Játékosan tanulni a kutyáktól – Interjú Petró Eszterrel
A Fővárosi Nagycirkuszt működtető Nemzeti Cirkuszművészeti Központnak az egyik legfontosabb vezérelve az állatokkal történő helyes bánásmód. Ez nemcsak a porondon szereplő állatok és trénerek közös munkájára, hanem az edukációra is kiterjed. Az intézmény szakemberek bevonásával két program – rendhagyó cirkuszpedagógiai órák és Cirkusz Kommandó – által is megmutatja a fiataloknak az állatokkal történő helyes bánásmódot. Az interaktív foglalkozásokról és hatásaikról Petró Eszter etológussal, állattrénerrel, kutyakiképzővel beszélgettünk.
Mi a célja a Tanulj a kutyáktól a kutyákról foglalkozásoknak?
A felelős állattartást mutatjuk be gyakorlati példákkal, játékos formában. Általában a gyerekek is tisztában vannak az állatok – elsősorban a kutyák – tartásának alapjaival: a rendszeres séta, az ápolás és az egészségügyi ellátás fontosságával. Azonban ezeket mindenki akkor fogja alkalmazni, ha kialakítjuk bennük az állatokhoz való jó hozzáállást. Ezért a hangsúlyt az állatokkal történő kommunikációra és a tanításukra helyezzük. Aki megismeri a tanuláselméletet, tudja, hogyan nyúljon az állatokhoz és miként lehet pozitív módszerekkel tanítani, az a tudását az emberekkel történő kommunikáció során is hasznosítani tudja. A rendhagyó órák és a Cirkusz Kommandó túlmutatnak a klasszikus felelős állattartásról szóló foglalkozásokon, inkább az állatokkal történő tréninget helyezzük a középpontba. Olyan etológián alapuló módszereket használunk, amiket a kutatásaim során fejlesztettünk ki. Ilyen például a formálás bemutatása, ami egy operáns kondicionálásra alapuló tanítás. Ebben az esetben nem utasítást kap az állat, hanem olyan szabadon viselkedik, ahogy a természetben is. A trénerek pedig a viselkedése azon részeire, amik jók, apró lépésekben folyamatosan ráerősítenek, ami által az adott viselkedés megszilárdul. Ez egy sokkal izgalmasabb dolog, mint az, hogyan kell megtanítani egy feladatot. Ha az emberek elsajátítják a jó és hatékony kommunikációt, megtanulnak dicséret által formálni valakit, akkor az a mindennapi szociális interakcióik során is sokat segít.
Tehát a felelős állattartás foglalkozások fő célja a megfelelő hozzáállás átadása?
Így van, elsősorban a tudományos kutatásokon nyugvó módszereket és az állatokhoz való megfelelő hozzáállást kell átadni, és nem csak olyan közhelyeket, amelyekkel mindenki tisztában van. A gyerekeket meg kell tanítani a dicséret fontosságára, ami nemcsak az emberekkel, hanem az állatokkal is működik, mert ezáltal tudják megoldani a felmerülő problémákat és új trükköket megtanítani nekik. A foglalkozásokon sok feladatot mutatunk a kutyusokkal, amiket utána a gyerekek is kipróbálhatnak. A trükkökön keresztül, saját élményként tapasztalják meg, hogyan lehet orvosolni az olyan általános problémákat, mint például, hogy a kutya ne húzzon séta közben. A gyerekek rengeteg sikerélményt szereznek a foglalkozások során, a tapasztalataikat pedig otthon, a saját állataikkal is kamatoztatni tudják.
Mi a különbség a Cirkusz Kommandó és a rendhagyó cirkuszpedagógiai tanórák között?
A rendhagyó tanórák a Fővárosi Nagycirkuszban, az előadások után zajlanak, amikre általában általános iskolások érkeznek, de tartottunk már foglalkozást óvodás csoportnak vagy autizmussal élő gyerekeknek, ezért mindig az adott célcsoporthoz alakítjuk a programot. A Cirkusz Kommandó projekt keretében egy egész tanítási napra kitelepülünk a középiskolákba a cirkuszművészet világából származó ízelítőkkel, közös programelemekkel és szekciófoglalkozásokkal. A korosztályt figyelembe véve, ezeken az alkalmakon már egy picit mélyebbre megyünk az etológia és az önismeret terén, szem előtt tartva, hogy ne legyünk túl komolyak és a tanulók jól érezzék magukat.
A középiskolákba mindig négy terápiás kutyával, és négy felvezetővel érkezünk, akik mindannyian foglalkoznak terápiás kutya vagy segítő kutya képzésével. A rendhagyó órák esetében mindig az adott létszámhoz alakítjuk a kutyusok létszámát. A terápiás kutyás alapítványunkkal évek óta tartunk foglalkozásokat, így a Fővárosi Nagycirkusz programjait is úgy alakítottuk ki, hogy tartalmazzanak etológiát, pszichológiát, pedagógiát és élménypedagógiát. Mindkét program nagy sikerrel fut, ezért reméljük, hogy még sok fiatallal meg tudjuk ismertetni játékos formában az állatok igényeit, viselkedését, etológiáját.
Petró Eszter a Fővárosi Nagycirkusz állatvédelmi referense, etológus, állattréner, kutyakiképző az Eötvös Loránd Tudományegyetem Etológia Tanszékén szerzett mesterdiplomát, majd végezte el a doktori iskolát. 2009 óta habilitációs kutyakiképző, jelenleg az Eötvös Loránd Kutatóhálózat Természettudományi Kutatóközpontjának Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézetének kutatócsoportjában folytatja tovább a kutya-ember kapcsolattal foglalkozó kutatásait.
Szekáry Zsuzsanna