Franke&Franke vehette át az I. Almati Nemzetközi Cirkuszfesztiválon a Fővárosi Nagycirkusz különdíját
A legendás bohócpáros meghívást kapott a Fővárosi Nagycirkuszba. Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója közölte: nem azért láthat a közönség az előadásainkban ritkán bohócokat, mert nem kedveli őket, hanem azért, mert nálunk csak a legkiválóbb bohócok léphetnek porondra.
A főigazgató szerint a Franke&Franke olyan magas színvonalú produkciót adott elő, hogy együttműködést kezdeményezett a páros tagjaival.
Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója személyében magyar zsűritagja is volt az Almati Nemzetközi Cirkuszfesztiválnak. Kazahsztán legnagyobb városa idén először kapott lehetőséget az esemény megrendezésére.
Az I. Almati Nemzetközi Cirkuszfesztivál zsűrijébe európai és ázsiai országok magas rangú cirkuszművészeti szakemberei kaptak meghívást.
A Fővárosi Nagycirkusz különdíját Franke&Franke vehette át az I. Almati Nemzetközi Cirkuszfesztiválon
Anton Franke Oroszország egyik legjobb bohóca, harmadik generációs cirkuszi előadó.
Édesapja, Viktor Franke, a Szentpétervári Cirkusz menedzsere és igazgatója, a világ legnépszerűbb műsoraiban fellépő komikusok egyike.
A Franke komikus duó Svédországban, Svájcban, Oroszországban, Olaszországban, Ukrajnában, Kínában és Monacóban megrendezett nemzetközi cirkuszfesztiválokon is szerepelt és rangos díjakat nyert. Közvetlenül a Monte carlo-i Nemzetközi Cirkuszfesztivál után Anton lett az Év Bohócának járó Nemzeti Cirkuszdíj nyertese Moszkvában.
Anton gyermekkorában kezdte elsajátítani a bohócmesterség művészetét. Édesapja tanította és hat évesen, Moszkvában lépett először színpadra. 2006-ban diplomázott a Szentpétervári Állami Kulturális és Művészeti Egyetemen, mint színész és drámai rendező.
Anton és Viktor Franke a világ szinte minden szegletét bejárta, nagy sikert arattak Kínában, az Egyesült Államokban, Izraelben, Franciaországban, az Arab Emírségekben, Svédországban, Japánban, Svájcban, Finnországban, Oroszországban, Olaszországban, Németországban, Monacóban, Ukrajnában és Indonéziában. 2011-ben, 2012-ben és 2013-ban Franke fellépett a Ringling Brothers és a Barnum & Bailey Circus “The Greatest Show On Earth” című műsorában. Ez a legismertebb cirkusz az Egyesült Államokban.
A Fővárosi Nagycirkusz rendkívül nagy hangsúlyt fektet a cirkuszművészeti képzésekre annak érdekében, hogy folyamatosan, a Franke&Franke pároshoz hasonló, világszínvonalú produkciókat láthasson a közönség.
Magyarországon először indul felsőoktatási szintű cirkuszművészeti képzés.
A hároméves, nappali tagozatos évfolyam 2023 szeptemberben indul.
A szakokon a most induló tanévben bohóc, lovasakrobatika és cirkuszi táncos képzések közül lehet választani. Ezen kívül újabb évfolyamot indítunk a kortárstánc szakunkon.
A cirkuszművészeti szakok elindításával a BKTF az előadó-művészeti ágak új területén folytatja úttörő munkáját. A Nemzeti Cirkuszművészeti Központtal szorosan együttműködve küldetésének tekinti a cirkuszi zsánerek és -alkotó területek felsőfokú képzésének magyarországi bevezetését és fejlesztését.
Bohóc cirkuszművészeti képzés
A cirkuszművészet bármely zsánerében előadói tapasztalattal rutinnal rendelkező, a továbbtanulásra, továbbfejlődésre vágyó, valamint nem utolsó sorban államilag is elismert diplomát szerezni kívánó jelentkezőket várunk az egyéni adottságokhoz alkalmazkodó felvételin.
Bármely felsőoktatási alapképzésben (BA), vagy 4 éves főiskolai képzésben vagy bármely egyetemi képzésben szerzett diplomával rendelkező, legalább BA szintű előadó-művészi alapokkal rendelkező művészek jelentkezését várjuk. Minden zsáner esetén előny a cirkuszművészi tapasztalat és tudás, a bohóc zsánert választók esetében a színészmesterség is.
A bohóc a humor, a derű képviselője. Előadásában megmutatja az emberi esendőséget, az ember botladozásait a világban. Ezzel mintegy kontrasztot ad a többi cirkuszi számhoz, amelyekben a bámulatos emberi teljesítményt, az emberi nagyságot helyezik reflektorfénybe az artisták. A bohóc különleges helyet foglal el a cirkuszművészetben, fontos dramaturgiai funkciója van a cirkuszi előadásban. A bohóc jelentheti a szereplőt, aki bohócként megjelenik a színpadon, de jelentheti a technikát is, amit az előadó alkalmaz a számában.
- A bohóc mint szerepkör esetében a képzés alappillérét a színészmesterség adja, ideértve a karakter- és jelenetépítést, a beszédtechnikát, a színpadi mozgást is.
- A bohóctechnika alapját a bohóc különleges gondolkodásmódja adja, amelynek a humorra történő előfeszítés az alapja. Ez a technika eszközszinten minden előadóművész számára fontos építőelem. “Kómis”-nak nevezik, amikor az artista a bohóc eszközkészletét alkalmazza.
A bohócmesterség jellemzője, hogy más művészeti ágak eszközkészletével ötvözi a számait. Színházi megjelenéskor pantomim, tánc, báb és egyéb eszközök, a cirkuszi bohócok esetében általában a cirkuszi zsánerek, a zene és bűvészmesterség jelenik meg a számokban. A különböző zsánereket és társművészeteket is tanító főiskolán lehetőség van az egyéni eszközkészlet fejlesztésére az intézményen belül. Ez kölcsönös átjárást biztosít a bohóc, a cirkuszi zsánerek és a tánc szakokon tanuló hallgatóknak. Ezeket kötelezően, illetve szabadon választható órák keretében tanulják a diákok.
A bohócmesterség alapeleme a nyitott negyedik fal, amelyből egyenesen következik a valós idejű alkotás, az improvizáció. A bohócok képzésében a közönséggel felépített kapcsolat, a nézői reakció is a munka tárgya. Mindezek gyakorlására a csoportmunka a megfelelő formáció. A tananyag része a klasszikus duó, trió és csoportos munka.
Recommended Posts
Franke&Franke vehette át az I. Almati Nemzetközi Cirkuszfesztiválon a Fővárosi Nagycirkusz különdíját
A legendás bohócpáros meghívást kapott a Fővárosi Nagycirkuszba. Fekete Péter, a Fővárosi Nagycirkusz főigazgatója közölte: nem azért láthat a közönség az előadásainkban ritkán bohócokat, mert nem kedveli őket, hanem azért, mert nálunk csak a legkiválóbb bohócok léphetnek porondra.
…