előtt kifejtette: a cirkusz nem az a hely, ahol bántják az állatokat, sokkal inkább egy olyan helyszín, ahol meg tudjuk tanítani a gyerekeinket a felelős állattartás szabályaira. Arra, hogyan kell együtt élni az állatokkal, gondozni őket, nem utolsó sorban pedig rávezet, hogy igen komoly felelősség a megszelídített állatok ápolása, ellátása, életterük figyelmes, gondos fenntartására.
A főigazgató Antoine de Saint-Exupéry: Kis herceg című művének egyik fontos mondatát idézte: „Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél.” Felelős állattartóként ezt mindannyiunknak kötelessége betartani – vélte.
Fekete Péter elmondta: a statisztikák szerint világszerte minden harmadik családban, Magyarországon pedig minden második családban tartanak állatot. A gyerekeinket meg kell tanítani, hogy mekkora felelősséggel jár befogadni egy élőlényt. A kötelezettség irányukba nem csak addig tart, ameddig vágytunk rájuk vagy ameddig először játszottunk velük. E tekintetben is jó példával járnak előttünk a cirkuszi trénerek, akik az egész életüket az állataikkal töltik. A cirkusz egy olyan hely, ahol nem bántják, hanem szeretik az állatokat, ezért ezektől a trénerektől el lehet tanulni az állatokkal való helyes bánásmódot – emelte ki a főigazgató.
Fekete Péter szerint a cirkuszokban évtizedes, gyakran évszázados tradíciókkal bíró családok hihetetlen tudást és tapasztalatot halmoztak fel az állatvédelem, az állattartás, valamint az állatokkal történő közös szakmai munka területén. Ismerik az állatokkal való együttélés minden csínját-bínját. Szükségünk van erre a tudásra, hogy továbbadjuk a felnövekvő generációknak a felelős állattartás alapjait – szögezte le.
Az internet és az online élet felerősödése kapcsán a főigazgató egyéni interjúban, újságírói kérdésre elmondta: a pandémia idején a cirkuszok kénytelenek voltak bezárni, online közvetítéseken követhették a nézők az előadásokat. Valóban komoly kérdés volt, hogy a vészhelyzet elmúltával visszatérnek-e a nézők az élő, megismételhetetlen, a pillanat varázsát jelentő műfajához, a pótolhatatlan élő cirkuszhoz? Az idő Budapesten bebizonyította, hogy az egy térben, egy időben megélt, katarzison alapuló művészeti élményre mindenkinek óriási szüksége és igénye van. A Fővárosi Nagycirkusz dübörög, az előadások telt házzal futnak. Kevés olyan cirkusz van a világon, ahol az év minden egyes hónapjában folyamatosan, heti öt napon át, napi két előadással, telt házzal futnak a műsorok. Ez a magyarországi cirkuszmegújítási folyamatok eredményességét bizonyítja, hiszen a cirkuszművészet társadalmi elismertsége kiemelkedően magas.
A főigazgató tapasztalata szerint az artisták produkcióit kiemelt figyelemmel és szeretettel kísérik a nézők, a művésztársak, a színészek, tánc- és zeneművészek pedig ugyanolyan tisztelettel tekintenek rájuk, gyakoriak a művészeti koprodukciók is.
Az cirkusz a puszta emberi erővel megvalósítható csoda, ahol legyőzhetjük a gravitációt, ahol bebizonyíthatjuk, hogy “képesek vagyunk repülni, szárnyalni”, legyőzhetjük a mélységet. Az ezekhez szükséges alapot az egymásra figyelés, a folyamatos gyakorlás és munka jelenti.
Ez a fajta hozzáállás bárki számára elsajátítható, ez az út mindenki számára nyitva áll. A cirkusz a bizonyíték arra, hogy lehetetlen nem létezik és ha az álmaink megvalósításáról van szó, kitartással, eltökéltséggel, kellő akarattal mindent cél elérhető és megvalósítható.
Az élő műfajt sosem fogja legyőzni a virtuális világ, amely eleinte érdekesnek tűnik, ám hamar ráununk majd, hiszen egyre inkább az élő előadás semmihez sem fogható izgalmára vágyunk, ezt keressük! – zárta nyilatkozatát Fekete Péter Almatiban.
Az Almati Nemzetközi Cirkuszfesztiválon július 28-án az “A” műsor hivatalos zsűrizése zajlik, majd július 29-én a “B” műsor produkcióit értékeli a szakmai bizottság.
Az Almati Nemzetközi Cirkuszfesztivál zsűrijének tagjai:
- Maksat Zhaikov, a zsűri elnöke, a Kazah Állami Cirkusz igazgatója (Kazahsztán)
- Antonio Giarola rendező, az ANSAC (Cirkuszművészet Országos Szövetsége) elnöke, a CEDAC (Veronai Cirkuszművészeti Dokumentációs és Oktatási Központ) elnöke, a “Proeventi” művészeti igazgatója. (Olaszország)
- Fekete Péter, a CECA – Közép-európai Cirkuszművészeti Szövetség elnöke, az ECA Európai Cirkusz Szövetség vezetőségi tagja, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója (Budapest, Magyarország)
- Jerik Zholzhaksynov, a Kazahsztán kitüntetett művésze, a “Stolichniy Circus” (Kazahsztán) főigazgatója
- Stefan Ballak A “Winterzauber Event UG” karácsonyi cirkuszi előadások szervezésével foglalkozó cég igazgatója (Németország)ű
- Bakhtiyor Rakhmatullozoda, Tádzsikisztán kitüntetett művésze, a “Tádzsik Állami Cirkusz” főigazgatója (Tádzsikisztán)
- Veneta Stefanova A “Stefany Art Agency” igazgatója (Bulgária)
- Sergey Rastorguev, Az Orosz Föderáció és az RS(Ya) kitüntetett művésze, a “Marfa és Szergej Rastorgujevről elnevezett Szahai Köztársaság (Jakutföld) Állami Cirkuszának művészeti igazgatója (Jakutföld)
- Elena Petrikova Az Orosz Föderáció kitüntetett művésze, az Udmurt Köztársaság népművésze, az Orosz Állami Cirkusz Társulat főigazgatója. (Oroszország)
- Farhad Bekmanbetov Az “A. Izibaevről elnevezett kirgiz állami cirkusz igazgatója” (Kirgizisztán)