Nagy sikerrel fut a középiskolákban a Cirkusz Kommandó – Tematikus ARTista Nap

A Fővárosi Nagycirkusz egy új programot hozott létre a középiskolák számára Cirkusz Kommandó – Tematikus ARTista Nap elnevezéssel, melynek keretében a cirkusz művészei és szakemberei ellátogatnak egy tanítási napra az iskolákba. Sándor András oktatási programvezetővel beszélgettünk a programsorozat létrejöttének okairól, felépítéséről és az eddigi tapasztalatokról.

Január közepén indult útjára a Cirkusz Kommandó – Tematikus ARTista Nap projekt. Miért hívták életre a programot?

Eddigi tapasztalataink szerint, a Fővárosi Nagycirkusz előadásaira, és a hozzájuk kapcsolódó cirkuszpedagógiai foglalkozásokra, a rendhagyó tanórákra, többségében az általános iskolás korosztály érkezik. Mi viszont a középiskolásokat is meg szeretnénk szólítani egy olyan programmal, melynek keretében kitelepülünk az iskolájukba cirkuszi produkciókkal, és a cirkuszművészethez köthető különböző szekciófoglalkozásokkal. Ezzel nemcsak fel szeretnénk felkelteni az érdeklődésüket a cirkuszművészet iránt, hanem be is tudjuk mutatni ennek a különleges művészeti ágnak a sokszínűségét.

Sándor András, a Fővárosi Nagycirkusz oktatási programvezetője bevezetőt tart a Cirkusz Kommandó programról a diákoknak
Fotó: Urbán Ádám

Hogyan zajlik le egy ilyen tematikus nap?

Miután a középiskolák jelentkeznek a Fővárosi Nagycirkusznál, az időpont egyeztetést követően minimum három tanórára, de ha több osztályt érint a program, akkor egy egész tanítási napra kitelepülünk az iskolába a cirkuszművészet világából származó ízelítőkkel, közös programelemekkel és szekciófoglalkozásokkal.

Az iskola legtágasabb terében berendezünk egy cirkuszi porondot, amit a diákok körbeülnek. A rövid bevezető, majd a bohócok, artistaművészek, bűvész és a Fővárosi Nagycirkusz Balettkarának produkciói után, az osztályok rotációs rendszerben, külön tantermekben vesznek részt a szekciófoglalkozásokon.

A Cirkusz Kommandó – Tematikus ARTista Nap a diákok aktív részvételével zajlik
Fotó: Urbán Ádám

Az iskolák hét különböző témából választhatnak. A Tanulj cirkuszt! foglalkozás során a készségfejlesztő kollégánk segítségével elsajátíthatják a cirkuszi alaptechnikákat és mozgásformákat. A Tanulj a kutyákról a kutyáktól! elnevezésű szekcióra habilitációs kutyakiképzőket és a kutyáikat visszük. A terápiás négylábúakkal végzett különböző gyakorlatokat később a diákok otthon, a saját kutyájukkal tudják kamatoztatni. A filmesztétikai foglalkozásunk során a cirkuszművészet kapcsolódási pontjait vizsgáljuk különböző filmalkotásokban Chaplin 1928-as Circus című filmjétől, egészen a Hugh Jackman főszereplésével készült Legnagyobb showman című szuperprodukcióig. Az általam vezetett szekció a cirkuszművészet társadalmi üzeneteit, szimbólumrendszerét és jelentés rétegeit veszi górcső alá. A Magyar Cirkuszművészeti Múzeum, Könyvtár és Archívum munkatársai egy műtárgyrejtvény elnevezésű cirkuszmúzeumi játékkal várják a tanulókat. A pályaorientáció terén is igyekszünk szélesíteni a diákok látókörét: a Baross Imre Artista-és Előadó-művészeti Akadémia tagintézménye, az Oktopus Multimédia Intézet a cirkuszi és a színházi háttérszakmákat bemutató pályaorientációs foglalkozást tart a Budapest Kortárstánc Főiskolával karöltve, ahol szeptembertől diplomát adó képzéseket indítanak Cirkuszművészet (BA) bohóc szakon, valamint Színházi táncos és próbavezető szakon (BA) cirkuszi táncos specializációval.

A Tanulj a kutyáktól a kutyákról szekciófoglalkozás keretében terápiás kutyák segítségével ismerik meg a tanulók a négylábúak viselkedését
Fotó: Urbán Ádám

Miután lezajlottak a szekciófoglalkozások, még egy közös programelemre visszavárjuk az összes diákot, és kipróbálhatják egy óriás libikóka segítségével az egyensúly művészetét, amely fizikai és lelki értelemben egyaránt fontos.

Milyen visszajelzések érkeztek eddig az iskoláktól és a diákoktól?

Jó visszajelzéseket kapunk. Az igazgatók örültek, hogy elvittük hozzájuk ezt a programot, mert úgy érezték, hogy színesíti és gazdagítja az általuk vezetett oktatási intézménynek programtervét. A tanárok is nagyon együttműködőek voltak, ők maguk is részt vettek a foglalkozásokon, és a gyerekektől is jó visszajelzéseket kaptunk, akik nagyon élvezték ezeket a cirkuszi tematikus napokat.

A Cirkusz Kommandó – Tematikus ARTista Nap nagy sikert arat a diákok körében is
Fotó: Urbán Ádám

Eddig csak a budapesti iskolák diákjai részesültek ezekben az élményekben. Tervezik esetleg, hogy a vidéki középiskolákba is elviszik a programot?

Igen, a 2022-23-as tanév végéig tervezett kampányt kiterjesztjük a fővárosról a vidéki iskolákra is. A Cirkusz Kommandó – Tematikus ARTista Nap program népszerűségét figyelembe véve, valószínűleg szeptembertől újra folytatódni fog.

 

Szekáry Zsuzsanna

További híreink