Megtalálni a katarzist – Interjú Fekete Péterrel, a Melyiket a 9 közül? rendezőjével
Mitől különleges, és milyen üzeneteket közvetít a Fővárosi Nagycirkusz Melyiket a 9 közül? című műsora? Milyen felelősséggel tartozik az intézmény az utazócirkuszok felé? Miért jelenik meg a felelős állattartás témája a cirkuszban? Fekete Péter rendezővel, a Fővárosi Nagycirkusz igazgatójával beszélgettünk.
Hogy látja, jó döntésnek bizonyult újra egy saját, összművészeti darabot műsorra tűzni?
Túl vagyunk a bemutatón, és a közönség reakciója jól bizonyította, hogy helyesen döntöttünk. Az először hat évvel ezelőtt bemutatott Lúdas Matyi a cirkuszban című produkciónk után ismét egy félig cirkuszi, félig színházi előadást vittünk a Fővárosi Nagycirkusz porondjára: Jókai időtálló novelláját egy összművészeti előadássá avanzsáltuk. Karácsonyra készülve fontos végig gondolnunk, hogyan tudjuk ünneplőbe öltöztetni a lelkünket. Vásárlással? A reklámok által belénk táplált kütyük megszerzésével? Vagy egy öleléssel és a szeretteinkkel elköltött vacsorával? A cirkuszművészet alkalmas arra, hogy ilyen mélyreható üzeneteket közvetítsen. Több százezer ember jár a Fővárosi Nagycirkuszba, a legkisebbektől a legidősebbekig, ezért komoly felelősségünk van. Azon túl, hogy elvarázsoljuk őket a hihetetlen artistaprodukciókkal és a technikai újításokkal, üzeneteket kell közvetítenünk, a lelküknek is adnunk kell valamit. Jókai segít nekünk, ugyanis bár a Melyiket a kilenc közül? alaptörténete szomorúnak tűnik, de egy örömteli, csodákkal teli produkcióvá válik. A nyári, RAIN – Esőcirkusz műsorunk alapüzenete viszont ebben a darabban is visszaköszön. Krisztus Urunknak áldott születésén mit kérünk a liturgikus népi énekünkben, amely a Melyiket a 9 közül? előadásban is felcsendül? Jóakaratot és békességet mindenféle népnek, legfőképpen az oroszoknak és az ukránoknak. E nemzetek artistaművészei a Fővárosi Nagycirkusz manézsában szeretetben, egyetértésben lépnek fel. Ha az egyik elugrik, a másik biztosan elkapja. Ezzel azt üzenjük a világnak, hogy a béke az egyetlen kiút, a cirkuszművészetben mind egyformák és összetartók vagyunk.
Egészen különleges rekviziteket, jelmezeket, technikai megoldásokat, saját zenéket hallhatunk a darabban. Milyen előkészületek előzték meg az előadás létrejöttét?
Valaki azt mondta, hogy ez már szinte Cirque du Soleil kategóriájú darab lett. Abból a szempontból, hogy két hónapos előkészületi-és próbaidőszakon vagyunk túl, hogy Rátkai Erzsébet érdemes művész tervezte a jelmezeket, hogy saját díszlettervezőnk volt és Szakál László zenekarvezető több dalt is szerzett, valamint új technikai elemeket hoztunk be, valóban a kanadai társulat felkészültsége és kreativitása felé mutat. Korábban a klasszikus cirkuszi előadásokhoz a rendező egymás mellé válogatta a műsorszámokat, viszont a Melyiket a 9 közül? darabban a művészeti ágak összeházasításával egy jóval komplexebb, katarzist kereső történetet mesélünk el.
A karácsonyi előadásban is fellépési lehetőséget kapnak tradicionális, magyar cirkuszi dinasztiák tagjai. Ez most már hagyománnyá válik a Fővárosi Nagycirkuszban?
A Nemzeti Cirkuszművészeti Központ égisze alatt működő Fővárosi Nagycirkusznak kötelessége, hogy fellépési lehetőséget adjon a tradicionális cirkuszi családoknak és gyermekeiknek, hiszen az utazócirkuszok a magyar cirkuszművészet egyik alappillérét adják. Ezért fontos, hogy biztosítva legyen az utazócirkuszok folyamatos művészi- és technikai fejlődése. Ehhez egyrészt szakmai segítséget adunk, másrészt amikor nincs munkájuk, akkor a fiatalok fellépési lehetőséget kapnak a Fővárosi Nagycirkuszban, ahol csiszolhatják a trükkjeiket, hogy jövő tavasszal még nagyszerűbb produkciókkal kápráztassák el a vidéki közönséget. Ezért a téli műsorunkba az Ádám családból két tizenéves unokatestvért, Henriket és Rudolfot hívtuk meg. Henrik a magasdróton mutat be szédületes trükköket, Rudolf pedig egy lovaszsonglőr számban dobálja a labdákat és a buzogányokat az ügető lova hátán.
Az idei Budapest Nemzetközi Cirkuszfesztiválon is láthatott a közönség egy állatvédelmi jelenetet, amely a felelős állattartásra hívta fel a figyelmet. A Melyiket a 9 közül? darabba is bekerült egy ilyen élőkép. Miért tartja fontosnak, hogy ez a téma megjelenjen a cirkuszban?
A statisztikák szerint világszerte minden harmadik családban, Magyarországon viszont minden második családban tartanak állatot. A gyerekeinket meg kell tanítani, hogy mekkora felelősséggel jár befogadni egy kisállatot. A kötelezettség irányukba nem csak addig tart, amíg vágytunk rájuk vagy amíg először játszottunk velük. Ahogy A kis herceg is mondja Exupéry regényében: „Te egyszer s mindenkorra felelős lettél azért, amit megszelídítettél.” E tekintetben is jó példával járnak előttünk a cirkuszi állat trénerek, akik az egész életüket az állataikkal töltik. A cirkusz egy olyan hely, ahol nem bántják, hanem szeretik az állatokat, ezért ezektől a trénerektől el lehet tanulni az állatokkal való helyes bánásmódot.
Önnek melyik a kedvenc jelenete a darabból?
Ha most elárulom az olvasóknak az előadás kulcsmondatát, talán nem jönnek el megnézni. Annyit talán elmondhatok, hogy amikor János mester azt mondja: “Nem tudnak annyit fizetni nekünk, hogy ne énekeljünk!” Ezt követően átveszi a hangulatot a manézsban a Krisztus Urunknak áldott születésén liturgikus népi ének. János mester gyerekei pedig döntenek az értékes ajándékok és a közösen énekelt dal között. Nekem ez a katarktikus pillanat tetszik a legjobban.
Szekáry Zsuzsanna