Családi összhang egy elképesztő cirkuszi produkcióban – Interjú a Markin Family-vel

A többszörös cirkuszfesztivál-díjas Markin Family 6 év után tért vissza a Fővárosi Nagycirkusz manézsába, hogy újra elkápráztassák a közönséget a Melyiket a 9 közül? előadásunkban színvonalas perzs számukkal. Mi történt velük azóta? Hogyan él egy artista család? Mi a véleményük a cirkuszművészetben tapasztalható változásokról és Jókai Mórról?

Az elmúlt 6 év nagy része munkával telt, a család folyton új szerződéseket kapott különféle cirkuszokban. Ám Közép-Európa egyetlen kőcirkusza különleges helyet foglal el a szívükben. „Remek érzés visszatérni, a barátaimnak is mondtam, hogy ennek a cirkusznak különleges aurája van, egyszerűen megnyugtató itt lenni. Családias a légkör, a stáb pedig vérprofi. Más cirkuszokban kicsit nyögvenyelősen kezdődik a munkahét, de itt minden gördülékenyen megy. Örömmel tölt el minket, hogy újra felléphetünk ebben a világhírű cirkuszban” – mondja Markin Roman családfő.

Dima a perzsrúd tetején forgás közben
Fotó: Urbán Ádám

Dima 7 éves volt, amikor címszereplőként fellépett a Fővárosi Nagycirkusz Dima karácsonya című műsorában. Azóta megnőtt egy kicsit, ideje nagy részét tanulással és gyakorlással tölti. Budapesten alkalma nyílik a kikapcsolódásra is, a műsornak köszönhetően fiatal kollégái között sok új barátra tett szert.  A közismereti tárgyakat online oktatás során, édesanyja segítségével sajátítja el, a cirkuszművészeti képzését viszont az édesapja felügyeli.  „Dima igazán tehetséges és sokoldalú. Öt számban – emelő, handstand, rollabolla, trapéz, perzs – tud fellépni, szólóban handstand és egy trapéz produkcióval. Egy műsorban szinte lehetetlen lenne előadni az összes műsorszámunkat, mert nagyon megterhelő lenne fizikailag. A Fővárosi Nagycirkuszban is látható perzs számunk viszont idővel még egy taggal bővül majd, a kisebb gyermekünk is lassan elkezdi a gyakorlást” – mondja Roman, aki 17 évesen került kapcsolatba a cirkusz világával. Kiváló atlétaként felfigyelt rá a Nikulin Circus vezetősége, akik meghívták egy csoportos perzs produkcióba. A csoportvezető halála után viszont a csapat szétvált és Roman új gárdát toborzott, majd később a családjával közös produkciókra fókuszált.  „A mai napig tartom a kapcsolatot a Nikulin Circus volt vezetőjével, a mesteremmel, Leonyid Kosztjukkal, akinek rengeteget köszönhetek. Minden esetben kikérem a véleményét. Hatalmas örömmel töltött el, hogy gratulált, miután elküldtem neki a családi perzs számunkról készült videót, amelyben ritkaság számba menő, hogy egyszerre tartom a homlokomon egyensúlyozott rúd tetején a feleségem és a fiam” – meséli büszkén Roman, aki családjával is több nemzetközi cirkuszfesztiválon ért el sikereket.

Markin Roman a családját egyensúlyozza a homlokán tartott perzsrúdon. Óriási koncentrációt igénylő trükk mindhármójuktól
Fotó: Urbán Ádám

Felesége, Elena sem artistaművésznek készült, eredetileg fotográfus volt, de a tanulmányai befejeztével mégis a cirkusz világában találta magát. „Gyermekkorom óta imádtam a cirkuszt és amikor jött egy lehetőség, hogy én is részese lehetek ennek a csodálatos művészeti ágnak, azonnal igent mondtam! Roman tanított meg minden kunsztra és elkezdődött a közös, életre szóló cirkuszi kalandunk” – mondja Elena, aki a sok utazás, fellépés és gyakorlás mellett ügyel rá, hogy a család minőségi időt tudjon eltölteni egymással. „Igaz, hogy mi fordítva élünk, mint a legtöbb ember, ugyanis amikor mások ünnepelnek vagy kikapcsolódnak, mi akkor dolgozunk. A fellépések az elsők, de utána minden jeles eseményt megtartunk. Nem is tudnék elképzelni más életet. Sokkoló volt, amikor a pandémia alatt fél évre leállt az életünk és megszűnt a megszokott pörgés” – emlékszik vissza az apró termetű édesanya.

Dima Markin a Jászai Mari-díjas Fekete Péter rendezte darabban handstand produkciót is bemutat
Fotó: Urbán Ádám

A Jókai Mór novellája alapján készült Melyiket a 9 közül? előadással kapcsolatban a család egyetért, hogy egy szép és érdekes mesét állított Fekete Péter rendező a porondra. Megkapták a novella fordítását, és teljes mértékben magukénak vallják az üzeneteit, amit a manézsban is sikerül átadni. „Amikor elkezdtem a cirkuszi karrieremet, még elenyésző volt az összművészeti előadások száma. A mestereim a régi, trükk-központú iskolát képviselték. Viszont haladni kell a korral, mindig a közönség igényeit kell szem előtt tartani, és ha a klasszikus cirkuszi előadások már nem elégítik ki az elvárásaikat, akkor meg kell fűszerezni a műsorokat más művészeti ágak bevonásával. Szerintem nincs ezzel baj, elfogadom ezt, a rendezőkre bízom a koncepciót és követem az utasításaikat. Viszont a cirkuszi számokat kizárólag artista szemmel nézem. Lecsupaszítom róluk a zenét, a történetet és az egyéb körítést, mert a cirkuszi produkciók fokmérője számomra továbbra is a trükkök milyensége” – vallja Roman. Vajon előny vagy hátrány, ha egy artista a családjával lép fel? Roman szerint teljesen normális jelenség, ha egy artista izgul fellépés előtt, sőt, akkor van baj, ha nem teszi. Viszont az izgatottság helyét nem veheti át a félelem. „Bízom magamban és a családomban is. Minden trükköt kigyakoroltunk, egy fél pillantásból is tudjuk, hogy mire gondol a másik. Ezért nem olyan gondolatokkal lépünk porondra, hogy valami balul sül el hanem, hogy csodálatos pillanatokat okozunk a közönségnek, ők pedig nekünk. A cirkuszfesztiválokon különösen fel szoktunk töltődni életre szóló élményekkel. Az otthonunkban egy seregnyi kupa sorakozik a vitrinben és amikor rájuk nézek, úgy érzem, minden elértem, amit akartam” – mosolyodik el a robosztus testalkatú családfő.

 

Szekáry Zsuzsanna

További híreink