Lótartás, lovak és versenyek a sztyeppén
A Fővárosi Nagycirkusz előtt álló mongol jurtában Sántha István szociálantropológus Közép- és Belső-Ázsiában folytatott terepmunkáinak gazdag anyagából válogatott kiállítás látható. A kutató közel hozza hozzánk a sztyeppe mindennapjait: a sorozat utolsó részében a mindennapi lótartással és a szertartásos élettel kapcsolatos versenyek képeivel.
“1989 óta folytatott szibériai, valamint közép- és belső-ázsiai terepkutatásaim során nem kívülről, passzívan nézem a pusztát, magam is hatok rá, jelenlétem nem nyom nélküli, eszközeimmel karcot hagyok a tájon, mozgásaimmal magam is zajt keltek a pusztaságban, melyek mind: a képek-zajok-illatok a(z általam megtapasztalt) puszta-valóság részeivé válnak, melyeket igyekszem a rendelkezésemre álló eszközökkel rögzíteni, és megosztani másokkal.”
Az ünnepségek és szertartások része a lovas csapat küzdelem (köböre) és a birkózás, az előbbinél a férfiasság, az utóbbinál pedig a legifjabb résztvevő a legidősebb felett aratott győzelmével az élet folytonosságának eszménye kerül kifejezésre.
A télen szabadon tartott lovak mozgását manipulálni lehet. Amikor télen a téli szállásról valamilyen okból, mint például vadászat céljából a nyári szállásra látogatnak az első dolguk, hogy begyújtsanak a kályhába. De nem abból a célból, hogy meleg legyen, hanem hogy minél nagyobb füstöt eresszenek a kéményen. A füst szagát az állatok akár tíz-húsz kilóméterről is megérzik, és annak reményében, hogy száraz kenyeret kapjanak a nyári szálláshoz sietnek.
A füvespusztai nomádok kedves dolga az eposzmesélés, és zenélés mellett a lovascsapat küzdelem, köböre, kun nyelven. Több száz kocsival mennek egy előre meghatározott helyre, nemcsak résztvevők, de nézők és árusok is. Az utakon látványosak a középkori lovagi tornákhoz hasonlóan feldíszített lovakat szállító járművek. A verseny alkalmat ad a fériasság kifejezésére is. Egy-egy kivételes tehetségű köböre ló több tízezer euróba is kerülhet. Heteken, hónapokon keresztül készülnek egy-egy versenyre.
“Az eposzok vonatkozó részeit azokon a helyeken igyekeztünk rögzíteni, ahol az eposznak egy-egy adott epizódja zajlik. Magam is része voltam a puszta- valóságnak.”
“Alkalmazott terepmunka módszerünk értelmében az elkészített hangfelvételeket helyi emberekkel, zenészekkel, érdekelt felekkel közösen hallgatjuk vissza. Ezekből a beszélgetésekből megtanulhatjuk, hogy mit jelent zenét hallgatni, hogyan kell zenét hallgatni, hogyan konstrulálódik a kultúra, ha azt egy térségre jellemző természetes és mesterséges zaj-, vagy zenerendszer alkotja.”
“A zajokat nem kiszűrni kell az értékes felvételekből, hanem szerves részként vadászni rájuk, mert ezek jellegzetes és értékes részei egy térség zaj és zene kultúrájának. Ezeket a fontos zajokat meg kell tapasztalni, tudatosítani, hogy aztán meg is tudjuk hallani egy közegben (térségben), hogy aztán rögzíteni is tudjuk őket. Ebben a folyamatban tudnak segíteni a helyi emberek tudásukkal nekünk a zaj és zene iránt érdeklődő antropológusoknak.”
Sántha István
szociálantropológus
„A sztyeppe illata” időszaki kiállítás minden előadásnapon 10:00-19:00 között ingyenesen megtekinthető.
Csoportos tárlatvezetés előzetes bejelentkezéssel igényelhető: museum@circus.hu