Elengedni a félelmeket és rálelni a belső gyermekre – Interjú Novákovics Noémi artistaművésszel
Novákovics Noémi is fellép a Melyiket a 9 közül? című összművészeti darabunkban, ahol János mester legidősebb gyermekét alakítja. Azonban hosszú út vezetett az előadásban látható, bámulatos vertikális kötél számig. Miért fordult a cirkuszművészet felé? Milyen kihívásokkal és félelmekkel kellett megküzdenie? Hogyan lehet szavak nélkül barátságot kötni? Hogyan alkotta meg a produkcióját, és mit tanít nekünk Jókai Mór?
A Pécsi Művészeti Gimnázium táncos tagozatának elvégzése után, 2018-ban jelentkeztél a Baross Imre Artista Akadémiára. Végül a táncművészet helyett miért fordultál a cirkuszművészet felé?
Négy évig jártam a táncművészeti iskolába, viszont az érettségre épülő szakképesítést már nem végeztem el. Imádom a mozgásművészetet, de valahogy a színházi világot és azt a fajta társulati közeget nem éreztem a magaménak. Ezért kiléptem ebből a milliőből, Budapestre költöztem és civil munkát végeztem, a vendéglátói szakmában helyezkedtem el. Két év múlva viszont elkezdett hiányozni a mozgásművészet, viszont valami újra vágytam, ezért eleinte csak hobbiként jelent meg az életemben a cirkuszművészet.
Szlávy Eszter Rúdsport Akadémiáján kezdtem el levegőkarikát és tissue-t tanulni két éven át. Nagyon lelkes voltam, hihetetlenül jól éreztem magam az órákon, a gyakorlatok is egyre jobban mentek és lassan belém férkőzött a gondolat, hogy főállásban is ezzel szeretnék foglalkozni. Ezért felvételiztem a Baross Imre Artistaképző Akadémia felnőtt képzésére, ahol elvégeztem a kétéves alapkurzust és a ráépülő művészképzőt.
Miért a vertikális kötélre szakosodtál?
A kurzus első fél éve alatt számos zsánerbe – akrobatika, egyensúly, zsonglőr, tánc- és színpadi mozgás, levegőszámok, színészet – belekóstoltunk, majd el kellett döntenem, hogy mit válasszak fő zsáneremnek. Eleinte a levegőkarika mellett tettem le a voksomat, de az egyik tanárom lebeszélt róla. Miután láttam egy tanulót, aki a szakmai óráján a kötélen gyakorolt, teljesen elvarázsolt és onnantól kezdve valóban nem volt kérdés, hogy mit válasszak. Dobos Helga lett a szakmai tanárom, aki nem csak a trükkök elsajátításában segített, de az artista élet egyéb megpróbáltatásaira is alaposan felkészített. A levegőkarikán történő gyakorlást sem hagytam abba, alkalmanként fel is lépek vele.
Milyen lemondásokkal jár az artista élet?
Eleinte tartottam attól, hogy az artista életvitel nem lesz számomra megfelelő. De, aki beleszeret a cirkusz világába, megszállottá válik és mindent alárendel a cirkuszművészetnek. Most már úgy gondolom, hogy bármilyen áldozat megéri, hogy porondra léphessek.
Amikor mások pihennek vagy az ünnepnapokat a családjukkal töltik, akkor mi dolgozunk. Meg kellett értetnem a családommal, hogy bár nagyon szeretném velük tölteni a karácsonyi vagy a húsvéti ünnepeket, de nem lehetek velük. Artistaművész vagyok, ezt szeretném csinálni, ezt az életformát választottam. A családom megértette, nagyon büszkék rám, amikor tehetik, megnézik a fellépéseimet.
Nem először lépsz fel a Fővárosi Nagycirkusz porondján, viszont ez az első cirkuszi szezonod Budapesten. Hogyan éled meg ezt az időszakot?
Valóra vált az álom, hogy szerződést kaptam ebben a rangos művészeti intézményben. Nyáron, három hónapon át a Fővárosi Nagycirkusz zánkai műsorában léptem fel, közben megismertem a társulat egy részét, most pedig a próbaidőszak alatt még több barátra tettem szert. Ráadásul a Melyiket a 9 közül? darab nagyon közel áll hozzám, mert a cirkuszművészet új, összművészeti vonalát képviseli. Nagyon izgalmas és megtisztelő, hogy a részese lehetek. A Jókai Mór novellája alapján készült előadásban János mester egyik gyermekét alakítom, a testvéreimet szintén artistaművészek formálják meg. Az Ukrajnából menekült artistanövendékek és a Mexikóból érkezett Medel Family tagjai nem beszélnek angolul, ezért eleinte komolyan gondolkodóba estem, hogyan fogunk kommunikálni egymással. Végül mégis teljesen egymásra tudtunk hangolódni és megértjük mit szeretne közölni a másik: nonverbálisan kommunikálunk, ez sok mókás pillanatot és nevetést hoz. Előtte soha nem gondoltam, hogy közös nyelv nélkül is ennyire össze tudok kapcsolódni másokkal és barátokká válhatunk.
Mennyit és hogyan gyakorolsz egy nap?
Amikor rendszeresen fellépéseim vannak, akkor a műsorokhoz illeszkedve alakítom ki az edzési rutinom. Fellépés előtt bemelegítek, majd az előadás után erősítő gyakorlatokat végzek a kötélen és nyújtással fejezem be az edzésprogramot. Ha épp nincs cirkuszi szerződésem, akkor naponta három órát töltök edzéssel. Bemelegítek és rávezető gyakorlatokat végzek a kötélen, amik segítenek a sérülések elkerülésében. Ezt követően minimum kétszer elpróbálom a számomat, aztán erősítek és nyújtok.
Mi volt az eddigi legnagyobb kihívás számodra ezen a pályán?
Először is az, hogy elengedjem a félelmeimet. Sokáig ragaszkodtam hozzá, hogy a produkcióm bemutatása közben legyen alattam a földön szivacs. Hiszen egy rossz mozdulat vagy szerelési hiba az életembe is kerülhet. Végül meggyőztem magam, hogy nem uralhatnak a félelmeim, másrészt a fellépést is körülményesebbé teszi, harmadrészt pedig a szivacs elvesz a produkcióból és a földi koreográfiából is. Most már teljes mértékben bízom magamban, nincs bennem félelem, mert már nem a föld jelenti számomra a biztonságot, hanem a rekvizitem (a szerk.: cirkuszi kellék, ez esetben a vertikális kötél). A Fővárosi Nagycirkuszban kiváló szakemberek dolgoznak, ezért a rekvizit felszerelése miatt sem kell aggódnom.
A másik nagy kihívás nemrég, a Budapest Varieté műsorában adódott. A rendezők, Eötvös Krisztina és Richter Szebasztián megértek, hogy alakítsam át a produkciómat úgy, hogy jobban passzoljon az előadás koncepciójához. Felvetették, hogy a táncbetéttel kezdődő, teljes produkciómat magassarkúban adjam elő. Soha nem viselek ilyen stílusú cipőt, de tetszett az ötlet. Eleinte nehéz volt megszokni, hogy magassarkú cipőben adjam elő a trükkjeimet, de mindig lehet egy kicsit újítani és tágítani a határainkat.
Mennyire tükröződik a kötélszámodban a saját lelked, habitusod?
Ez a produkció már teljes mértékben engem tükröz. Legutóbb a XIII. Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztiválon láthatott a Fővárosi Nagycirkusz közönsége, akkor tulajdonképpen az Artista Akadémiás vizsgaprodukciómat adtam elő. Bár a kunsztok nagyjából ugyanazok voltak, teljesen más stílusban és zenére mutattam be. Akkor a szakmától sok építő kritikát kaptam, hogyan javíthatnék rajta. Jó néhány álmatlan éjszaka és fejtörés után, egy hónapra elmentem Németországba, egy rövid cirkuszi szezonba. A fellépések mellett rá tudtam fókuszálni a produkcióm letisztítására. Először olyan zenét kerestem, ami azonnal megindít. Miután megtaláltam, a koreográfiára és a történetre koncentráltam. Szerettem volna egy kicsit nőiesebb számot megalkotni, lágyabbá és kifejezőbbé tenni, mert ettől művészet a cirkusz, hogy nemcsak egymást követő tornagyakorlatokat mutatunk be. A produkcióm a csalódás és az újonnan megtalált szerelem érzelmeit jelenítik meg, egyfajta köztes állapotot, amikor egy ajtó bezárul mögöttünk, egy másik pedig kinyílik.
Mi a véleményed a Melyiket a 9 közül? című darabról?
Számomra teljesen új élményt és kihívást jelent, hogy nem csak a produkcióm közben, hanem szinte a teljes előadás alatt János mester gyermekeként a manézsban tartózkodom. Szerettem volna kipróbálni magam különböző stílusokban és eltérő környezetben. A Jókai novellája alapján készült darabban rengeteg új élményt és tapasztalatot szerzek, például színészi feladataim is vannak. Újra rá kellett találnom a bennem lakó gyermekre, akit elnyomtam magamban. Felnőttként nem engedhetem meg magamnak, hogy egész nap felhőtlenül bohóckodjak, de az előadás alatt újra gyerek lehetek. A szerepem szerint én vagyok a legidősebb nővér, ami nem áll távol tőlem a valóságban sem, mert a húgomat a mai napig vezetgetem és támogatom, amiben tudom.
Először lépek fel úgy, hogy élő zenekar kísér, akik tovább emelik a produkcióm hangulatát, mert sokkal élettelibbnek érzem így, mintha felvételről szólna a zene. A Szakál László vezette zenekarral hamar összehangolódtunk, kölcsönösen figyelünk egymásra a műsor közben.
Ebben az előadásban nem csak egymást követik az artistaszámok, hanem komoly dramaturgiája és fontos üzenete van. Nem csak karácsony táján fontos, hogy megtaláljuk a belső egyensúlyunkat, békénket és felismerjük a valódi értékeket. Nem a külsőségek számítanak, hanem az, hogy mennyire gazdag a lelkünk, képesek legyünk szeretetet adni és kapni. Igazán örülök, hogy én is részese vagyok egy ilyen fontos üzenet átadásának, mert ha csak egyvalakiben mozdul meg a nézőtéren valami és egy szép élménnyel, gondolattal távozik, már boldog vagyok.
Szekáry Zsuzsanna